28 مارس 2024 - 00:18

سرشماری حیات وحش در لرستان آغاز شد

10 دسامبر 2017 - 08:30 dsfr.ir/854v8

سرشماری حیات وحش در لرستان آغاز شد
mehrnews.com
سرشماری حیات وحش در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به آغاز سرشماری حیات وحش در لرستان اظهار داشت: ۱۲۰ محیط بان در قالب ۲۱ گروه کار آماربرداری را انجام می دهند.

مهرداد فتحی بیرانوند ظهر شنبه با حضور در «سراب کی» و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال از اول آذرماه تا آخر آذرماه متناسب با شرایط آب و هوایی همکاران ما اقدام به سرشماری حیات وحش می کنند، اظهار داشت: در حال حاضر در منطقه «سراب کی» و سفیدکوه خرم آباد برای سرشماری کل و بز اقدام کرده ایم و در منطقه سفیدکوه ازنا برای سرشماری قوچ و میش فعالیت می شود.

وی با بیان اینکه ۲۱ گروه از محیط بانان در مناطق مختلف استان برای آماربرداری وحوش مستقر هستند، تصریح کرد: این گروه ها به صورت دید مستقیم آمار وحوش را جمع آوری می کنند؛ باتوجه به احداث پاسگاه های محیط بانی، بالابردن ظریب حفاظتی، فرهنگ سازی و برخورد با متخلفان خوشبختاته امنیت لازم برای وحوش فراهم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه در سطح مناطق حفاظت شده سفید کوه خرم آباد، سفید کوه ازنا، اشترانکوه و ۶ منطقه شکار و صید ممنوع استان کار سرشماری حیات وحش انجام می شود، افزود: گزارش اولیه حاکی از آن است که رشد خیلی خوبی در تعداد وحوش داشته ایم، امیدواریم با ادامه این روند شاهد شکوفایی و رشد هرچه بیشتر آمار حیات وحش در طبیعت لرستان باشیم.

۲۱ گروه شامل ۱۲۰ نفر در کار سرشماری حیات وحش لرستان فعالیت دارند. علاوه بر کل، بز، قوچ و میش به محیط بانان اعلام شده که در صورت مشاهده سایر پستانداران از جمله پلنگ و خرس نیز تصاویر و آمار مربوطه را ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در لرستان وجود دارد، افزود: ۶۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در سفیدکوه خرم آباد وجود دارد که طول ان به ۷۰ کیلومتر نیز می رسد و تا نزدیکی شهرستان کوهدشت نیز امتداد دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه روز گذشته بالغ بر ۲۰۰ کل و بز تنها در یک نقطه در منطقه سفید کوه خرم آباد مشاهده شد، تصریح کرد: سال گذشته نیز در سه نقطه عکس و تصاویر پلنگ ضبط شده بود.

فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: آذرماه زمان جفت گیری حیات وحش است که در اصطلاح به این دوره زمانی فصل «وردا» گفته می شود و در این زمان وحوش از مخفیگاه خود بیرون آمده و برای جفت گیری به پایین کوه می آیند.

نظام علی دالوند محیط بان منطقه «سراب کی» خرم آباد نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه گروه های سرشماری وحوش هرکدام مسئول آمار برداری در یک بخش هستند، اظهار داشت: در نهایت با جمع بندی آمار، تخمین میزنیم که تعداد وحوش در یک منطقه چقدر است.

وی با بیان اینکه روز گذشته حدود ۵۰ کل و بز را باهم در ارتفاعات سفیدکوه خرم آباد دیدم، تصریح کرد: باتوجه به امنیتی که برقرار شده تعداد کل و بزها نیز در منطقه افزایش یافته است.

محیط بان منطقه «سراب کی» خرم آباد با اشاره به اینکه ۵ سال است در این منطقه کار میکنم و واقعا سال به سال زاد و ولد وحوش بیشتر می شود، افزود: در سال گذشته آمار وحوش ۱۵۰۰ راس بود اما فکر میکنم امسال بالای ۲ هزار راس وحوش را سرشماری کنیم.

دالوند با بیان اینکه تا جایی که توان داریم شب و روز و در سرما و گرما در دل کوه بیتوته می کنیم تا مزاحمتی برای وحوش ایجاد نشود، تصریح کرد: از ساعت ۶:۳۰ صبح تا تاریکی هوا منطقه را رصد می کنیم و در کنار وحوش هستیم تا فصل جفت گیری حیات وحش پایان یابد.

وی خاطرنشان کرد: فصل «وردا» یعنی فصل جفت گیری وحوش از ۱۵ آذرماه آغاز می شود و زایمان وحوش در اردیبهشت ماه تا خرداد ماه سال آینده خواهد بود.

1