28 مارس 2024 - 19:31

نمایش کتاب های کودک یک گنجینه

4 آوریل 2018 - 10:30 dsfr.ir/5a154

نمایش کتاب های کودک یک گنجینه
qudsonline.ir
کتاب های کودکانه

مجموعه ای از کتاب های داستانی موجود در گنجینه ی موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران به مناسبت روزجهانی کودک به نمایش درآمدند.

موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران در ادامه طرح نمایشگاه های دوره ای و رونمایی آثار خود، به مناسبت ۱۳ فروردین «روز جهانی کتاب کودک»، مجموعه ای از کتاب های داستانی موجود در گنجینه این موزه را به نمایش گذاشته است.

علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه تا پایان فرودین ماه می توانند از ساعت ۹ تا ۱۸ به موزه کتابخانه سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

روز دوم آوریل برابر با ۱۳ فروردین سالروز تولد هانس کریستین آندرسن نویسنده، نمایشنامه نویس و شاعر ملی نامدار دانمارکی است و به منظور ارج نهادن به کوشش های او در خلق آثار داستانی ارزنده کودکان، این روز را به عنوان روز جهانی کتاب کودک نامگذاری کرده اند.

کتاب های داستانی به نمایش درآمده در موزه کتابخانه سلطنتی نیاوران از آثار هانس کریستین آندرسن پدر افسانه های نو با عناوین «باغ بهشت»، «دخترک دریا»، «ملکه برف ها» و «دوشیزه یخ ها» است که بین سال های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۲ در ایران ترجمه، تصویرگری و به چاپ رسیده است.

اندرسن با آمیختن قصه های عامیانه با تخیل خود، ۱۶۸ افسانه نو نوشته و داستان هایش به ۱۵۰ زبان ترجمه شده است و همچنان میلیون ها نسخه از این داستان ها در سراسر جهان چاپ می شود. برای آندرسن کاغذ وسیله ای برای بیان تخیلاتش بود. او بر روی کاغذ می نوشت و بر روی آن طراحی می کرد و تصاویر شگفت انگیزی را با برش بر روی کاغذ به وجود می آورد. او این کاغذ برش ها را برای سرگرم کردن دوستان و کودکانشان می ساخت و با قصه های شگفت انگیزش همراه می کرد. 

پیشنهاد نامگذاری روزی با نام «روز جهانی کتاب کودک» در سال ۱۹۶۷ میلادی از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان مطرح شد تا بدین وسیله فعالیت های دفتر بین المللی کتاب برای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان افزایش یابد.

در این روز توسط دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان مراسم باشکوهی به مناسبت بزرگداشت مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشورهای جهان جشن گرفته می شود.

شورای کتاب کودک ایران، تاکنون ۲ مرتبه، نخست در سال ۱۳۵۵ و بار دوم در سال ۱۳۷۲ از سوی دفتر بین المللی کتاب این وظیفه را به عهده گرفته است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1