28 مارس 2024 - 22:41
بهمن نامورمطلق:

صنایع دستی ایران قانون جامع خواهد داشت

16 اوت 2017 - 09:00 dsfr.ir/ra1q1

صنایع دستی ایران قانون جامع خواهد داشت
میثم رودکی - دنیای سفر
نمایشگاه صنایع دستی تهران

صادرات صنایع دستی به کشورهای اروپایی، آسیایی و منطقه #خاورمیانه، از کمتر از ۱۰۰ میلیون #دلار به بیش از ۲۵۰ میلیون دلار رسیده است.

"معاون صنایع دستی"

به گزارش ایسنا، بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی که در محل دائمی نمایشگاه های استان مرکزی با حضور مسئولان استانی برگزار شد، با اشاره به افزایش سه برابری صادرات صنایع دستی اظهار کرد: ما از دوره رمانتیسم فرهنگی در صنایع دستی به یک رئالیسم اقتصادی رسیدیم و امروز صنایع دستی می خواهد در عرصه اقتصادی نقش آفرینی کند.

او بیان کرد: صنایع دستی دنبال این نیست که غرفه رایگان بگیرد و برنامه ها و کالاها را به نمایش بگذارد و احساس نوستالژیک ایرانی ها را تحریک کند، بلکه به دنبال این است که در عرصه اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کند.

نامورمطلق با بیان این که رشد و توسعه گفتمان صنایع دستی در دولت یازدهم دنبال شده است، ادامه داد: خوشبختانه در حوزه گفتمان سازی، کار به جایی رسید که اولین مواجهه مهمانان تحلیف رئیس جمهور با ایران، با حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در پاویون و فرودگاه امام خمینی (ره) بود. ما ثابت کرده ایم صنایع دستی و هنرهای سنتی ما بهترین نشان و تابلو برای فرهنگ، عقیده و زیبایی شناسی ماست که این موارد دستاوردهای کوچکی نبوده است.

او گفت: در این مدت، سعی کردیم صنایع دستی دانش بنیان و طراحی محور ارائه دهیم. صنایع دستی دچار تکرار و فرسودگی شده و نتوانسته بود، با نسل جوان ارتباط برقرار کند؛ اما امروز نسل جدیدی از صنایع دستی در حال ظهور است که می خواهد پاسخگوی نیازهای کاربردی و امروزی نسل جوان باشد.

وی ادامه داد: صنایع دستی در کشور ما یک جبهه و عینیتی از اقتصاد مقاومتی است و این حوزه، صنایع مقاومتی است. صنایع دستی به توزیع ثروت می اندیشد و این ها دستاوردهایی است که در بطن صنایع دستی نهفته و طی چند سال، این قابلیت ها شکوفا شده است.

وی اظهار کرد: نمایشگاه ها نزدیک به ۱۰ درصد از گردش مالی صنایع دستی را به خود اختصاص داده است. این نمایشگاه نیز قرار است که ۱۰ درصد از گردش مالی استان را به خود اختصاص دهد و بقیه در حوزه فروشگاه ها انجام می شود.

نامورمطلق گفت: نمایشگاه ها فقط صحنه تجاری سازی نیستند، بلکه صحنه گفتمان سازی و آشنایی سازی نیز هستند. کودکان و نوجوانان با حضور در این مکان، موقعیتی پیدا می کنند تا با صنایع دستی و میراث فرهنگی و افتخار معنوی کشور آشنا شوند. این ها جلوه های زیبایی شناسی مردم هستند که هویت هنری ما را معرفی می کنند. همچنین ارزآور و اشتغال زاست و باید از آن ها حراست کنیم.

معاون صنایع دستی بیان کرد: با صادر کردن ۲۵۰ میلیون دلار صنایع دستی به صورت رسمی و اعلام شده، در واقع هویت خود و زیبایی شناسی کشور را صادر می کنیم. ما چند برابر نفت، اشتغالزایی ایجاد می کنیم و ارزش افزوده در این حوزه بسیار بالاست.

