29 مارس 2024 - 04:51

ایران از کشورهای مورد علاقه پرنده نگران جهان

7 مارس 2018 - 10:30 dsfr.ir/1l9gu

ایران از کشورهای مورد علاقه پرنده نگران جهان
arasbaran.org
پرنده نگری

ایران با داشتن 548 گونه پرنده دارای پتانسیل های زیادی برای جذب توریست پرنده نگر است و یکی از کشورهای مورد علاقه برای پرنده نگران در جهان به شمار می رود.

فرزانه هاشمی کارشناس ارشد اکوتوریسم اظهار کرد: پرنده نگری از زیرشاخه های مهم اکوتوریسم است که افراد علاقمند به آن با داشتن یک دوربین چشمی و یک کتاب راهنما می توانند از این فعالیت با تماشای پرندگان لذت ببرند. کشور ما از نظر تنوع گونه های پرنده، رتبه بسیار خوبی دارد، به طوری که طی نیم روز در یکی از پارک های تهران می توانید تنوع خوبی از پرندگان را مشاهده و رکورد کنید.

وی با بیان اینکه در خراسان رضوی نزدیک به 328 گونه پرنده أعم از مهاجر و بومی تا مهرماه امسال رکورد شده است، افزود: ما در حوزه پرنده نگری باموقعیت جغرافیایی خاص و اکوسیستم های متنوع و حدود 105 مکان مهم برای پرندگان از تنوع خوبی برخوردار هستیم اما باید اشاره کرد که پرنده نگری هنوز در کل کشورمان و بین مردم جانیفتاده است هرچند که در بین جامعه محیط زیستی کشور، طبیعت دوستان و در مدارسی که محیط زیست به صورت فوق برنامه تدریس می شود، شناخته شده است.

پرنده نگری از دهه 80 شمسی با فعالیت تعدادی از کارشناسان محیط زیست و علاقمندان به طبیعت وارد ایران شد و اکنون نسبت به آن زمان فراگیرتر شده است، البته در تهران و به صورت محدودتر کرج در یک یا دو پارک کانکس های پرنده نگری إیجاد شده است و معمولا هر پنج شنبه تور پرنده نگری نیم روزه رایگان با حضور کارشناس این حوزه برگزار می شود. علاوه بر این برخی موسسات آموزشی فعال در حوزه طبیعت، علاوه بر دوره های راهنمایان طبیعت گردی، دوره های تخصصی آشنایی با حیات وحش و پرنده نگری را نیز برگزار می کنند.

در دنیا دولت ها از طریق پرنده نگری به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد و نه تنها مردم شهرنشین بلکه جامعه محلی آنها در بسیاری از روستاها از پرنده نگری درآمد کسب می کنند، اما در ایران تاثیر پرنده نگری بر اقتصاد بسیار ناچیز است و این امر ریشه در عدم آگاهی، عدم فرهنگ سازی و عدم بسترسازی درست برای استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های ما دارد که در نتیجه می تواند موجب عدم انتفاع جوامع محلی شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1