16 آوریل 2024 - 20:57

عربستان؛ شاهزاده و دریای سرخ

16 اوت 2017 - 11:40 dsfr.ir/db8hh

عربستان؛ شاهزاده و دریای سرخ
بلومبرگ
ماکت طرح گردشگری دریای سرخ آغاز رهایی عربستان سعودی از اقتصاد نفتی

عربستان سعودی قصد دارد در 50 جزیره دریای سرخ #پروژه بزرگ #گردشگری تدارک ببیند.

چندی پیش خبری بر روی خروجی رسانه های خبری نشست به این مضمون که عربستان سعودی قصد دارد در 50 جزیره دریای سرخ پروژه بزرگ گردشگری تدارک ببیند و با بهره بردن از تمهیداتی مانند کاستن از محدودیت ها ی صدور ویزا و استقبال از سرمایه گزاران خارجی و نظایر اینها، نظر گردشگران حرفه ای را به سوی این سواحل جلب کند. این پروژه تا آنجا که از خبرها پیداست قرار است در سه ماهه پایان سال 2019 میلادی آغاز و تا پایان 2022 میلادی به بهره برداری برسد.

پُشت این پروژه عظیم البته «محمد بن سلمان» ولیعهد سی و چند ساله و جنجالی عربستان است که برخی به قدرت رسیدن او را به پوست اندازی نظام سیاسی این کشور پس از دهه ها سکون تعبیر کرده اند. شاهزاده ای جسور و البته پیش بینی ناپذیر که نشان داده آنچنان هم خام و دست بسته نیست و به سیاست و ظرایف آن آشنایی دارد. شاهد این مدعا هم توافقنامه ای است که میان عربستان و کشورمان منعقد شده و طی آن رییس حج عربستان بر این نکته انگشتِ تاکید گذاشته است که کرامت، سلامت و امنیت حجاج ایرانی را لحاظ خواهند کرد.

میزان بالای سفر حجاج ایرانی و درآمد چشم ناپوشیدنی ای که از این رهگذر نصیب کشور عربستان می شود، سیاستمداران عربستانی را واداشته تا خصومت های آشکار و نهان شان را با کشور ما به کناری نهند و از در دیپلماسی به در آیند که این همه خبر از چرخشی مشهود در سیاست عربستان و تکیه مسوولان عربستانی بر صنعت گردشگری به عنوان صنعتِ جایگزین صنعت رو به فراموشیِ نفت می دهد.

این که هر روز بر اهمیت استراتژیک نفت کاسته می شود، حرف تازه ای نیست و سال هاست دلسوزان و اقتصاددان از پایان یافتن عصر نفت دم می زنند. امروز به یک روایت 64 درصد از نفت تولید شده در جهان در صنعت حمل و نقل به مصرف می رسد که با ابتکاراتی که از صنعت خودروسازی جهان در زمینه تولید خودروهای برقی و الکترونیکی به چشم می آید، به نظر می رسد؛ نرم نرمک سوخت های فسیلی جای خود را در آینده ای نه چندان دور به سوخت های الکترونیکی و به اصطلاح سبز می سپرند و دیگر نفت و فرآورده های آن در حوزه صنعت حمل و نقل جایگزین ناپذیر یه حساب نمی آیند.

به این همه بیفزایید تلاش گروه های طرفدار محیط زیست و خطر نزدیکِ گرم شده زمین را که سبب شده است خودروسازان بزرگ در طراحی های جدیدشان این معضلات را در نظر بگیرند و به سوی جهانی بدون دودِ گازوئیل و بنزین پیش روند!

تکاپوی کشوری همانند عربستان به خوبی نشان می دهد که کشورهای حاشیه خلیج فارس خطر پایان یافتن ذخیره نفتی از یک سو و کم شدن ارزش استراتژیک نفت را از سوی دیگر به خوبی دریافته اند و برای عقب نماندن از غافله اقتصاد و تجارت جهانی صنعت گردشگری را ریسمان نجات نجات خود یافته اند.

ته کشیدن چاه های نفت امری است که دیر یازود گریبان اقتصاد کشور ما را هم خواهد گرفت و هم از این رو، می طلبد مدیران کشور ما از همین حالابه فکر جانشین کردن درآمدهای نفتی با صنعتی دیگر باشند که در این میان چه صنعتی بهتر و پول ساز تر از صنعت گردشگری که هم بستر های آن در کشور ما فراهم است و هم نیروی کار دیده و با انگیزه در این حوزه کم نداریم!

1