28 مارس 2024 - 23:04

ایران و مسلمانان روسیه همکاری های خود را گسترش می دهند

7 دسامبر 2017 - 12:30 dsfr.ir/ae26q

همکاری ایران وروسیه

مسلمانان روسیه با جمعیتی حدود 25 میلیون نفر که یک ششم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، در سیاست های همگرایی جمهوری اسلامی ایران و روسیه جایگاه خاصی داشته است و این موضوع در مذاکرات حجت الاسلام «سیدعلی قاضی عسکر» نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با طرف روسی مورد تاکید قرار گرفت.

انتخاب زمان سفر نماینده رهبر معظم انقلاب درامور حج و زیارت به روسیه در این روزها و مصادف بودن آن با ایام هفته وحدت، بی مناسبت نیست.

بر اساس اطلاعات موجود، بخش عمده جمعیت حدود 25 میلیون نفری مسلمانان روسیه را اهل تسنن تشکیل می دهند. که اکثرا در مناطق قفقاز، ولگا و مرکزی این کشورزندگی می کنند. شیعیان روسیه، سه درصد مسلمانان و بیش از یک درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند که شمار آنان تا حدود دو میلیون نفر برآورد می شود و بیشتر مهاجران آذری هستند. در این کشور تعداد مساجد به بیش از پنج هزار باب می رسد.

جمهوری اسلامی ایران در همکاری ها با مسلمانان روسیه همواره دیدگاه فراخ داشته و با همین نگاه بر توسعه همکاری با جوامع اسلامی روسیه اعم از شیعه یا سنی تاکید داشته است.

حجت الاسلام «قاضی عسکر» روز دوشنبه در مسکو با «الیاس اوماخانوف» نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) از عالی ترین مقام های مسلمان در نظام حکومتی این کشور دیدار کرد که از شهروندان جمهوری داغستان در منطقه قفقاز شمالی و مسئول امور حج این کشور می باشد.

به گزارش رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در روسیه، بخشی از مذاکرات حجت الاسلام «قاضی عسکر» با نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، شامل حج و موضوعات مرتبط با آن بود و دو طرف برخی تجربیات را در این عرصه مبادله کردند.

رئیس بعثه مقام معظم رهبری در حج در دیدار با مسئول امور حج در روسیه، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام و هفته وحدت و قدردانی از مشارکت و همکاری روسیه در مقابله با تروریسم در سوریه، اظهار داشت :خطر تروریسم و افراطی گری نه تنها برای جوامع مسلمان بلکه برای جوامع غیر مسلمان نیز تهدیدی جدی به حساب می آید و اگر تروریست ها در سوریه و عراق به قدرت می رسیدند، امروز وضع منطقه و جهان به گونه دیگری بود.

آقای پوتین نشان دادند که رهبر هوشمندی هستند که به موقع تصمیم گرفته و نقش خود را در جلوگیری از این جریان بخوبی ایفا کردند.
نماینده ولی فقیه با اشاره به همکاری موفقیت آمیز و ثمر بخش دو کشور در مبارزه با تروریسم، ایران و روسیه را پرچمدار مبارزه با تروریسم نامید و اظهار داشت: این همکاری و تجربه موفق می بایست در زمینه های دیگر به ویژه مقابله با افراطی گری و نفوذ بیگانگان در منطقه نیز گسترش یابد.

سرپرست حجاج ایرانی تجارب ایران در همزیستی میان اقوام و ادیان را مورد اشاره قرار داد و به تشریح دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری در زمینه وحدت شیعه و سنی و همزیستی مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان پرداخت. ایشان همچنین با مرور بر ظرفیت ها و تجارب جمهوری اسلامی ایران در زمینه حج و زیارت، آمادگی و تمایل طرف ایرانی را برای تبادل تجارب و همکاری در زمینه حج اعلام کرد.

مسئول امور حج روسیه نیز ضمن تایید پیشنهاد طرف ایرانی برای توسعه همکاری در زمینه های مختلف از جمله امور حج و زیارت، از دعوت ایشان برای سفر به ایران استقبال کرد.

مناسک حج از موضوعات مهم مسلمانان روسیه است و هر ساله حدود 20 هزار نفر از این کشور برای برگزاری این آیین مذهبی، عازم عربستان سعودی می شوند که شماری از آنها از طریق مسیر زمینی و با عبور از خاک ایران در خانه خدا حضور می یابند.

مقام های ایرانی همواره بر همکاری با مسلمانان روسیه در این عرصه و موضوعات و حوزه های دیگر تاکید کرده اند.
شیخ راویل عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه به تازگی با اشاره به همکاری ها و روابط خوب ایران و روسیه، خاطر نشان کرد که تحقق وحدت اسلامی یکی از اهداف ما است و پیروان مذاهب اختلافات جدی باهم ندارند و همه امت واحده اسلامی را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به روابط خوب این نهاد اسلامی روسیه با سفیر ایران و رایزن فرهنگی ایران در روسیه، اظهار داشت: در سمینارهای مشترک و مسابقات قرآنی، همواره از همکاری و همفکری معنوی برادران ایرانی استفاده می کنیم.

نفیق الله آشیروف مفتی عالی مسلمانان مناطق آسیایی روسیه نیز اخیرا در گفت وگو با ایرنا با بیان این مطلب که مسلمانان روسیه به ایران اسلامی افتخار می کنند، گفت: ایران مستقل ترین کشور منطقه است و تهران در سال های اخیر به سطحی از قدرت و توانمندی رسیده که نادیده گرفتن آن پیرامون مسائل بین المللی ممکن نیست.

وی تاکید کرد: عرصه های مهمی برای همکاری بین ایران و مسلمانان روسیه وجود دارد و در واقع جوامع اسلامی این کشور می توانند در گسترش همکاری های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در موضوعاتی همچون آموزش، مواد غذایی حلال و گردشگری سهم داشته باشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1