20 آوریل 2024 - 02:55

حریم تخت جمشید نقض نشده است

7 فوریه 2018 - 16:30 dsfr.ir/c71o4

حریم تخت جمشید نقض نشده است
safarme.com
تخت جمشید

طرح توسعه بنای امامزاده ابراهیم (ع) در شهرستان مرودشت متناسب با ضوابط ساخت و ساز در حریم تخت جمشید است و براساس نظارت های صورت گرفته، حریم این اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو نقض نشده است.

"مصیب امیری"

برخی رسانه ها پیش از این نسبت به ساخت و ساز و توسعه بقعه امامزاده ابراهیم مرودشت که در فاصله کمتر از چهار کیلومتری تخت جمشید واقع است و احتمال نقض حریم درجه یک این اثر دوره هخامنشی ابراز نگرانی کرده بودند.

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس روز سه شنبه در این باره گفت: متولیان این امامزاده تاکنون تخلفی در ساخت و ساز مرتکب نشده اند.

متولیان امامزاده ابراهیم به دلیل فرسودگی ساختمان بنای این امامزاده طرحی را در سال 92 به مجموعه فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس مبنی بر ساخت و توسعه این بنا ارائه کردند که شامل گنبد، گلدسته و توسعه محیطی این محل بود.

پس از جلسات کارشناسی که سال 92 برگزار شد، از متولیان این امامزاده تعهد گرفته شد که هرگونه ساخت و ساز در این محل باید متناسب با ضوابط حریم تخت جمشید صورت گیرد.

این اداره کل تنها مجوز ساخت یک اتاق به مساحت 20 متر مربع (در ابعاد چهار در پنج متر) و ارتفاع چهار و نیم متر را صادر کرده است و برای حفظ حریم درجه یک تخت جمشید، بقعه این امامزاده باید بدون گلدسته و گنبد ساخته شود.

امیری درباره مطالب منتشر شده درباره نقض حریم تخت جمشید عنوان کرد: موضوعی که در هفته های اخیر در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته، نصب تابلوی این امامزاده در محور عبور و مرور اصلی بوده و تا قبل از این مساله این بقعه در این مکان وجود داشته و تنها مردم محلی از وجود آن اطلاع داشتند و تنها نصب این تابلو حساسیت ایجاد کرده است.

شورای فنی این اداره کل ضوابط مشخصی را برای توسعه این بنا مقرر کرده است و تاکنون هیچگونه تخلفی در ساخت و ساز و توسعه بنای بقعه این امامزاده که حریم تخت جمشید را نقض کند صورت نگرفته است.

وی با تاکید براینکه قرار نیست گنبد و گلدسته ای در این محل ساخته شود، بیان کرد: در مورد تابلوی جدیدی که در مسیر اصلی برای این امامزاده نصب شده نیز در حال مذاکره با اداره اوقاف و امور خیریه هستیم که جمع آوری شود.

در حریم درجه یک تخت جمشید که گستره آن تا چهار کیلومتری این آثار تاریخی تعیین شده است، احداث هر گونه ساختمان و هر گونه تاسیسات، کاشتن درختان، دخل و تصرف در اراضی و هرگونه کند و کاو و همچنین نصب پایه های چراغ و ... ممنوع است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1