29 مارس 2024 - 19:40

لایه ازون در مناطق پر جمعیت ترمیم نمی شود

8 فوریه 2018 - 14:30 dsfr.ir/59959

لایه ازون در مناطق پر جمعیت ترمیم نمی شود
meidaan.com
لایه ازون

محققان دریافتند با وجود اخبار خوش درباره ترمیم لایه ازون، در سرزمین های پرجمعیتی که در عرض های جغرافیایی پایین قرار دارند، لایه ازون توانایی ترمیم خود را ندارد.

با وجود این که هنوز توضیح مناسبی برای این وضعیت وجود ندارد، ممکن است استفاده از مواد شیمیایی نابود کننده ازون با طول عمر کوتاه مانند حلال های چربی و رنگ در وقوع این پدیده موثر باشند. 

بر اساس این تحقیقات با وجود این که لایه ازون در قطب ها درحال ترمیم است، در عرض های بالای 60 درجه شمال و 60 درجه جنوب هیچ اثری از ترمیم آن به چشم نمی خورد. این عرض های جغرافیایی شامل مناطق بسیار پرجمعیت از روسیه گرفته تا استرالیا می شود.

با وجود این که بهترین مدل های کامپیوتری جوی قادر به پیش بینی این پدیده نبوده اند، محققان با گردآوری و تحلیل اطلاعات ماهواره از دهه 1980 میلادی تا کنون، فرآیند تخریب لایه ازون در استراتوسفر در ارتفاع بین 10 تا 50 کیلومتری زمین و وضعیت ترمیم آن را ارزیابی کنند.

لایه ازون عملکردی مانند یک سپر در برابر تشعشعات ماوراء بنفش خورشید دارد و دهه 1970 میلادی مشخص شد ترکیبات کلروفلوئورو کربن که در یخچال مورد استفاده قرار می گیرفت، عامل اصلی تخریب ازون در استراتوسفر است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Atmospheric Chemistry and Physics منتشر شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1