17 آوریل 2024 - 01:14

سفر به «قبرس» ممنوع شده است؟

13 مارس 2018 - 16:30 dsfr.ir/g649v

سفر به «قبرس» ممنوع شده است؟
eghtesadbartar.com
جاذبه های تفریحی قبرس

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: در نامه ای به اداره کل استان ها اعلام کردیم که دفاتر مسافرتی از دامن زدن به مناقشات بین ترکیه و قبرس پرهیز کنند.

چند روز پیش مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی نامه ای به مدیران کل میراث فرهنگی استان ها درباره اجرای تورهای گردشگری قبرس نوشت.

در متن این نامه تأکید شده بود؛ بنا به گزارش های رسیده برخی از دفاتر مسافرتی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی اقدام به برنامه ریزی و اجرای تور مستقیم به منطقه مورد مناقشه میان ترکیه و قبرس تحت عناوینی نظیر قبرس شمالی، قبرس ترک نشین و... می کنند. از آنجا که تقسیم بندی های سیاسی از این دست با سیاست های اصولی ایران منطبق نیست، ادامه این روند می تواند به ایجاد تنش در روابط کشورمان با سایر کشورها منجر شود.

از سوی دیگر نظر به عدم استقرار و فعالیت هیچ دفتر و نمایندگی رسمی سیاسی یا فرهنگی کشورمان در منطقه مزبور، عملا امکان رسیدگی و پیگیری مشکلات احتمالی گردشگران ایرانی در منطقه مزبور وجود ندارد. لذا هر گونه اقدام در این زمینه اعم از تبلیغ، برنامه ریزی و اجرای تور به مقصد مذکور توسط شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری مورد تایید نیست، لذا خواهشمند است دستور فرمایید اطلاع رسانی لازم در این باره به دفاتر تحت پوشش صورت پذیرد. بدیهی است با دفاتر متخلف، برابر قوانین و مقررات جاری برخورد می شود.

اکنون بعد از گذشت چند روز، برخی از دفاتر مسافرتی از این نامه آن طور برداشت کرده اند که اجرای تور به قبرس ممنوع شده است. در این باره ولی تیموری مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در گفتگویی با خبرنگار مهر، به شرح این نامه پرداخت.

تیموری درباره دلیل صدور این نامه توضیح داد: بحثی را داشتیم تحت این عنوان که دفاتر خدمات مسافرتی تورهای گردشگری با عنوان قبرس شمالی یا قبرس ترک نشین و یا قبرس اروپایی را تبلیغ می کنند وزارت امور خارجه از ما طی نامه ای خواسته و اعلام کرده که سیاست رسمی کشور را مدنظر قرار دهیم چون از نظر ما قبرس کشوری مستقل است و تقسیم بندی آن به قبرس شمالی و یا جنوبی و یا استفاده از عنوان قبرس ترک نشین خلاف مواضع رسمی ماست.

ترکیه اعلام می کند که قبرس ترک نشین زیر مجموعه آنهاست مناقشه ای بین این دو کشور در این ارتباط وجود دارد که برخی از دفاتر مسافرتی به این مناقشه با جدا کردن بخش های این کشور دامن می زنند زمانی که دفاتر مسافرتی ما وارد این فرایند می شوند به این معناست که موضع ما هم دو تکه شدن این کشور است درحالی که این طور نیست. به همین منظور به دفاتر مسافرتی اعلام کردیم که از این عناوین در اجرای تورهای قبرس استفاده نکنند. ما با اینکه دفاتر مسافرتی، گردشگر به قبرس بفرستند مشکلی نداریم.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1