25 آوریل 2024 - 21:42
در جلسه توسعه گردشگری رشت مطرح شد؛

تأکید بر برند سازی محصولات شهر رشت

1 اوت 2017 - 12:00 dsfr.ir/899qy

تأکید بر برند سازی محصولات شهر رشت
گیلان من
پارک شهر رشت، پارک محتشم

جلسه #توسعه #گردشگری #رشت با محوریت شهر خلاق خوراک برگزار شد.

جلسه توسعه گردشگری با محوریت شهر خلاق خوراک با حضور مهندس جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، دکتر ساناز مینایی بنیانگذار موسسه فرهنگی هنری ساناز سانیا، مهندس جمشید پور سرپرست شهرداری رشت، فاطمه قدیمی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت و مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت، مهندس نوروزی معاونت معماری و شهرسازی، گل احضار رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی، محجوب رئیس سازمان زیباسازی، فضا و منظر شهرداری رشت و گنجی مدیر نوسازی و تحول اداری، صفاکار مدیر حقوقی شهرداری رشت برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهندس جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه یک سال از عمر فراکسیون گردشگری می گذرد، اظهار داشت: حدود صد نماینده عضو فراکسیون گردشگری مجلس هستند.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد جهت هماهنگی در حوزه گردشگری افزود: این جلسات به صورت ماهیانه بین همه نهادهایی که در حوزه گردشگری فعال هستند برگزار می شود.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه، سازمان گردشگری، اتاق بازرگانی، تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی، جامعه هتلداران و بسیاری از نهادهای دیگر را به عنوان اعضای تشکیل دهنده جلسه فوق معرفی کرد و گفت: جلسه مذکور جهت هماهنگی دستگاه ها به میزبانی یکی از نهادها در تهران برگزار می شود.

وی یکی از نتایج برگزاری جلسات در تهران را پیشنهاد مطروحه در خصوص تشکیل وزارتخانه گردشگری عنوان کرد و گفت: این پیشنهاد با یک فوریت رای آورد و تشکیل وزارتخانه به تصویب نمایندگان رسیده است.

کوچکی نژاد با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری ضعف هایی وجود دارد تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل وزارتخانه افتی که در این بخش وجود دارد رفع شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه فراکسیون گردشگری در برنامه ششم توسعه تلاش کرده است تا سه ماده مهم 98 تا 100 قانون، را مصوب سازد، خاطرنشان کرد: یکی از این مواد مصوب این است که زین پس هر گونه طرح دولتی و غیر دولتی قبل از اجرا مستلزم پیوست گردشگری هستند.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس عنوان کرد: پیش از این در حوزه محیط زیست بحث پیوست زیست محیطی وجود داشت که هر سرمایه گذار در بخش خصوصی و یا دولتی چنانچه قصد کار در بخشی را داشت باید پیوست محیط زیست می داشت و در غیر این صورت آن طرح قابل اجرا نبود.

وی با بیان اینکه گردشگری نیز به یک صنعت است، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه پیوست گردشگری جزو الزامات همه بخش های خصوصی، تعاونی و دولتی است. کوچکی نژاد گفت: در گذشته گردشگری صنفی بود اما هم اکنون یک صنعت است و با اجرای قانون مصوب مجلس، بخش وسیعی از مشکلات گردشگری حل خواهد شد.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات مسلمانان در مسافرت ها غذای حلال است اظهار داشت: ترک ها در ارائه غذای حلال به مشتری در دنیا اول هستند.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس اذعان داشت: امیدواریم استان گیلان نیز بتواند در خصوص غذای حلال پیشرفت کند و هر کمکی از ما ساخته باشد، دریغ نخواهیم کرد. وی با اشاره به اینکه ایران در صنعت گردشگری از سایر کشورها عقب تر بوده و تراز گردشگری کشور در حال حاضر منفی است یادآور شد: گردشگران بیش از 10 میلیارد دلار از کشور خارج و حتی یک میلیارد دلار هم به داخل کشور نمی آورند.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: چنانچه دانشجوها و افغانی ها را نیز حذف کنیم کمتر از یک میلیارد دلار توسط گردشگران خارجی به داخل کشورمان ارزآوری می شود.

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: افق سال 1400 قرار بود که گردشگران ما به 20 میلیون نفر برسند که با بررسی وضعیت موجود چنین اتفاقی رخ نمی دهد چراکه تعداد گردشگران هم اکنون کمتر از 5 میلیون نفر است.

