17 آوریل 2024 - 14:04

محیط زیست دریایی با انتقال آب بین حوضه ای مخالف است

12 فوریه 2018 - 14:30 dsfr.ir/ld76k

محیط زیست دریایی با انتقال آب بین حوضه ای مخالف است
shahrvan.org
محیط زیست دریایی

معاونت محیط زیست دریایی با انتقال آب بین حوضه ای از دریای خزر به سمنان مخالف است و نظر ما این است که بتوانیم منابع آبی در داخل را به درستی مدیریت کنیم.

داوود میرشکار مدیرکل زیست بوم دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مخالفت محیط زیست دریایی با انتقال آب بین حوضه ای اظهار کرد: هر اتفاق انسان ساختی می تواند تاثیرات منفی خود را در اکوسیستم های ساحلی، دریایی و خشکی بگذارد، انتقال آب بین حوضه ای نیز یکی از اتفاقات انسان ساخت است که اثرات منفی زیادی به دنبال دارد.

معاونت محیط زیست دریایی با انتقال آب بین حوضه ای از دریای خزر به سمنان مخالف است و نظر ما این است که بتوانیم منابع آبی در داخل را به درستی مدیریت کنیم.

میرشکار گفت: اگر زمانی نیاز به تامین آب شرب برای مناطق مرکزی کشور را داشته باشیم آن زمان مجبور به تامین آب از منابع دریایی هستیم اگر چه می دانیم این انتقال و شیرین سازی آب دریا اثرات منفی جبران ناپذیری خواهد داشت.

اثرات منفی انتقال آب حوضه ای در ورودی آب این است که بسیاری از بیومس های دریا را خواهد گرفت.

مدیرکل زیست بوم دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: هنگام انتقال آب بین حوضه ای در ورودی آب، بیومس های آن حذف می شود و در خروجی نیز رهاسازی تلخ آبه ها به دریا از اثرات منفی آن محسوب می شود که بر اکوسیستم ها تاثیر خواهد گذاشت.

بیومس ها یا همان سیتوپلنگتن ها در سطوح اولیه هرم غذایی هستند که با مکش آب به درون سیستم ها جذب و حذف می شوند.

میرشکار با بیان اینکه تلخ آبه ها همان آب برگشتی است، ادامه داد: آب را معمولا برای انتقال 3 قسمت می کنند که یک قسمت آن آب شیرین می شود و دو قسمت دیگر را متاسفانه به دلیل شوری و دمای بالای آن به دریا رها می کنند که همین می تواند اثرات منفی در دریا داشته باشد.

مدیرکل زیست بوم دریایی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست از انتقال آب دریایی خزر به مرکز کشور در نشست های متعدد با اعلام موارد فنی، تاثیرات منفی این عمل را بر اکوسیستم به روشنی بیان کرده و مخالفت خود را با انتقال آب بین حوضه ای اعلام کرده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1