28 مارس 2024 - 00:19

محیط زیست باید از ظرفیت محققان بیوتکنولوژی استفاده کند

11 دسامبر 2017 - 12:30 dsfr.ir/130aw

حفاظت از محیط زیست

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست، به همراه تنی چند از مدیران سازمان حفاظت محیط زیست، از دستاوردها و محصولات پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کرد.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، کاوه مدنی پس از بازدید که روز شنبه، ۱۸ آذر ۹۶ انجام شد، از بخش های مختلف تحقیقاتی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار کرد: پیشرفت های علمی پژوهشگاه در حوزه زیست فناوری کشاورزی قابل تحسین و غرور آفرین است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وقتی تحقیقات در کشور به رغم امکانات محدود در سطح گسترده مطابق با استانداردهای روز دنیا جلو می رود، موجب خرسندی است. و اینکه چرا این پیشرفت ها را درک نکرده و اطلاع رسانی نکردیم و یا اطلاعات غلط منتقل شده، موجب تاثر است.

امیدوارم این فاصله بین دانش تخصصی و دانش عمومی و نیز فاصله بین علم و سیاست کاهش یابد تا پیشرفت کشور در بخش های مختلف علمی و تحقیقاتی، محقق شود. در این حالت مشخص خواهد شد، که چه کسانی خلاف مصالح ملی حرکت می کنند و چه کسانی در راستای منافع کشور کمک و حمایت می نمایند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: حاصل اقداماتی که امروز انجام می دهیم در درازمدت، قابل مشاهده است و ماه، پشت ابر نمی ماند و نتیجه این منافع و زحماتی که محققان ما طی سال های متحمل شده اند، مشخص خواهد شد.

مدنی همچنین ابراز امیدواری کرد که مسئولان بتوانند از ظرفیت های محققان خصوصا در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی در راستای حفظ تنوع زیستی، حفاظت از محیط زیست و پرداختن به سایر دغدغه های کشور به ویژه در زمینه تامین نیازهای غذایی، سلامت و امنیت آنها بهره مند شویم.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی واکنش های مغرضانه نسبت به پیشرفتهای حوزه بیوتکنولوزی کشاورزی و مهندسی ژنتیک در کشور تصریح کرد: امیدوارم محققان ما در این حوزه از عکس العمل های احساسی که ناشی از کمبود دانش در سطح عمومی است، دلسرد و دلگیر نشوند و همچنان پرتلاش، معتقد و مصمم در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و در راستای منافع ملی گام بردارند و به استقلال کشور و تامین نیازهای غذایی روزافزون میهن کمک نمایند.

در ابتدای این بازدید، نیره اعظم خوش خلق سیما رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، حسینی سالکده معاون پژوهشی پژوهشگاه و روسای بخش های تحقیقاتی طی جلسه ای درباره اقدامات و دستاوردهای پژوهشگاه با معاون سازمان حفاظت از محیط زیست و هیات همراه، بحث و تبادل نظر کردند. در این جلسه رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بر لزوم آگاهی و ارتقای آموزش در حوزه محصولات و دستاوردهای بیوتکنولوژی کشاورزی خصوصا پروژه ها و فناوری های موثر بر محیط زیست تاکید کرد.

همچنین حسینی سالکده، معاون پژوهشی پژوهشگاه در این بازدید که حدود چهار ساعت به طول انجامید، گزارش مبسوطی از دستاوردها، محصولات و فناوری های در حال تجاری و تجاری شده پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ارائه کرد.

سپس مهران شریعت پناهی رئیس بخش کشت و بافت سلول، بابک ناخدا رئیس بخش فیزیولوژی مولکولی، مریم هاشمی در بخش بیوتکنولوژی میکروبی، مطهره محسن پور دبیر کمیته انتقال ژن، محمدرضا غفاری رئیس بخش زیست شناسی سامانه ها و لیلا مامنی رئیس بخش نانوتکنولوژی کشاورزی به همراه برخی دیگر از اعضای هیات علمی، دستاوردها، محصولات و فناوری های حوزه های تحقیقاتی در هر بخش را برای معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست و هیات همراه تشریح کردند.

بازدید از گلخانه تراریخته از دیگر برنامه های بازدید مدنی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1