جبار کوچکی نژاد در پایان سخنانش ضمن تشکر از حضار گیلان را منشا تحول بحث گردشگری به ویژه حوزه غذایی در داخل و خارج از کشور خواند و برای فعالان این عرصه آرزوی موفقیت کرد.

در ادامه جلسه مهندس جمشیدپور ضمن ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه اظهار داشت: عملیاتی شدن برنامه های شهر خلاق خوراک شناسی برای جذب سرمایه گذار امری ضروری است. وی خاطرنشان کرد: ایجاد زیر ساخت ها در شهر رشت و توجه به امور نرم افزاری از جمله تولید محتوا و استاندارد سازی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود .

در ادامه مریم گل احضار ضمن ابراز خرسندی از تشکیل جلسه فوق اظهار داشت: ما بحث گردشگری را در استان گیلان مطرح کردیم اما متاسفانه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان فوق العاده ضعیف عمل می کند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری رشت گفت: برای ترمیم یک ساختمان فرهنگی چندین سال منتظر تایید میراث فرهنگی می مانیم و این قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه در گذشته جسارت به خرج داده شد و پیاده راه به بهره برداری رسید اظهار کرد: روزهای تعطیل می بینیم که مردم و شهروندان از پیاده راه استقبال می کنند. گل احضار افزود: در واقع ما فقط مردم را به پیاده راه کشاندیم و نتوانستیم از آن به صورت بهینه استفاده کنیم.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی تصریح کرد: ساختمان شهرداری باید حتما کاملا تخریب شود تا سازمان میراث فرهنگی واکنش نشان دهد. وی ابراز داشت: این بسیار غم انگیز است که بیش از نیمی از کشورهای دنیا وقتی خواهند غذای حلال را بشناسند آن را با غذای ترک می شناسند.

مسلم گنجی نیز در این جلسه ضمن خوش آمد گویی به حضار اظهار داشت: 116 شهر از 54 کشور دنیا عضو شبکه شهرهای خلاق هستند. سرپرست مرکز توسعه و نوسازی تحول اداری شهرداری رشت افزود: از این تعداد 18 شهر در حوزه خوراک شناسی ثبت شده اند که هر سال دو شهر میزبانی جلسات را به عهده می گیرند

گنجی عنوان کرد: برای استفاده از تجربیات دیگر شهرهای خلاق، شهرداری رشت نیز در تلاش است که در اوایل سال اینده میزبانی نشست یونسکو را برعهده بگیرد. وی از مسئولان حاضر خواست تا از پتانسیل های موجود استفاده کنند تا در این حوزه پیشرفت های قابل توجهی حاصل شود.

در ادامه جلسه ساناز مینایی با ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه در تشریح فعالیت خود به عنوان کارآفرین حوزه خوراک اظهار کرد: زمانی که بنده کارم را شروع کردم کتاب، برنامه تلویزیونی، رشته دانشگاهی و حتی آموزشگاه خوراک وجود نداشت و من تنها این پروسه را طی کردم.

دکتر مینایی از فعالان حوزه خوراک در این جلسه بیان داشت: برای ما بسیار غم انگیز است که وقتی صحبت از غذای حلال می شود کشورهایی اروپایی مثل لبنان و ترکیه در دنیا مطرح هستند و ما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه نکرده ایم.

مینایی اظهار داشت: وقتی که درباره تاریخ ایران تحقیق کردم علاقه مند به کشور های مختلف دنیا شدم،به آلمان و فرانسه سفر کردم،سفرنامه های ان ها را جمع آوری و به انتشار رساندم. وی اذعان داشت: نام کتاب من از خوروشخانه ایران باستان تا آشپزخانه هر استان نام دارد که دو جلد آن منتشر شده و دو جلد دیگر آن در دست انتشار می باشد.

مینایی تصریح کرد: به استان های مختلف رفتم،در کنارشان نشستم،لباس هایشان را پوشیدم و غذاهایشان را یاد گرفتم. این فعال عرضه خوراک افزود: زمانی که تحقیقاتم را در استان گیلان و رشت آغاز کردم خیلی متعجب شدم و دیدم که خود رشت چهار برابر کل کشور خوراک دارد.

