18 آوریل 2024 - 22:53

معرفی آثار تاریخی ایران در کتاب تحقیقات اخیر آسیا-اروپا

24 دسامبر 2017 - 12:30 dsfr.ir/m232x

معرفی آثار تاریخی ایران در کتاب تحقیقات اخیر آسیا-اروپا
hamgardi.com
آثار تاریخی ایران

فعالیت های باستان شناسان آلمان در ایران از جمله کاوش های باستان شناسی در محوطه های تاریخی تپه پهلوان، ریوی و معبد ساسانی تخت سلیمان در یک کتاب به چاپ رسیده است.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کتاب تحقیقات اخیر در آسیا – اروپا، با موضوع پژوهش های در دست اقدام در منطقه آسیا – اروپا به همت موسسه باستان شناسی آلمان، دپارتمان آسیا – اروپا به زبان انگلیسی منتشر شد که هشت صفحه از آن به ایران اختصاص دارد.

در صفحاتی که در این کتاب به معرفی آثار تاریخی ایران اختصاص دارد، آغاز فعالیت های میدانی باستان شناسی در ایران از سال ۱۳۳۸ توسط موسسه باستان شناسی آلمان در معبد ساسانی تخت سلیمان اعلام شده است.

در بخش هایی از این کتاب آمده است، موسسه باستان شناسی آلمان در سال ۱۳۴۰ دپارتمان مجزای تهران را بنیان کرد که کاوش های جامعی را در فیروزآباد، بیستون و بسطام انجام داد و در کنار آنها بررسی ها و مستند نگاری های وسیعی در بخش هایی از ایران انجام شد. دفتر تهران در سال ۱۳۷۵ به دفتر دپارتمان آسیا – اروپا تبدیل شد و از سال ۱۳۷۹ چهارچوبی را برای پژوهش میدانی در همکاری با دانشمندان ایرانی شکل داد.

در ادامه آمده است، پنجاهمین سالگرد تاسیس این شعبه و همکاری های مشترک پژوهشی که این شعبه حامی آن بوده است در نمایشگاه "تهران ۵۰" در موزه دولتی برلین مورد قدردانی قرار گرفت. محل این شعبه در منطقه الهیه در شهر تهران قرار دارد که شامل دفتر، اتاق های draught، یک کتابخانه و نیز داری امکاناتی برای نشست ها و گردهمایی هایی بین دانشمندان آلمانی و همکاران ایرانی است.

با تاسیس این شعبه کتابخانه تخصصی آن گسترش پیدا کرد و هم اکنون دارای حدود ۱۲ هزار جلد کتاب در حوزه های مختلف همچون باستان شناسی، تاریخ هنر خاور نزدیک، تاریخ باستان، مطالعات ایران شناسی و باستان شناسی و تاریخ اسلام است. این کتابخانه برای استفاده همکاران آلمانی و ایرانی و نیز برای دوره های آموزشی برای دانشگاه های مستقر در تهران باز است.

آرشیوهای عکس های دپارتمان اولیه تهران هم اکنون در دپارتمان آسیا- اروپا در برلین نگهداری می شوند. این آرشیوها شامل حدود ۴۰ هزار نگاتیو عکس از محوطه های مهم ایران است. بخشی از این مستندنگاری به صورت آنلاین در بانک اطلاعاتی آراخنه (Arachne) در وبگاه arachne.unikoeln.de در دسترس است.

گفتنی است، تپه پهلوان و ریوی دو منطقه تاریخی واقع در خراسان شمالی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده و توضیحاتی درباره کاوش ها و تاریخچه و یافته های آنها ارائه شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1