19 آوریل 2024 - 05:06

همه درآمد موزه ها و سایت های تاریخی از سال 97 به خودشان می رسد

23 دسامبر 2017 - 08:30 dsfr.ir/6w3ca

محمد حسین طالبیان

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بر اساس مصوبه ای در سازمان برنامه و بودجه، از سال 97، صد در صد درآمد موزه ها، سایت ها و محوطه های تاریخی به خودشان می رسد.

محمد حسن طالبیان از رفع مشکل چندین ساله عودت 20 تا 30 درصدی از مجموع درآمد سالیانه موزه های کشور که به خزانه عمومی دولت می ریزد، خبرداد و افزود: در سازمان برنامه و بودجه مصوب شد تا درآمدهای موزه ها، محوطه ها و سایت ها با نام و حساب اختصاصی آنها به خزانه عمومی دولت واریز شود و بدون کسر آن به خود این بخش ها برگردد.

با این روند و گشایش حساب اختصاصی برای تک تک موزه ها و سایت ها، دیگر به جای بخشی از درآمد، همه درآمد این ها به خودشان بر می گردد.

ابتدا همه پول ها و درآمد اکتسابی سالانه برای کنترل با نام خود موزه یا سایت و پایگاه به خزانه می رود و پس از انجام کنترل و مراتب لازم، همه مبلغ به همان میزان واریزی به خود مراکز تخصیص می یابد.

پیش از این بسیاری از مدیران موزه ها و سایت های تاریخی کشور از این روند که سهم بسیار کمی از درآمدشان به خود این بخش ها اختصاص پیدا می کرد و در تحقق آن هم کندی و کاستی وجود داشت، ناراضی بودند که با تصمیم جدید در اختصاص کامل بودجه درآمدی، بی گمان از این موضوع استقبال خواهند کرد.

رئیس جمهوری صبح یکشنبه 19 آذر، لایحه بودجه سال 97 را به مجلس ارائه کرد، بودجه ای که علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابتدا در یک نشست خبری آن را نشان دهنده ارتقای جایگاه این سازمان در دولت دانست و پس از واکنش های متعدد کاربران فضای مجازی و کارشناسان نسبت به برخی بخش های این بودجه مثل افزایش عوارض خروج از کشور و کاهش بودجه عمرانی، در توئیتی نوشت که برای تعیین این لایحه با وی مشورتی نشده و بهتر است پیش از تصویب آن، اقدامات اصلاحی صورت بپذیرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1