29 مارس 2024 - 12:49

تبدیل آرامستان تاریخی به فضای سبز خلاف قانون است

15 فوریه 2018 - 10:30 dsfr.ir/kz7at

تبدیل آرامستان تاریخی به فضای سبز خلاف قانون است
kojaro.com
آرامستان تاریخی

معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان تهران معتقد است تبدیل گورستان های تاریخی به فضای سبز خلاف قانون است.

سپیده سیروس نیا معاون میراث فرهنگی اداره استان تهران؛ در پاسخ به سخنان عضو شورای شهر تهران در خصوص تبدیل قبرستان های ابن بابویه و امامزاده عبدالله به فضای سبز، اظهار کرد: قبرستان های ابن بابویه و امامزاده عبدالله به ثبت ملی رسیده اند. البته هم اکنون اوقاف و پیمانکار امامزاده عبدالله بدون اخذ نظر میراث در محوطه این بنا، دخل و تصرف کرده است و ما نیز گفته ایم که اقدام حقوقی شود.

دخل و تصرف بدون اجازه میراث فرهنگی در آثاری که به ثبت ملی رسیده اند، درست نیست و شورای شهر تهران هم نمی تواند محوطه های ابن بابویه و امامزاده عبدالله را صاف کند و به جای آن فضای سبز ایجاد کند. این عمل بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی عملاً خلاف قانون است.

یادآور می شود حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران در روز های اخیر گفته است وجود گورستان های امامزاده عبدالله و شیخ الصدوق در مرکز شهر ری، باعث بروز مشکلات روانی و بهداشتی می شود. باید هرچه سریع تر این گورستان ها صاف و تبدیل به فضای سبز شود، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی معتقد است ابن بابویه و امامزاده عبدالله باید صاف و تبدیل به فضای سبز شوند.

خاطرنشان می شود؛ گورستان ابن بابویه، نخستین گورستان شهر ری و دومین گورستان تهران است. این گورستان بستر دائمی مشاهیر برجسته ای، چون غلامرضا تختی، علی اکبر دهخدا، رجبعلی خیاط و حسین بهزاد است. گورستان ابن بابویه در تاریخ ۵ دی ماه سال ۱۳۷۵ به ثبت ملی رسیده است.

امامزاده عبدالله نیز از گورستان های معروف تهران است. این گورستان در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ ثبت ملی شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1