19 آوریل 2024 - 19:28

نمایشگاه 'جاذبه های ایران' در پایتخت اوکراین گشایش یافت

2 دسامبر 2017 - 12:30 dsfr.ir/6v52x

افتتاح نمایشگاه گردشگری ایران در اوکراین

اولین نمایشگاه آثار تاریخی و باستانی ایران با عنوان 'جاذبه های ایران' در محل موزه ملی خاننکو در کی یف پایتخت اوکراین گشایش یافت.

این نمایشگاه روز (پنجشنبه) طی مراسمی با شرکت مقامها و کارشناسان ایرانی و اوکراینی و علاقه مندان به فرهنگ و هنر ایران زمین گشایش یافت.

نمایشگاه جاذبه های ایران با همکاری چهار موزه شامل موزه ملی هنر خاننکو، موزه هنر شرق و غرب اودسا، موزه ملی تاریخ اوکراین و موزه ملی تاریخ و فرهنگ کی یف دایر و موزه های فوق الذکر تعدادی آثار تاریخی ایران نزد خود را برای نمایش در نمایشگاه جاذبه های ایران در اختیار موزه ملی هنر خاننکوی کی یف قرار دادند.

'اسرافیل امیری' مسوول دیپلماسی عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در گزارشی در مورد برگزاری این نمایشگاه نوشت: در این نمایشگاه 70 اثر باستانی و تاریخی کشورمان از موزه های چهارگانه فوق متعلق به قرن های 12 الی 19 میلادی که بیشترین پیام جذابیت فرهنگی و تاریخی ایران را با خود به همراه دارند به نمایش درآمده و تا 22 دی (12 ژانویه) برای بازدید عموم به فعالیت خود ادامه می دهد.

خانم هانا رودیک معاون موزه ملی هنرهای کی یف و مدیر بخش هنرهای شرقی و اسلامی در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به اینکه ایران یکی از قدیمی ترین تمدن های اسیایی است. و در طول تاریخ تاثیر شگرفی به لحاظ فرهنگی بر همسایگان خود داشته، اعلام کرد تمدن و فرهنگ ایران باستان برای مردم جهان از جمله اوکراین جذابیت خاصی دارد و نقش ایران در تاریخ باستان و غنای این کشور از نظر تمدنی و فرهنگی باعث شد. تا موزه ملی هنرهای کی یف اقدام به برپایی نمایشگاهی با عنوان جاذبه های ایران کند.

وی افزود: امیدواریم این اقدام بتواند آغازی برای همکاری بین موزه های دو کشور ایران و اوکراین باشد.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه مسئول دیپلماسی عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین با ابراز خرسندی از برپایی این نمایشگاه و تقدیر از تلاش ها و زحمات مقامات مربوطه، بر پیگیری موضوع همکاری دو کشور در این زمینه و تبادل هیات های ذی ربط به منظور بهره گیری از ظرفیت های یکدیگر در بخش همکاری های موزه ای تاکید کرد.

وی اعلام کرد که سفر مسئولین موزه ملی هنرهای کی یف به تهران در دست بررسی است و امیدواریم این سفر در آینده نزدیک انجام گیرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1