28 مارس 2024 - 19:37

مرمت بیش از 200 بنای تاریخی یزد در قالب طرح های مشارکتی

26 دسامبر 2017 - 08:30 dsfr.ir/bn0rw

مرمت بیش از 200 بنای تاریخی یزد در قالب طرح های مشارکتی
irantraveller.ir
مرمت بناهای تاریخی یزد

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به این که طرح مشارکتی بناهای تاریخی بهترین شیوه و راهکار برای ماندگاری جامعه محلی درون بافت تاریخی است، از مرمت بیش از 200 بنای تاریخی در سال گذشته خبر داد.

ساشا ریاحی مقدم» با اشاره به ماده پنج قانون حفظ آثار ملی، اظهار کرد: به منظور اجرای این قانون و حمایت از مالکان، دارندگان و بهره برداران آثار تاریخی تفاهم نامه ای بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مالکان خانه های ارزشمند تاریخی منعقد شد.

وی اجرای طرح مشارکتی مرمت بناهای تاریخی را موثرترین روش در راستای کمک به حفظ این آثار ارزشمند دانست و افزود: این طرح که از پنج سال گذشته تا کنون اجرا می شود، در سال 95 به بیشترین حد خود رسید به گونه ای که به اندازه اعتبار پنج سال گذشته، به این طرح در سال 95 اعتبار تخصیص داده شد.

ارتقاء سطح حفاظت از آثار تاریخی و افزایش مشارکت عمومی درحفاظت، بهره برداری و مدیریت بهینه از آثار از جمله اهداف این طرح است.

این مقام مسئول در ادامه بهره مندی از تسهیلات، حمایت های مالی و حقوقی این طرح را از مزایای آن دانست و اظهار کرد: ما با اعتباری حدود 4 میلیارد تومان در سال مالی 95 موفق به مرمت 200 تا 250 بنای تاریخی شدیم.

ریاحی مقدم، خاطر نشان کرد: احتمال دارد تا پایان سال جاری اعتباری حدود 2 میلیارد تومان مجدد به این طرح اختصاص یابد.

وی با اشاره به این که بافت تاریخی یزد یک بافت زنده است و حیات در آن جریان دارد، گفت: به منظور تداوم حیات در بافت تاریخی، این اعتبار به بناهای تاریخی که بافت آن ثبت شده یا بافتی که در حریم یک بنای ثبتی باشد، به صورت بلاعوض تخصیص می یابد.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: طرح مشارکتی مرمت بناهای تاریخی بهترین شیوه و راهکار است که دولت برای ماندگاری جامعه محلی دورن بافت های تاریخی در نظر گرفته است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1