29 مارس 2024 - 11:29

کشف دومین شهر زیرزمینی در اصفهان

31 ژانویه 2018 - 11:30 dsfr.ir/bm3s4

کشف دومین شهر زیرزمینی در اصفهان
taranomedena.ir
شهر زیر زمینی نوش آباد

دومین "دستکند" پناهگاه زیرزمینی زیربافت شهری (شهر زیرزمینی) در کاوش های باستان شناسی در شمال استان اصفهان کشف شد.

زهرا ساروخانی، سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: مردمِ سفیدشهر در آران و بیدگلِ استان اصفهان از مدتی پیش پیگیر موضوع بودند و به میراث فرهنگی اعلام کرده بودند که یک "شهر زیرزمینی" در این منطقه وجود دارد. حتی در صحبت هایی که با پیرمردهای منطقه داشتیم آن ها می گفتند حدود ۵۰ سال پیش از داخلِ چاهِ سردابِ یک خانه ی قدیمی، به آن شهر زیرزمینی رفته اند.

او با بیان این که این چاهِ قدیمی در سردابِ خانه ی تاریخی و مخروبه ی یک "بقال" قرار گرفته است، ادامه داد: ورودی های شهر زیرزمینی متفاوت و مخفی است. ورودی اصلی شهر زیرزمینی نوش آباد از طریق یک چاه بود که اکنون از نظر موقعیت جغرافیایی در کوچه قرار گرفته است و رو به بیرون است اما آن چه که فعلا در سفیدشهر پیدا کرده ایم از داخل سرداب یک خانه بوده است، فعلا این مکان ورودی اصلیِ شهر زیرزمینی است.

در زمانی که وارد خانه شدیم سرداب کاملا با خاک پُر شده بود. با انجامِ کار خاکبرداری متوجه وجود یک چاه در گوشه سرداب شدیم، قدری سینه خیز داخل فضا رفتیم تا مسیر را پیدا کردیم. چیزی حدود ۱۲۰ متر از فضا با خاک پُر شده است.

او با اشاره به صحبت های پیرمردهای سفیدشهر درباره ی این ورودی افزود: آن ها می گویند ۵۰ سال پیش که داخل این فضا شدیم، از سرداب خانه ی بقال رفتیم.

ساروخانی در ادامه با اشاره به موقعیت چاهِ ورودی شهرزیرزمینی بیان کرد: این چاه کوچکترین بخش سرداب است. دسترسی به سرداب نیز مشکل است بنابراین باید طبیعتا همین شهرزیرزمینی باشد چون معمولا ورودی و دسترسی فضاهای پناهگاهی برای دستکندها قدری به سختی انجام می شود.

هنوز اطلاعات کاملی در باره قدمت و چگونگی گسترش این شهر زیرزمینی به دست نیاورده ایم و باید کاوش ها در این منطقه را کامل کنیم.

شهر زیرزمینی سفید شهر بعد از نوش آباد دومین شهر زیرزمینی شناسایی شده در ایران (دستکند پناهگاهی زیر بافت تاریخی شهر)است. شهر زیرزمینی نوش آباد که شهر زیرزمینی "اویی" نیز نامیده می شود در نوش آباد از بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل و در مجموعه تاریخی چاله سی شهری قرار دارد، قدمت آن به حدود ۱۵۰۰ سال قبل یعنی دوره ساسانیان برمی گردد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1