29 مارس 2024 - 16:55

نمایش فرهنگ هخامنشی به روشی جدید در آلمان

3 دسامبر 2017 - 14:30 dsfr.ir/an6c5

نمایش فرهنگ هخامنشی به روشی جدید در آلمان
safarme.com
پرسپولیس

«اکهارد کوهنه»، رییس اتحادیه موزه های آلمان در دیدار با محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اهمیت تاریخ ایران باستان گفت: برگزاری نمایشگاه هخامنشی با دیدی جدید برای ما بسیار مهم است.

سید محمد بهشتی در ملاقات با هیات آلمانی از ایالت "وورتمبرگ" آلمان در پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: در بین تفاهم نامه های مختلف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با کشورهای گوناگون، تفاهم نامه های منعقد شده با دانشگاه های آلمان از همه بیشتر و فعال تر هستند، به همین دلیل می توان امیدوار بود که فعالیت های مشترک این دو کشور بتواند رشته هایی به جز باستان شناسی را نیز پوشش دهد.

او در ادامه در راستای توسعه همکاری های دو کشور ابراز علاقمندی کرد که اگر کشور آلمان در کشورهای همسایه ایران فعالیتی دارد. ایران نیز در آن همکاری حضور داشته باشد.

ساخت ۱۲ موزه منطقه ای در نقاط مختلف ایران

در ادامه نشست محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به افزایش روابط ایران و آلمان در حوزه های مختلف فرهنگی به ویژه موزه ها و پژوهش ها گفت: برگزاری نمایشگاه ها در هر دو کشور بسیار مهم است چون مردم انتظار دارند همانگونه که ما در سایر کشورها نمایشگاه برگزار می کنیم آن ها نیز نمایشگاه هایی در ایران برگزار کنند.

او با اشاره برگزاری نمایشگاه قاجار ایران در موزه لوور فرانسه گفت: همزمان بیش از ۵۰ شیء از این موزه در اسفند ماه به ایران خواهد آمد.

وی با تاکید بر لزوم آموزش در کنار نمایش آثار تاریخی و فرهنگی، افزود: باید کارشناسان به صورت عملیاتی آموزش هایی بدهند و رویدادهای جنبی در زمینه های مختلف مانند مرمت اتفاق بیفتد.

او در ادامه با اشاره ساخت ۱۲ موزه منطقه ای در شهرهای مختلف ایران گفت: بیشتر این موزه ها در مرحله نازک کاری و تجهیز است و خوشحال می شویم اگر آلمان در یکی از این موزه ها در زمینه های تخصصی با ما همکاری داشته باشند.

امضای ۳۰ تفاهم نامه بین المللی بین ایران و آلمان

منیر خلقی، مدیر ارتباطات و همکاری های بین الملل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نیز در این نشست از تمدید تفاهم نامه دانشگاه "توبینگن" آلمان با پژوهشگاه میراث فرهنگی در سال گذشته خبر داد.

او با بیان این که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تا کنون حدود ۳۰ تفاهمنامه بین المللی با کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، چین، ژاپن، اتریش، ارمنستان و موسسه اکو داشته است، گفت: این پژوهشگاه تاکنون با دانشگاه هایی مانند توبینگن، آزاد برلین، گوته فرانکفورت ، دانشگاه بامبرگ و موسسه باستان شناسی آلمان همکاری داشته است.

سید احمدِ محیط طباطبائی، رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) نیز با اشاره بر لزوم تبادل تجربه های موزه ای بین دو کشور ایران و آلمان، خواستار برگزاری دوره های متقابل در سایر زمینه ها از جمله مرمت با همکاری موزه های آلمان مانند «کارلسروهه» در دو کشور شد.

تمایل آلمانی ها برای برگزاری نمایشگاه در ایران

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، "اکهارد کوهنه"، رییس اتحادیه موزه های آلمان نیز با ابراز تمایل برای برگزاری نمایشگاه هایی از آلمان در ایران، به تجربیاتی در این زمینه با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ما می توانیم مجموعه ای از موزه خودمان را در ایران به نمایش درآوریم و بسیار خوشحال خواهیم شد اگر برای برگزاری نشست هایی در این زمینه به آلمان بیایید.

رییس موزه ایالتی کارلسروهه با اشاره به اشیاء این موزه بر اهمیت فرهنگ ها و تبادل فرهنگ تاکید کرد و گفت: ما مشتاقیم با برگزاری نمایشگاه ها، روابط بین اروپا و آسیا را نشان بدهیم چون این امر برای جامعه آلمان و حتی دنیا بسیار مهم است.

نمایشگاه هخامنشی بسیار مهم است چون می خواهیم این دوران تاریخی را نه تنها از دیدگاه اروپایی بلکه از منظر همکاران اینجا به نمایش بگذاریم و یک نمایشگاه با دیدی جدید برای بازدیدکنندگان داشته باشیم.

او با بیان این که در مذاکره با رییس موزه ملی ایران و با کمک پژوهشگران بین المللی مقرر شد پروژه نمایشگاهی در سطح بین المللی برگزار شود، از نمایش برخی اشیای ایران در المان در آینده خبر داد و گفت: در این نمایشگاه در واقع دو فرهنگ با هم روبرو خواهند شد.

کوهنه در زمینه همکاری و کمک های تخصصی به موزه های کشورهای همسایه ایران ابراز علاقمندی کرد و گفت: ما آماده هستیم تا به تبادل تجربیات خود در این زمینه ها بپردازیم و روابطی بین موزه های آلمان و ایران ایجاد شود.

"آندره آ ملشر"، مسول بخش موزه ها و هنر وزارت علوم، تحقیقات و هنر ایالت بادن وورتمبرگ نیز گفت: در این سفر توانستیم موزه ها و گالری های مختلف و افراد مهمی را ببینیم که سبب شد دید جدیدی به ایران پیدا کنیم.

او هدف اصلی از حضور در ایران را امضای قراردادهای مختلف بین ایران و آلمان دانست و افزود: هنر و فرهنگ به عنوان یک پل بین این کشورها دیده شود. معتقدیم این پل حتی بین اقتصاد و سیاست هم می تواند تاثیر گذار باشد و از این بابت تاریخ ایران باستان برای ما مهم است.

ملشر تاکید کرد: اشیایی از ایران در آلمان نمایش داده شده و فرهنگ هخامنشی به روشی جدید برای جامعه آلمان به نمایش گذاشته شده است.

او همچنین در زمینه کمک به ایران در زمینه های مختلف از جمله پژوهش اعلام آمادگی کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1