وی با تاکید بر این که باید قدر صنایع دستی را بیشتر از این بدانیم، تصریح کرد: در دولت دوازدهم، با تکیه بر بسیاری از زیرساخت ها که در دولت یازدهم آماده شده، برای اولین بار صنایع دستی ایران دارای یک قانون جامع می شود، یعنی صنایع دستی قانون مدار در آینده، آماده جهش است.

نامورمطلق گفت: نمایشگاه ها در مقابل فروشگاه ها قرار نمی گیرند، بلکه کمک کننده آن ها هستند، چراکه به گفتمان سازی و آشناسازی می پردازند و کمک می کنند مردم متوجه اهمیت این کالاها شوند و به سوی فروشگاه ها بروند.

وی ادامه داد: برای این که بخواهیم با سبک ایرانی - اسلامی زندگی کنیم، باید در خانه های خود از صنایع دستی و هنرهای سنتی استفاده کنیم. فضاها بر ما تاثیر ژرفی دارد و اگر طراحی آن ایرانی باشد، کودکان را ایرانی پرورش می دهیم.

به گزارش ایسنا، محمد حسینی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی - نیز گفت: سیزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی از ۲۳ تا ۲۷ مردادماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اراک برپاست و هنرمندان از سراسر کشور در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند.

او ادامه داد: از حدود ۲۰۰ غرفه که در این نمایشگاه برپا می شود، ۱۰۰ غرفه برای هنرمندان سراسر کشور و ۱۰۰ غرفه دیگر در اختیار هنرمندان استان مرکزی قرار می گیرد. همچنین غرفه، اسکان و پذیرایی برای هنرمندانی که از سایر استان ها در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند، رایگان است.

وی هدف از برگزاری نمایشگاه سراسری را شناسایی و ارائه هنر استان و کشور دانست و افزود: فروش مطلوب آثار هنرمندان از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است. همچنین برگزاری هر ساله این نمایشگاه در دستور کار ماست.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که همراه با برنامه ها و رقص های بومی محلی بود، از هنرمندان برتر استان در رشته های منبت کاری، مشبک فلزی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و دارندگان نشان مرغوبیت کالا تقدیر و در ادامه، نمایشگاه با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح شد.

براساس این گزارش، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در جمع خبرنگاران نیز گفت: در سامانه صنایع دستی نزدیک به ۴۰۰ هزار هنرمند ثبت شده اند، اما تخمین زده می شود که دو برابر این تعداد، فعال صنایع دستی در کشور باشند و امید است آن ها را نیز تحت پوشش خود قرار دهیم.

نامورمطلق ادامه داد: خوشبختانه می توانم این یقین را بدهم که رویش رشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی در سال های اخیر، بیش از ریزش آن ها بوده است و سعی می کنیم ضمن صیانت از رشته های گذشته، بیشتر به سمت اقدامات نو برویم تا پاسخگوی نیازهای زیبایی شناسی امروز مردم، بویژه جوانان باشیم.

او اظهار کرد: نمایشگاه ها نقش مهمی از نظر تجاری دارند، اما بیش از نقش تجاری، در حوزه گفتمان سازی نقش دارند. این فضا موجب پیوند و ارتباط مستقیم میان هنرمندان و مردم می شود و مردم، بویژه جوانان و کودکان در این فضاها با صنایع دستی ایرانی آشنا می شوند.

وی بیان کرد: متاسفانه در دهه های اخیر، جوانان و حتی میانسالان نمی توانند صنایع دستی را از غیردستی یا صنایع دستی ایرانی را از غیرایرانی تشخیص دهند و تمایز آن ها را نمی شناسند. از این رو، نمایشگاه ها در این زمینه نیز کمک کننده هستند و محلی برای فرهنگ سازی در زمینه صنایع دستی به شمار می روند. خوشبختانه در این مدت نیز جواب داده و استقبال خوبی از سوی مردم می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با بیان این که ایران، متنوع ترین صنایع دستی دنیا را به دلیل تنوع قومی و اقلیمی دارد، گفت: در این بازجست هویت، صنایع دستی و هنرهای سنتی نقش مهمی را ایفا کرده که امید است تداوم یابد.

1