20 آوریل 2024 - 05:13

صنایع دستی به طور بنیادین متحول می شود

22 فوریه 2018 - 16:20 dsfr.ir/du2w6

صنایع دستی به طور بنیادین متحول می شود
eghtesadbartar.com
صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، تحولی بنیادین در قوانین این حوزه ایجاد می کند.

بهمن نامور مطلق با اعلام خبر تصویب طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح در سال 94 با درخواست هنرمندان و مدیران حوزه صنایع دستی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

پس از ارائه طرح، جلسات متعددی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با پایان دوره نهم مجلس و انتخابات دوره دهم، وقفه ای در پیگیری این طرح افتاد و پس از آن پیگیری ها دوباره آغاز شد.

این طرح را که در 14 ماده تدوین و ارائه شده است می توان مهمترین اتفاق حوزه صنایع دستی در دهه اخیر دانست، زیرا این حوزه بیش از هر چیز از کمبود قوانین رنج می برد و هیچ گاه طرح جامعی در بخش صنایع دستی وجود نداشت.

طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی بخش بزرگی از فقدان قوانین در این بخش را جبران می کند، اختیارات حوزه صنایع دستی را افزایش می دهد و امکان حمایت های لازم از صنایع دستی را فراهم می کند، در این طرح همچنین به اعتبارات حوزه صنایع دستی اشاره شده و به طور کلی می توان گفت، با تصویب این طرح تحول بنیادینی در قوانین صنایع دستی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: در این طرح همچنین حمایت از هنرمندان حوزه فرش مورد توجه قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به چند بند مهم این طرح گفت: براساس طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، گفتمان سازی صنایع دستی در صدا و سیما باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین ایجاد یک صندوق احیا توسط حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی برای احیا و ترویج صنایع دستی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

براساس این طرح، استفاده از فضاهای تاریخی برای برگزاری کارگاه، فروشگاه و نمایشگاه در حوزه صنایع دستی به صورت قانونی ممکن می شود، توجه و تاکید بیمه هنرمندان نیز در این طرح به صورت جدی مطرح شده و شهرداری ها نیز موظف به استفاده از صنایع دستی در فضاهای شهری هستند.

محدودیت در ورود صنایع دستی خارجی و استفاده از صنایع دستی به عنوان جایزه توسط دستگاه ها و نهادهای مختلف از دیگر بندهای مهم این طرح است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان اینکه ارتقای کیفیت تولید، آموزش، گسترش و بازرگانی صنایع دستی از مهمترین مواردی است که این طرح برای حوزه صنایع دستی به ارمغان خواهد آورد، اضافه کرد: با توجه به تایید این طرح توسط شورای نگهبان، باید در انتظار ارسال طرح از سوی مجلس به دولت باشیم و در این فاصله آیین نامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز برای اجرای طرح در سازمان میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1