24 آوریل 2024 - 21:31
شیرکوند در تودیع و معارفه معاونان گردشگری:

گردشگری در محاصره نیش مار و سرنیزه هاست

27 اوت 2017 - 12:00 dsfr.ir/x668o

گردشگری در محاصره نیش مار و سرنیزه هاست
ایسنا
شیرکوند، معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، #گردشگری را به غار «دموستس» تشبیه کرد که از هر طرف با سرنیزه و شمشیر، مانع ادامه کارش می شوند.

به گزارش ایسنا، سعید شیرکوند - معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در مراسم تودیع و معارفه معاونان گردشگری این سازمان، با اشاره به بی ثباتی مقام های دولتی، اظهار کرد: پذیرش مسؤولیت در دولت، مثل شرکت در دوی امدادی است که هر کسی مقداری از مسافت را می دود و در پایان مرحله، امانت را به دست دیگری می سپارد. هیچ مسؤولیتی ابدی نیست، فقط خدا کند، آن کسی که این مسؤولیت ها را برعهده می گیرد، در پایان روسفید باشد.

او به عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت یازدهم اشاره ای کرد و گفت: این سازمان در دولت یازدهم فرصتی پیدا کرد تا از مشکلات رها شود، برای آن زحمات زیادی کشیده شد. از زمان ریاست دکتر نجفی که ریل گذاری دوباره در این سازمان انجام داد، تا زمان آقای سلطانی فر و خانم احمدی پور که هرچه در توان داشتند، به کار گرفتند تا به تعبیر آقای بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این سازمان به زحمت، از حالت اورژانسی خارج شد و به بخش آمد که البته هنوز هم شرایط عادی پیدا نکرده، چون مشکلات ساختاری زیادی آن را احاطه کرده است.

شیرکوند در ادامه به وضعیت گردشگری در کشور پرداخت و گفت: گردشگری در ایران، سهل و ممتنع است. در کلام، خوشبختانه همه با آن همراه اند. در کمتر محفل رسمی و غیررسمی پیش می آید که آن را با نفت مقایسه نکنند و آن را جایگیزن نفت ندانند، گردشگری ترجیع بند کلام همه است. مدام از این حرف می زنند که گردشگری در ترکیه و مالزی فلان شده و ما هم باید این طور شویم. در اسناد بالادستی و مکتوبات نیز چنین رسالت هایی دارد، ولی در عمل بسیاری از محدودیت های عجیب از ذهنی تا عینی، از انگاره های فرهنگی غلط تا قوانین و مقرارت، مانع کار آن است. گردشگری مثل غار «دِموستس» است که در آن، هر طرف تکان می خورید، ماری نیش می زند و سرنیزه ای و شمشیری، آزار می دهد و مانع کار می شود.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که در کشور ما، سخت می شود گردشگری را به صنعت تبدیل کرد، افزود: گردشگری در کشور ما هنوز صنعت نشده که حالا بخواهد جایگاهی پیدا کند و اشتغالزایی، درآمدزایی و ارزآوری داشته باشد؛ کار سختی است.

او ادامه داد: آن هایی که در دولت یازدهم برای این سازمان زحمت کشیدند، کارنامه قابل قبولی دارند. به همین دلیل از آقای رحمانی موحد - معاون پیشین گردشگری - که ما (معاونت سرمایه گذاری) باید دوشادوش او کار می کردیم، سپاسگزارم. شاهد بودم در عمل و نظر، دغدغه گردشگری داشتند و برای آن وقت گذاشتند و حالا هم جای خود را به آقای محب خدایی - معاون جدید گردشگری - دادند که با توجه به تجربه و نگاهی که در جای قبلی (معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش) دارد، باید نگاهی فراخ تر به این سازمان داشته باشد تا گردشگری به اهدافش نزدیک تر شود.

شیرکوند با تاکید بر این که معاونت گردشگری به شدت در گرو همکاری بخش خصوصی است، اضافه کرد: هنوز نتوانسته ایم به عنوان سازمان، رابطه ای ایده آل با بخش خصوصی تنظیم کنیم و حدود انتظارها و اختیارها را مشخص کنیم. بخش خصوصی دائم از دولت انتظار دارد، در حالی که همیشه توقع داشت، دولت پر و بالش را آزاد بگذارد، حالا که این مانع برداشته شده، مدام از دولت انتظار دارد که دستش را بگیرد. بخش خصوصی در حوزه گردشگری به شدت نیاز دارد که قد بکشد. اگر این دو بخش در یک مسیر حرکت کنند، حتما به آن اهدافی که برای توسعه گردشگری ترسیم شده است، می رسند.

1