29 مارس 2024 - 07:14

سیزده فروردین و نحسی که سهم طبیعت می شود

3 آوریل 2018 - 12:30 dsfr.ir/rd47t

سیزده فروردین و نحسی که سهم طبیعت می شود
khabaronline.ir
روز طبیعت

مردم در سیزدهم فروردین که سال هاست به نام روز طبیعت شناخته می شود، بر اساس آیینی دیرینه به مناطق خوش آب و هوا می روند تا با همنشینی طبیعت که رویشی تازه را شروع کرده، سال جدید را با انرژی دو چندان آغاز کنند.

یکی از باورهایی که در سال های گذشته بسیار کمرنگ شده، اعتقاد به نحسی سیزدهم و ضرورت بدر (بیرون) کردن این نحسی از خانه است که در گذشته های دور بر اساس این عقیده، نه تنها در روز سیزدهم فروردین که در روزهای سیزدهم هر ماه افراد معتقد به این باور از خانه خارج می شدند.

با توجه به فقدان چنین باوری در اسطوره های ایرانی و دین اسلام، برخی محققان این موضوع را از باورهای بازمانده از دوران حکومت سلوکیان بر ایران می دانند، چرا که بر خلاف شرقی ها به خصوص ایرانیان، جامعه غرب به نحس بودن عدد 13 معتقد بوده و فقدان پلاک 13 برای خانه ها و یا ردیف سیزدهم در هواپیماها را نشات گرفته از همین باور در غرب بیان می کنند.

تا قبل از افزایش گرمایش زمین، در اکثر نقاط ایران به خصوص مناطق سردسیر، در روزهای نخست فروردین هنوز درختان و گیاهان از خواب زمستانی بیدار نشده و از حدود نیمه فروردین شکوفه های بهاری رخ عیان می کردند، شاید دلیل به طبیعت رفتن مردم در اواخر هفته دوم فروردین ماه، تازه شکوفا شدن درختان از این زمان به بعد بوده است.

آنچه که در سال های اخیر حساسیت های روز طبیعت را به نسبت گذشته بیشتر کرده، بهم خوردن نظم طبیعت و تغییر فصول به دلیل گرمایش زمین، خشکسالی، کاهش بارندگی و از بین رفتن بخش وسیعی از عرصه های طبیعی با عوامل طبیعی و انسانی است.

واقعیت این است که طبیعت کشور حال و روز خوبی ندارد و ضرورت حفظ منابع موجود بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، بنابر این مهربانی با طبیعت، خدمت به نسل حاضر و نسل های آتی است.

برخی از منابع طبیعی موجود تجدید پذیر نیست و در صورت از دست رفتن، قابل احیاء و بازگشت نمی باشد که نمونه آن فرونشست دشت ها به دلیل برداشت بی رویه منابع است که در صورت افزایش میزان بارشها نیز به دلیل افت زمین قابل جبران نیست.

بدون شک نحسی روز سیزدهم فروردین بیش از هر موجودی دامن طبیعت را می گیرد و تخریب درختان، آتش افروزی و تولید و رها سازی زباله های غیرقابل تجزیه در طبیعت و ... زخم هایی است که در روز طبیعت بر پیکر مجروح زمین بر جا می ماند.

در استان یزد به عنوان خشک ترین و کم بارش ترین استان کشور، روز طبیعت جلوه دیگری دارد، اگر در برخی مناطق کشور مکان های سرسبز زیادی برای طبیعت گذرانی وجود دارد، در استان یزد این مکان ها محدود است و بخش اعظم آن در شهرستان های تفت و مهریز واقع شده که با توجه به حجم قابل توجه گردشگرانی که در روز طبیعت به این مناطق می روند، توجه به حفاظت از این مناطق را دوچندان کرده است.

مردم استان یزد با توجه به محدودیت مناطق سرسبز در سیزدهمین روز بهار برای یافتن مکانی مناسب، از ابتدای صبح به دامان طبیعت می روند، اما در این روز به دلیل حجم بالای حضور مردم در مناطق ییلاقی تفت و مهریز، برخی مسیرها در این شهرستان ها از سوی راهنمایی و رانندگی، یک طرفه اعلام شده و همچنین از تردد خودروهای سنگین و موتور سیکلت جلوگیری می شود.

رها سازی سبزی هفت سین، گره زدن سبزه ها، پخت غذاهای بومی و محلی، انجام بازی های گروهی و گپ و گفتهای خانوادگی از مهمترین برنامه های سیزده بدر یزد است.

در مناطق تفرجگاهی استان برخی فعالیت های فرهنگی و هنری نیز توسط تشکل های مردمی، دستگاه های اجرایی و خدمات رسان برای رفاه حال مسافران و مهمانان نوروزی انجام می شود.

در استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز جغرافیای ایران، علاوه بر حضور مردم استان در عرصه های سرسبز، مسافران نوروزی که در حال بازگشت به استان های محل سکونت خود هستند نیز روز طبیعت را در مناطق خوش آب و هوای این استان می گذرانند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1