23 آوریل 2024 - 19:24

یک اثر تاریخی نایین ثبت آثار ملی شد

7 آوریل 2018 - 16:30 dsfr.ir/vk1po

چهار طاقی نخلک

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین گفت: چهارطاقی نخلک از توابع این شهرستان واقع در بخش انارک در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این چهار طاقی یکی از مهمترین بناهای تاریخی متعلق به دوره ساسانی و از نمونه چهار طاقی های محدود استان اصفهان می باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین بیان کرد: مراحل ثبت این بنای تاریخی با پیگیری و ارسال گزارشات و طی مراحل تشریفات قانونی هفته گذشته به شماره 31873 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید و این موضوع از طریق معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شد.

' محمود مدنیان ' افزود: این بنای تاریخی در 46 کیلومتری شمال شرق انارک و در مجتمع معدنی نخلک از توابع شهرستان نایین قرار دارد. این چهارطاقی متعلق به دوره ساسانیان می باشد که سقف آن گنبدی شکل و با استفاده از سنگ و ساروچ ساخته شده است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین، کاربری این بنا در دوره ساسانیان، استراحتگاه برای رهگذران و پیک سواران بوده است.

قسمت شمال و شمال غربی این بنای تاریخی بر اثر فرسایش شدید و عوامل طبیعی تخریب شده بود که بخش های فروریخته آن در سال گذشته توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با استفاده از مصالح موجود و همگن با بنا مرمت شد.

شهرستان نایین با بیش از یک هزار و 200 اثر تاریخی که 96 اثر آنها به ثبت ملی رسیده است در 140 کیلومتری شرق اصفهان قراردارد.

استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1