28 مارس 2024 - 00:16

بار خشک شدن تالاب ها بر دوش مدیریت نادرست منابع آبی است

25 نوامبر 2017 - 14:30 dsfr.ir/2h1pt

تالاب خشکیده

مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: 70 تا 80 درصد تالاب های کشور خشک شده اند. و بار آن بر دوش مدیریت نادرست منابع آبی و حوضه های آبریز است.

ابوالفضل آبشت روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بنابر اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تاثیر مدیریت نادرست منابع آبی بر روند خشک شدن تالاب ها بسیار بیشتر از تاثیر تغییر اقلیم است.

وی اظهار کرد: اختلاف نظری در این زمینه وجود ندارد که علت عمده وضعیت کنونی تالاب ها بر دوش مدیریت نادرست منابع آبی و بارگذاری بیش از حد بر حوضه های آبریز است؛ بیشتر بار توسعه اقتصادی را بر دوش منابع طبیعی گذاشته ایم و کمتر به سمت مسائل دیگری مانند صنعت و منابع انسانی پیش رفته ایم.

وی در عین حال با بیان این که تغییر اقلیم هم به اندازه خود تاثیر داشته است، گفت: البته باید در نظر داشته باشیم که تغییر اقلیم فقط کاهش بارندگی نیست بلکه جابجایی زمان بارش ها نیز است و تاثیر آن باعث شده تا بارش ها در زمان نامناسب صورت گیرد.

همچنین تغییر الگوهای بارندگی نیز از دیگر تاثیرات تغییر اقلیم است به طوری که تا چند سال پیش بیشتر الگوهای بارشی کشور در فصل زمستان برف بود اما اکنون الگوهای بارشی هم کم شده و هم به باران تغییر کرده است.

در ایران که کشوری خشک و نیمه خشک است، تاثیر باران و برف بر منابع آبی بسیار متفاوت است، در واقع برف یک ذخیره آبی است یعنی آبخوان ها، حوضه های آبریز و سفره های زیر زمینی را به آرامی تغذیه می کند اما باران اینطور نیست بلکه سریع به روان آب تبدیل و از دسترس خارج می شود.

بنابراین تغییر اقلیم هم در خشک شدن تالاب ها و کاهش منابع آبی تاثیرگذار بوده اما نه به اندازه مدیریت نادرست منابع که سهم عمده ای در بروز شرایط کنونی برای تالاب های کشور دارد.

آبشت در این باره که آیا این روند قابل جبران است، گفت: اگر مدیریت صحیح صورت گیرد به نظر قابل جبران است.
امروزه موضوع آب و مدیریت منابع آب تقریبا اولویت تمام دستگاه های کشور شده و سازمان حفاظت محیط زیست هم اولویت اول خود را موضوع آب قرار داده است. این بسیار مهم است که سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کند به بهبود وضعیت آب و مدیریت منابع آبی کمک کند.

اگر تمام دستگاه ها در کنار هم قرار گیرند، قطعا این شرایط قابل مدیریت است. در این زمینه راهکارها و تجربه های خوبی در سطح بین المللی وجود دارد و می توانیم از آنها بهره مند شویم.

آبشت درباره توان تامین حقابه تالاب ها گفت: بیشتر بارگذاری منابع آبی کشور روی کشاورزی است یعنی 80 تا90 درصد منابع آبی ما در حوزه کشاورزی با راندمان پایین صرف می شود، اگر بتوان بخش کشاورزی را اصلاح کرد حدود زیادی از حقابه تالاب ها تامین می شود فقط باید مدیریت صحیح وجود داشته باشد که در این صورت با همین منابع آبی که در اختیار است می توان حقابه ها را تامین کرد.

1