18 آوریل 2024 - 22:41

عرضه سوزن دوزی زنان ترکمن در کمپ های نوروزی

28 مارس 2018 - 14:30 dsfr.ir/sj5bl

زنان ترکمن در حال سوزن دوزی

بانوان گمیشانی در کمپ های نوروزی با هنر زیبای سوزن دوزی، تحفه ای ارزشمند برای سوغات گردشگران نوروزی آماده می کنند.

بانوان هنرمند گمیشانی در آلاچیق های سنتی ترکمن کمپ های نوروزی با خلق صنایع دستی زیبا یادگاری های بسیار نفیسی برای سوغات گردشگران آماده می کنند.

رومیزی، کیف، تابلوها کوچک و ده ها یادگاری ارزشمند که در این آلاچییق ها به گردشگران عرضه می شود یکی از بهترین و نفیس ترین سوغات شهرهای شمالی کشور است که نمونه آن در کمتر شهری یافت می شود.

سوزن دوزی تركمن كه به آن سیاه دوزی نیز اطلاق می شود، در گذشته كاربرد فراوانی داشته است و در جامعه سنتی تركمن برای تزیین لباس های مردان، زنان و كودكان و همچنین پرده ها نیز استفاده میشد اما امروز عمدتاً در لباس زنان دیده میشود.

نوع دوخت آن زنجیره فشرده و بسیار ریز است كه در تركمنی به آن «سانجیم» میگویند و بیشتر از نقوش هندسی و قرینه به صورت ذهنی بهره می گیرند.

این هنر تاریخچه ای كهن در تاریخ سرزمین كشورمان دارد. گلدوزی مصور تركمن از زمان سكاها رایج بوده و در دیگر دوره ها به همراه سایر دوخت و دوزها از رواج كامل برخوردار بوده است دوره اوج این هنر را در دوران افشاریه و زندیه و بخصوص قاجاریه باید دانست و آثار باقی مانده از این دوران خود گواه این ادعا است.

تركمن ها از قدیم الایام به تهیه ابریشم كه به ‎عنوان ماده اصلی سوزن دوزی تلقی می شود پرداخته و دختران و زنان لباس های خود را با نخ های ابریشمین كه با رنگ های طبیعی رنگرزی می شد، سوزن دوزی می كرده اند و این امر از نغمه های زنان تركمن و در ادبیات شفاهی آن به وضوح مشخص است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1