28 مارس 2024 - 22:32

قلعه میرغلام هاشمی، ایلام به بخش خصوصی واگذار شد

12 دسامبر 2017 - 14:30 dsfr.ir/rh5jh

قلعه میرغلام هاشمی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از واگذاری قلعه میرغلام هاشمی در شهرستان دره شهر به سرمایه گذار بخش خصوصی خبر داد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان بیان کرد: قلعه میرغلام هاشمی در شهرستان دره شهر با کاربری اقامتگاه بوم گردی با حضور فرماندار، کارشناسان صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و سایر مسئولان محلی شهرستان دره شهر به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار شد.

قلعه میرغلام هاشمی یکی از بناهای دوران قاجاریه در دره شهر است، که طبق سنگ نوشته نصب شده بر دیوار ورودی بنا، در سال ١٣٠٣ هجری قمری، توسط میرغلام هاشمی، حاکم وقت در روستای فرهادآباد ساخته شده است. بنای قلعه به سبک دوره قاجاری و به شکل چهار ایوانی و با مصالحی از سنگ و ملاط گچ ساخته شده که در زمان خود کاربرد نظامی مسکونی داشته است. در مجموع قلعه دارای ۳۵ اتاق بوده و به صورت تودرتو به یکدیگر مرتبط هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام تصریح کرد: بناهای تاریخی بخش اعظمی از آثار تاریخی و فرهنگی هر سرزمین و ملتی به شمار می روند که حفظ و نگهداری از آن ها حراست از هویت هر جامعه ای به شمار می رود.

بناهایی که ضمن بیان سبک زندگی و توانمندی اقوام و گذشتگان، احداث آن ها به دورانی بازمی گردد که در ساخت آن ها اصول و محاسبات عمرانی به شیوه هایی که امروز رایج است رعایت نشده است.

شنبه زاده بیان کرد: جایگاه آثار باستانی و تاریخی این استان را به می توان به سه دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی تقسیم کرد. در این راستا حفظ و حراست از این آثار امری بدیهی برای حفظ فرهنگ و تمدن غنی گذشتگان است ضمن اینکه موجب جذب گردشگر در این استان نیز خواهد شد.

از طرفی نگهداری و حفظ تمام این آثار از سوی دولت امری سخت و تا حدودی دور از دسترس است که حضور بخش خصوصی در این راستا می تواند کمک بزرگی به حقظ آثار کند.

واگذاری بناهای تاریخی در راستای سیاست های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اشتغال زایی پایدار و استفاده بهینه از بناهای تاریخی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1