28 مارس 2024 - 00:20

آتش سوزی تالاب میقان موجب افزایش پارامترهای آلودگی هوا در اراک شد

23 دسامبر 2017 - 12:30 dsfr.ir/wz9qs

تالاب میقان

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آتش سوزی تالاب میقان از ساعات اولیه بامداد امروز یکم دی ماه آغاز شد که این امر افزایش پارامترهای آلودگی هوای اراک را به همراه داشت.

رضا میرزایی با اعلام اینکه آتش سوزی از ساعات اولیه بامداد روز یکم دی ماه آغاز شده، افزود: به رغم آنکه صبح امروز هوای اراک در وضعیت سالم قرار داشت، پس از آتش سوزی در تالاب میقان و با توجه به جهت آتش که به سمت شهر است، پارامترهای آلودگی هوا در اراک افزایش پیدا کرده و کیفیت هوا در اراک دچار افت محسوسی شده است.

از آنجایی که در فصل سرما قرار داریم و آتش از نیمه های شب آغاز شده، علت آتش سوزی نمی تواند طبیعی باشد و بررسی ها برای کشف علت آتش سوزی ادامه دارد.

میرزایی اشاره ای هم به حضور مدیریت بحران استان و معاون عمرانی استانداری از ساعات اولیه آتش سوزی درمحل حادثه داشت و گفت: به دلیل شرایط خاص تالاب، همکاری خوب منابع طبیعی و آتش نشانی با محیط بانان و اداره کل حفاظت محیط زیست مرکزی نیز تاثیری در خاموش کردن آتش نداشت.

اگرچه آتش سوزی بخش بسیار اندکی از تالاب را درگیرکرده است اما این حادثه در قسمتی از تالاب به وقوع پیوسته که دارای عمق کم است به همین دلیل امکان تردد خودرو یا حرکت با قایق وجود ندارد و همین شرایط، کار خاموش کردن آتش را سخت تر کرده است.

خشکسالی و عدم بارش مناسب منجر به خشک شدن نی ها و آمادگی آنها برای گسترش آتش شده است و همه این عوامل منجر به ارسال درخواست استان برای اعزام بالگردهای اطفاء حریق شده که موضوع در دست بررسی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه زیستگاه پرندگان مهاجر در تالاب میقان دور از آتش سوزی و بدون پوشش است، تصریح کرد: علاوه بر این، از آنجا که جهت وزش باد به سمت شهر و گوشه تالاب است، همین امر منجر به جلوگیری از ادامه آتش سوزی به تالاب می شود.

زیستگاه پرندگان مهاجر و قسمت اعظم تالاب از آتش به دور است و حتی امکان گسترش به آن بخش ها وجود ندارد.

وی با یادآوری اینکه تالاب میقان در فاصله 7 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به خشک شدن اکثر تالاب های مرکزی کشور، میقان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر کشور است.

میرزایی با بیان اینکه تالاب میقان سالانه پذیرای تعداد بسیار زیادی پرندگان مهاجر است، اظهار کرد: در سالجاری نیز نزدیک به 12 هزار درنا، 4 هزار غاز معمولی، انواع اردک ها و سایر پرندگان در تالاب حضور دارند.

آب تالاب از محل ورود پساب تصفیه خانه شهری اراک، همچنین تخصیص حق آبه تامین می شود. ورود پساب تصفیه خانه به تالاب میقان باعث تغییراتی در قسمتی از این تالاب که بزرگترین معدن سولفات سدیم کشور هم داخل آن است، شده و رشد نی ها در سمتی از تالاب که ورود پساب تصفیه خانه صورت می گیرد را رقم زده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1