19 آوریل 2024 - 12:29

سد سازی ترکیه در حوضه آبریز ایران و عراق، خلاف قوانین بین المللی است

21 فوریه 2018 - 14:20 dsfr.ir/dw1dt

سد سازی ترکیه در حوضه آبریز ایران و عراق، خلاف قوانین بین المللی است
photo-aks.com
روز جهانی رودخانه ها

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: احداث سد در حوضه آبریز ایران و عراق توسط کشور ترکیه خلاف قوانین بین المللی است.

جلال محمود زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی؛ در رابطه با ساخت سد در بالادست رود دجله و خشک شدن آن طی چند روز گذشته اظهار کرد: کشور ترکیه 2 سال است که در حوضه آبریز ایران و عراق چندین سد احداث کرده است و این عمل ترکیه خلاف قوانین بین المللی است.

بارها نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه خواستار پیگیری موضوع احداث سدهای ترکیه بر روی حوضه آبریز ایران و عواقب آن شدند تا این مسئله از طریق مراجع بین المللی بررسی شود.

سد سازی های کشور ترکیه نه تنها باعث خشک شدن تالاب ها می شود، بلکه حوضه آبریز منطقه را نیز تحت تأثیر خود قرار می دهد و معضلات و مشکلات محیط زیستی از جمله گرد و غبار در ایران را پدید می آورد.

وی افزود: تاکنون هیچ اقدام مناسبی در راستای جلوگیری از سد سازی در منطقه انجام نشده است و نیاز است که مسئولان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق قوانین بین المللی هیچ کشوری نمی تواند از ورود آب های مرزی جلوگیری کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1