29 مارس 2024 - 11:02

چند اصل کلیدی بقا در طبیعت

18 فوریه 2018 - 10:10 dsfr.ir/o289p

بقا در طبیعت

کوهنوردهای کاربلد خوب می دانند که نباید در نقاط حساس و ضعیف کمپ زد و آنها پاکوب ها را برای برپا کردن چادر توصیه می کنند.

کمپینگ و کوهنوردی از آن هیجان هایی است که عاشقان خودش را دارد، عاشقانی که حتی در این راه جان دادند. هیچهایک یا همان کوله گردی، مسافرت با ماشین شخصی، صعود قله و شب مانی در دل کوه ها اصطلاحات طبیعت گردها است. برای این کارها اما نیاز به خرید یا فروش لوازم کوهنوردی و کمپینگ جهت تعویض دارید.

در همه برنامه های بالا لباس های عایقی، کیت تعمیرات و ابزار، آب آشامیدنی اضافه و وسایل ایجاد پناهگاه از وسایل ضروری است. در عین حال از لباس اضافی، قطب نما، کرم ضدآفتاب و وسایل برپایی آتش به عنوان وسایل ضروری کلاسیک یاد می کنند. حالا که در فصل زمستان هستیم باید از وسایل لازم برای عبور از یخچال و برف هم استفاده کنیم. وسایلی مانند گیرنده برای مواقع بهمن، اره برف، کلاه ایمنی، کفش برف پالسکی و... . نگران هزینه و جای نگه داری آن ها برای فصول دیگر هم نباشید، می توانید با فروش لوازم کمپینگ و کوهنوردی خود، بخشی از پولتان را به جیب باز گردانید.

اگر می خواهید فروشی بدون دردسر داشته باشید، لوازمتان را در سایت دیوار آگهی کنید. البته خریداران وسایل کمپ و کوهنوردی هم خوب می دانند نباید سراغ کوهنوردهای خیلی حرفه ای بروند زیرا احتمالا لوازمشان عمر مفید خود را کرده است. بنابراین برای فروش لوازم کمپینگ و کوهنوردی، پیشنهاد می شود با سرپرست خود مشورت کنید تا مبادا اجناس کهنه  به خریدار بفروشید. از کیف کمک های اولیه در هیچ برنامه ای حتی یک روزه غافل نشوید، مثلا چسب زخم برای پوشاندن زخم های کوچک و باند بدون چسب برای پوشاندن سوختگی  بسیار مورد استفاده است.

اگر اولین سفر طبیعت گردی خود را به یاد بیاورید، خنده تان می گیرد. به قول معروف از لباس عزا تا رخت عروسی در کوله  پشتی چیده بودید، اما تجربه ثابت کرده هر چه کمتر و در عین حال مجهزتر به طبیعت بروید، راحت تر هستید. همچنین بهتر است بسته های غذای اضافی را هم حذف کنید، این کار به حفظ محیط زیست هم کمک می کند.

کوهنوردهای کاربلد خوب می دانند که نباید در نقاط حساس و ضعیف کمپ زد و آنها پاکوب ها را برای برپا کردن چادر توصیه می کنند. پاکوب ها در کوه ها مانند جاده هایی هستند که مردم در آنها رانندگی می کنند. همچنین اگر در طبیعتی هستید که احتمال می دهید مالکی دارد، کمی دقت کنید تا مبادا کار غیرقانونی انجام دهید. البته پیش از تصمیم جهت شب ماندن حدود تقریبی محل مورد نظرتان را روی نقشه تعیین کنید. برای کمپ در طبیعت، منطقی تر است صبح زود پیش از پیداشدن سر و کله حیوانات، محل را ترک کنید.

به گزارش ویرلن؛ دور از باد بودن محل کمپ، دسترسی به آب آشامیدنی( اگر بیش از یک روز اتراق خواهید کرد) و تسطیح مناسب زیر چادر از سنگ از دیگر اصول کمپینگ است. فراموش نکنید، کوهنوردی و طبیعت گردی تنها ورزشی است که زن و مرد در آن معنا ندارد. نخستین ركورد كوه نوردی زنان در اروپا در سال 1799 میلادی در آلپ رقم خورد. 1808 میلادی بود که پارامیز، زن 18 ساله  فرانسوی برفراز مون بلان با اقتدار ایستاد و نخستین صعودکننده این قله بزرگ، نام گرفت. «جونكو تابئی»، نخستین زن صعودکننده اورست بود که در سن 35 سالگی، پرچم کشورش را بر فراز این قله علم کرد. دهه 20 تا 50 در ایران، چند زن توانستند خود را به دل کوه ها و قله هایش برسانند اما به صورت فنی، از دهه 60 کوهنوردی زنان ایرانی اوج گرفت.

1