29 مارس 2024 - 12:27

تلاش برای ثبت جهانی مراسم مذهبی قره کلیسا

8 مارس 2018 - 16:30 dsfr.ir/4r415

تلاش برای ثبت جهانی مراسم مذهبی قره کلیسا
mehrnews.com
قره کلیسا

مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران گفت: قصد داریم تا مراسم مذهبی قره کلیسا را در فهرست میراث جهانی ناملموس یونسکو به ثبت برسانیم.

شرلی آودیان مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران به  گفت: مراسم بادراک یا همان مراسم مذهبی قره کلیسا چهار سال پیش ثبت ملی شد به همین منظور می خواهیم این مراسم را به ثبت جهانی نیز برسانیم. همچنین سال ۲۰۱۸ دهمین سالگرد ثبت جهانی بنای تاریخی قره کلیساست.

ما می خواستیم که در مراسم دهمین سالگرد ثبت جهانی بنای قره کلیسا خبر ثبت جهانی مراسم مذهبی آن را نیز اعلام کنیم اما گویا پرونده آن به این برنامه نمی رسد. چون باید اول این پرونده در فهرست پیشنهادی ثبت باشد. بعد آن را در فهرست میراث ناملموس جهانی به ثبت رساند.

امسال قرار است به مناسبت دهمین سالگرد ثبت جهانی قره کلیسا مراسم مذهبی آن را نیز در اواسط تیرماه با شکوه تر از همیشه برگزار کنیم. هنوز مهمانان خارجی این برنامه مشخص نشده است. 

تادئوس یا طاطائوس یکی از حواریون مسیح است که در سال ۴۰ میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت. گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود. ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت (دخترش) و گروهی دیگر که به مسیحیت گرویده بودند (حدود ۳۵۰۰ نفر) را به قتل برسانند.

در سال ۳۰۲ میلادی، زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد. مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند در محل فرار آنان کلیساهایی بنا کردند که قره کلیسا یکی از آنهاست.

بنابر عقیده ارامنه کلیسای طاطائوس اولین کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است و چون از نظر مذهبی، شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر می دانند، هر سال در روزهای آخر تیر ماه و هفته های اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادی مقدس و پیروان مسیحی او است در قره کلیسا مراسم خاصی بر پا می دارند.

در این مراسم ارامنه دیگر کشورهای جهان از جمله ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورها نیز شرکت می کنند. ارامنه ایران و جهان در این مراسم با اعمالی همچون راز و نیاز به درگاه خداوند، قربانی کردن و غسل تعمید دادن به نوزادان خود در قالب مراسم باداراک یا عشای ربانی این روز را گرامی می دارند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1