19 آوریل 2024 - 20:17

مخزن سوله ای برای سنگ افراشته های چهار هزارساله اردبیل

19 فوریه 2018 - 14:30 dsfr.ir/va6sv

سنگ افراشته های منطقه "یری" در اردبیل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از احداث سوله نگهداری آثار باستانی با قدمتی بیش از 4000 سال در منطقه "شهریری" مشگین شهر خبر داد.

منطقه باستانی و تاریخی معروف به "شهریری" با مساحتی بیش از ۴۰۰ هکتار در شمال غربی روستای "پیرازمیان" در ۳۱ کیلومتری شرق شهرستان مشگین شهر و در کنار رود "قره سو" قرار گرفته، منطقه ای تاریخی با سه بخش "دژ نظامی"، "معبد" و "قوشا تپه" که کاوش های حدود ۱۵ سال گذشته اش، نام این منطقه را سر زبان ها انداخت، اما هنوز برنامه ی دقیقی برای ساماندهی و توجه به این محوطه ی تاریخی، به خصوص سنگ نوشته های چهار هزار ساله اش در دست نیست.

تا امروز که به نظر می رسد بعد از اعتراض ها و بروز برخی حساسیت ها نسبت به سرنوشت این محوطه ی تاریخی، میراث فرهنگی به فکر راه چاره ای برای حفاظت از این محوطه ی تاریخی و به خصوص سنگ افراشته هاست، که خبرهای نامعتبری در مورد تخریب حدود ۸۰ درصدی آن ها منتشر شده اند.

کریم حاجی زاده، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان این که سوله ای به صورت موقت اجرا می شود تا سنگ های باستانی منطقه "پیرازمیان" حفاظت شوند، ادامه داد: سنگ افراشته های این منطقه از سنگ های طبیعی ساخته شده اند و قبل از اکتشاف و بیرون کشیدن از دل خاک در فضای آزاد نگهداری می شدند.

او با تاکید بر این که نگهداری سنگ افراشته ها در فضای آزاد از نظر فنی آسیبی به این سنگ های تاریخی وارد نمی کند، افزود: با توجه به نوع کاربری این سنگ ها، نگهداری آن ها در گذشته در فضای آزاد انجام می شد، اما در حال حاضر سوله ای موقت برای نگهداری از این آثار تاریخی اجرا می شود.

وی با بیان این که پس از پایان فصل زمستان پیمانکاری به منظور اجرای این طرح انتخاب می شود، ادامه داد: هر چند محدودیت ضوابط در اجرای سوله وجود دارد اما با هدف نگهداری موقت و پاسخ به برخی حساسیت ها این طرح را عملیاتی می کنیم.

او با تاکید براین که منطقه "یری" نیازمند مطالعه بیشتر وتبدیل به سایت موزه است، بیان کرد: انجام مطالعات و تبدیل این فضا به سایت موزه هزینه قابل توجهی نیاز دارد که امیدواریم در سال های آینده این هزینه به دلیل اهمیت منطقه تامین شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1