وی با اشاره به اینکه تنوع خوراک در رشت بیداد میکند اظهار داست:هیچ کس در این زمینه حرفهای مرا باور نمیکرد تا اینکه رشت به عنوان شهر خلاق خوراک معرفی شد و امروز اینجا هستم که با کمک هم این موضوع را از مرزهای ایران بیرون ببریم. وی اذعان داشت: استراتژی های خودم را در کتاب هایم نوشتم و خوراک ایران را به تمام دنیا معرفی کردم و اکنون هم در کشورهای مختلف بصورت تخصصی در حال آموزش این خوراک ها هستیم.

مینایی در ادامه بیان داشت: من یک ایرانیم و گیلان و رشت هم جزیی از ایران محسوب می شود و حاضرم با تمام وجودم هر آنچه که اندوخته دارم در اختیار این شهر قرار دهم تا با هم بتوانیم این ظرفیت را به تمام دنیا معرفی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم میزبان شهرهای خوراک شناسی باشیم باید اقداماتی انجام دهیم که بتوانیم به شکل عالی از مسافران پذیرایی کنیم. وی به مشکلات فراوان هتل های موجود در رشت اشاره کرد و گفت:هتل های ما مناسب مسافران خارجی نیستند و نیاز به ترمیم دارند.

مینایی تصریح کرد: باید به هتل ها آموزش دهیم و مشکلات آن را برطرف کنیم و در این راه نیاز است که همه یکی باشیم. وی با اشاره به اینکه کشوری تمدن دارد که خوراک دارد بیان داشت: امریکا و ایتالیا بر سر پیتزا در خال جنگ هستند در صورتی که پیتزا یک غذای ایرانی است چرا که نان آن در کشور ما ساخته شده و رومی ها آن را از ما دزدیدند.

مینایی عنوان کرد: در مصاحبه هایم این موضوع را مطرح کرده و با این کار یک بار دیگر ایران را در دنیا مطرح کردم. وی در انتها در رابطه با اینکه چرا گیلانی ها لباس سنتی نمی پوشند خاطر نشان کرد: حاضرم با لباس سنتی در تلویزیون گیلان آموزش دهم زیرا ما باید این سنت ها را دوباره زنده کنیم و این سنت ها ثروت و گنج های ما هستند.

مدیر برنامه های یونسکو در شهر خلاق رشت اظهار داشت: با توجه به نزدیکی شهر رشت به منطقه آزاد بند انزلی در بحث توسعه استان می شود از این ظرفیت در پروژه های مشترک بین المللی استفاده کرد.

فاطمه قدیمی با اشاره به بکر بودن فرصت های سرمایه گزاری استان افزود: آنهایی که به چشم اقتصادی به این بحث نگاه می کنند لذت می برند و آنهایی که به چشم دلسوزانه می نگرند، افسوس می خورند که چرا سالها از این ظرفیت ها استفاده نشده است. وی افزود: شهر رشت می تواند در توسعه صنایع مکمل مانند بسته بندی محصول،صنایع تولیدی و نگه داری مواد غذایی نیز پیشرفت های چشمگیری داشته باشد.

قدیمی تصریح کرد: در آخرین دستور کار ما در خصوص شهر خلاق و حوزه خوراک پروژه مشترکی بین رشت و چنگدو چین و یکی از شهرهای کره در مسیر راه ابریشم اتفاق افتاده است. مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت خاطرنشان کرد: بستر استان گیلان آنقدر بکر و دست نخورده است که امیدواریم طبق فرمایشات مهندس نوروزی در مسیر علمی خود قرار بگیرد. وی گفت: بحث ما علاوه بر برند سازی شهر، برندسازی محصول نیز بوده است و امیدوار هستیم، برندسازی محصولات شهر رشت نیز رخ دهد.

در ادامه این جلسه مجید نوروزی ضمن تشکر از مدعوین به جهت قبول زحمت و حضور در جلسه اظهار داشت: سپاسگزاریم که وقت گذاشتید تا شهر ما را در جهت مسیر پیشرفت سوق دهید.

معاون سازمان معماری و شهرسازی شهرداری رشت گفت: شهر رشت در حوزه خوراک پیشرفت هایی داشته و توانسته است موضوع خلاقیت در زمینه شهر خلاق را ثبت جهانی یونسکو کند. وی گفت: برای ریشه دار کردن برندی که کمتر از یک سال یک نهال بوده است بخواهیم آن را به یک درخت تنومند تبدیل کنیم نیاز به مراقبت های ویژه و سرمایه گذاری دارد.

1