28 مارس 2024 - 00:22

باید شیوه حفاظت از محیط زیست تغییر کند

31 دسامبر 2017 - 16:30 dsfr.ir/yh6dc

باید شیوه حفاظت از محیط زیست تغییر کند
rajanews.com
حیات وحش

حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یکروزه به استان خراسان جنوبی از منطقه حفاظت شده مظفری در شهرستان فردوس بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی، در این بازدید امیرحسن خانی نماینده مردم شهرستانهای فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی، آرامنش مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، ابراهیمی فرماندار شهرستان طبس نیز حضور داشتند. منطقه حفاظت شده مظفری با 93 هزار هکتار وسعت منطقه از تنوع زیستی غنی برخوردار می باشد.

از کل و بز می توان به عنوان گونه های شاخص این منطقه نام برد. هوبره، زاغ بور، آهو و ... از دیگر گونه های موجود در این منطقه می باشد. معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این بازدید گفت: صنعت اکوتوریسم یکی از موضوعات مهمی است که با توجه به آن می توان گامهای موثری در راستای توسعه اقتصادی و گردشگری در حوزه محیط زیست برداشت. وی افزود: توسعه گردشگری محیط زیستی تاثیرات مثبتی روی حمل و نقل، صنایع دستی منطقه و ... داشته و عموم مردم از عواید آن بهره مند می شوند.

ظهرابی با اشاره به لزوم تغییر در شیوه های حفاظت از مناطق تحت مدیریت اظهار داشت: باید مردم و بخش خصوصی را نیز در امر حفاظت و حراست از محیط زیست دخیل کرد.

وی بیان داشت: قرقهای اختصاصی در مناطق مهم بوده و حتما در این خصوص برنامه ریزها و اقداماتی انجام خواهد شد. ظهرابی در خصوص خسارت وحوش به مزارع کشاورزی تصریح کرد: سازمان در این مورد در حال پیگیری می باشد و چنانچه بتوان اعتباراتی از طریق مدیریت بحران و ... در جهت پرداخت غرامت به کشاورزان آسیب دیده درنظر گرفته شود، می توان گام های موثری در این زمینه نیز برداشت.

ظهرابی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین وزرات دفاع و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس همین تفاهم نامه تجیزات محیط بانان و مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست بزودی تامین خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به صدور پروانه شکار در مناطق افزود: تدابیری اندیشیده شده تا بتوان با صدور پروانه شکار در مناطق، درآمد حاصل از آن عاید مردم محلی همان منطقه قرار گیرد که بی شک این امر در حفاظت و حراست از مناطق و گونه های جانوری موثر خواهد بود.

نشست با کارشناسان محیط طبیعی اداره کل و ارائه گزارش از وضعیت مناطق استان، بازدید از گنجینه تنوع زیستی اداره کل، بازدید از دو واحد پرورش شتر مرغ و شتر و ... از جمله برنامه های حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خراسان جنوبی بود که انجام شد.

1