29 مارس 2024 - 13:19

کتاب غذا در آیینه فرهنگ به چاپ رسید

28 اوت 2017 - 15:20 dsfr.ir/rc9is

کتاب غذا در آیینه فرهنگ به چاپ رسید
دنیای سفر
کتاب غذا در آیینه فرهنگ

کتاب غذا در آیینه فرهنگ از تولیدات انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و #گردشگری کشور زیر نظر مدیر این پژوهشگاه چاپ و به بازار #کتاب راه یافت.

یه گزارش دنیای سفر، کتاب غذا در آیینه فرهنگ به کوشش علیرضا حسن زاده و با همکاری مینو سلیمی و مریم پهلوان شریف منتشر شده توسط انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسیده است.

یکی از رمزهای درک فرهنگ که می توان به کمک آن، به گنجینه بزرگی از معانی و مفاهیم دست یافت، غذا و تنوع موجود در آن است. به واقع تاریخ تکامل و تحول فرهنگ با تاریخ تحول و تکامل غذا در هم تنیده است. غذا؛ جهان بینی، باورها، ارزش ها، هنجارها و آموزه های فرهنگی و تمدنی یک جامعه را انعکاس می دهد. در ایران نیز، غذا تاریخی به قدمت فرهنگ و تمدن ایرانی دارد. بخش مهمی از فرهنگ نانوشته در ایران که در سیمای آیین ها و داستان های شفاهی رخ بر می کند، با غذا پیوند خورده است. تنوع قومی و اقلیمی در ایران، چشم اندازی دیگر از تنوع فرهنگی را در رخساره های رنگارنگ غذاها و خوراکی ها مجسم می کند. به این ترتیب، تنوع غذا در ایران، امکان ارزشمند دیگری برای تقویت گردشگری فرهنگی است.

در این کتاب آثاری از مردم شناسان متخصص مناطق مختلف ایران با عنوان های سفره ایرانی؛ وجهی از رویای فرهنگی، سید محمد بهشتی، سفره‌ ایرانی؛ تبلور فرهنگ ایرانی، سید احمد محیط طباطبایی، غذا و خوراک های رایج در لارستان با تأکید بر مطالعه انسان شناختی در فرهنگ عامه، مریم عباسی، بررسی مردم شناختی شیوه های نگهداری خوراک در روستای هزاوه، پرویز فیضی چاپ شد.

همچنین نان بقسمات، سوغات فراموش شده شهر سمنان از حمیدرضا حسنی، فاطمه قلی پور؛ شیوه تهیه شیره انگور و کف در شهرستان گناباد، محمد مکاری؛ یاریگری زنانه در تهیه خوراک ترخینه در کرمانشاه، مینوسلیمی؛ حلیم نذری مرحوم حاج ذبیح اله، بهمن رحیمی، امیر صادق کمالی و حمید زارعی؛ بررسی نقش خوراک در فرهنگ روستایی، عشایری و شهری مردم شهرستان دلفان، ناهید رشیدی و ژیلا مشیری؛ خوراک و نمادهای آیینی آن در مراسم بزرگداشت درگذشتگان زرتشتی، مریم پهلوان شریف؛ نقش آیینی، اجتماعی و فرهنگی خوراک های شب چله در همدان بهمن رحیمی و مریم محمد کریمی؛ پخت سمنوی نذری در مشکان، عباس تراب زاده؛ روش های نگهداری خوراک در فرهنگ بومی ایران صدیقه فاتح؛ آش های سنتی استان زنجان، محرم عبدالله پور؛ خوراک در فرهنگ مردم عرب ایران قاسم منصور آل کثیر؛ خوراک و نوروز، همیاری زنان در پخت سنتی نان شیرین (یوخه) در شیراز  نازنین نوری نژادی) وجود دارد.

1