29 مارس 2024 - 10:55

خشک شدن تالاب صالحیه البرز

10 فوریه 2018 - 12:30 dsfr.ir/224ie

خشک شدن تالاب صالحیه البرز
mizanonline.ir
تالاب صالحیه

مدیرکل حفاظت و محیط زیست البرز اعلام کرد که کاهش بارش ها در سال جاری سبب خشک شدن تالاب صالحیه در شهرستان نظرآباد این استان شده است.

فردین حکیمی درحاشیه برگزاری نمایشگاه عکس تالاب درالبرز افزود: این تالاب در سال های گذشته از طریق رودخانه های کردان و زیاران تغذیه می شد که امسال میزان آبدهی این رودخانه ها به کمترین سطح رسید.

اکنون تالاب صالحیه کارکرد خودش را به عنوان یک تالاب از دست داده و به عنوان یکی از کانون های انتشار ریز گرد تلقی می شود. این تالاب در سنوات گذشته، پذیرای بیش از 120 گونه پرنده مهاجر و آبزی بود.

حکیمی با اشاره به نقش هنر بویژه عکاسی در حفظ محیط زیست خاطرنشان کرد: تلفیق بین هنر و محیط زیست و بیان تهدیدات، چالش ها و بحران های زیست محیطی با زبان هنر موجب افزایش مسئولیت پذیری و گسترش فرهنگ حفاظت از محیط زیست در بین مخاطبان می شود.

نمایشگاه عکس تالاب البرز، به مدت سه روز به میزبانی مجتمع هارمونیک سنتر کرج در حال برگزاری است.

تالاب صالحیه واقع در روستای صالحیه در نظرآباد استان البرز تنها تالاب این استان است که آب ورودی به آن از سمت رودخانه کردان سرریز می شود. 
وسعت این تالاب با احتساب زمین های باتلاقی پیرامونی بیش از 10 هزار هکتار بوده و قسمتی از آن نیز در استان قزوین واقع شده است.
به گفته برخی منابع محلی از علت های خشکی این تالاب می توان به استفاده آب رودخانه کردان برای مصارف کشاورزی در تابستان و نرسیدن آب به این تالاب اشاره کرد.

یکی دیگر از دلایل خشک شدن تالاب صالحیه، کانال کشی هایی است که در محدوده آبریز این تالاب انجام شده است. این کانال ها پیش از تشکیل استان البرز(سال 89) احداث شده و بخشی از آن در محدوده استان قزوین قرار دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1