29 مارس 2024 - 05:08

ماجرای هجوم ناگهانی ایرانی ها به صربستان

1 آوریل 2018 - 16:30 dsfr.ir/x72ky

ماجرای هجوم ناگهانی ایرانی ها به صربستان
perziantravel.com
صربستان

خبری دست به دست می شود با منبعی تایید نشده درباره «هجوم ناگهانی ایرانی ها به صربستان با بلیت های یک طرفه تهران بلگراد که یا به قصد پناهندگی است و یا سفر غیرقانونی به اروپای غربی»؛ جریانی که پس از لغو روادید دو کشور بارها شنیده شده و مجریان تورهای گردشگری به مقصد صربستان نیز آن را رد نکرده اند.

دولت صربستان از شهریور ماه سال گذشته ویزای خود را برای اتباع ایران لغو کرد. بلافاصله پس از این تصمیم نخستین گروه ها از ایران با پاسپورت هایی جعلی درحالی راهی این کشور شدند که انگیزه ای غیر از گردشگری داشتند و سفرشان همزمان با اجرای رژیم لغو روادید در این کشور، دردسرهایی را برای ایران درست کرد که هنوز پس لرزه های آن دامن گیر گردشگران واقعی ایرانی است.

صربستان در جنوب شرق اروپا نخستین کشور از این قاره است که دروازه های خود را به روی ایرانی هایی که همواره برای سفر به اروپا با چالش ویزا روبه رو بوده اند، گشوده است. از زمانی که ویزای صربستان برای ایرانی ها لغو شده تا روزهای پایانی اسفند ماه سال ۹۶ نزدیک به ۷ هزار تن به این کشور سفر کرده اند.

صربستان در این مدت اما با چالش بزرگ گذرنامه های جعلی برخی اتباع ایرانی روبه رو بوده که ورود دیگر گردشگران را به این کشور کمی سخت کرده است، دراگان تئودورویچ سفیر صربستان در ایران نیز در آخرین اظهار نظر درباره وضعیت گردشگری دو کشور پس از لغو روادید گفته بود: «می دانیم همیشه در شروع کارها، کمی مشکلات وجود دارد، ولی ما انتظار نداریم در آینده مشکلی داشته باشیم، مشکلات قبلی فقط در پاسپورت جعلی بوده است.»

حرمت الله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز موجی از سفرهای بدون بازگشت که به صربستان راه افتاده را تایید می کند و به ایسنا می گوید: این موج یک تب موقت است که بنا به تجربه پیش بینی می کنیم پایدار نباشد، چون این افراد وقتی به صربستان بروند و ببینند نمی توانند در آنجا اقامت داشته باشند و یا از راه این کشور به اروپای غربی مهاجرت کنند، دیگر سودای سفر به صربستان نخواهند داشت و این تب هم فروکش می کند.

او در عین حال درباره سفر ایرانی ها با بلیت های یک طرفه و بدون بازگشت به بلگراد توضیح می دهد: ما تا کنون یک مورد هم مشاهده نکردیم که شهروندی از ایران با بلیت یک طرفه به صربستان برود، چون در فرودگاه اجازه خروج نمی دهند و حتما تاریخ برگشت را کنترل می کنند. سفر به این مقصد هم به واسطه پروازهای چارتری، یک هفته ای است و مسافر بیشتر از این زمان نمی تواند در صربستان اقامت داشته باشد. البته اصل این موضوع که افرادی به قصد سفرِ بی بازگشت به این کشور رفته اند، درست است.

رفیعی با طرح این مساله که این اتفاق در سایر کشورها از جمله ترکیه هم رخ می دهد، اما چرا صربستان به چشم آمده است، می گوید: صربستان مقصد جدیدی برای ایرانی ها است و پروازهای مستقیم آن از ایران کمتر از یک ماه است که برقرار شده و هفته ای دو پرواز هم به آن انجام می شود، از طرف دیگر هفته ای ۲۰ پرواز از ایران به ترکیه داریم که سفرهای غیرقانونی و بی بازگشت زیادی هم دارد، ولی چون حجم پروازها و مسافران آن زیاد است خیلی به چشم نمی آید، ولی صربستان چون مقصد تازه ای است و پروازهای کمی دارد بیشتر به چشم آمده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درباره برخوردهایی که گاهی در فرودگاه بلگراد با شهروندان ایرانی تحت تاثیر وقایع پس از لغو روادید، انجام می شود، اظهار می کند: این حق هر کشوری است که در بدو ورود اتباع خارجی از آن ها سوال هایی بپرسد تا مطمئن شود قصد آن ها مهاجرت نیست، حتی برخی این اجازه را به خود می دهند که با وجود صدور ویزا، مانع از ورود شوند و مسافر را از فرودگاه برگردانند. آن ها حق پرس وجو دارند، در کشور ما هم این کارها انجام می شود. صربستان نیز برای کاهش میزان ماندگاری غیرقانونی مسافران و جلوگیری از پناهندگی، این کارها را انجام می دهد و بعضا شنیده ام پاسپورت مسافران برخی پروازها را تا زمان خروج از این کشور در فرودگاه نگه می دارد تا جریان سفر آزاد به این کشور خدشه دار نشود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1