17 آوریل 2024 - 11:18
سعید شیرکوند در پارلمان بخش خصوصی تشریح کرد

سه حوزه ماموریتی معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی

25 ژوئیه 2017 - 08:00 dsfr.ir/xc06e

سه حوزه ماموریتی معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی
نامشخص
سعید شیرکوند، معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

سعید شیرکوند به انتقادهایی که به شیوه ارائه تسهیلات بانکی، زمان بر و دشوار بودن اخذ موافقت اصولی در سازمان #گردشگری می شود، پاسخ داد.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عصر یکشنبه میهمان کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران بود در این نشست بسیاری از فعالان این حوزه و اعضای کمیسیون های گردشگری اتاق های استانی، انتقادهایی را به شیوه ارائه تسهیلات بانکی، زمان بر و دشوار بودن اخذ موافقت اصولی، تلاطم های مدیریتی در سازمان گردشگری و ... مطرح کردند.

سعید شیرکوند در پاسخ به بخشی از این انتقادها و در تشریح مسوولیت ها و وظایف معاونت تحت مدیریتش گفت: «ما در سه حوزه ارائه موافقت اصولی، یارانه و تسهیلات بانکی با سرمایه گذاران گردشگری ماموریت داریم.» به گفته وی، فرآیند موافقت اصولی یک فرآیند تعریف شده است و سرمایه گذاران می توانند برای دریافت موافقت اصولی تا 4میلیارد تومان در استان ها اقدام کنند؛ اما از این مبلغ بالاتر، به تهران ارجاع داده می شود که در صورت کامل بودن مدارک، در استان ها نهایتا تا دوماه و در تهران 10روزه موافقت اصولی صادر خواهد شد. وی تصریح کرد: «مشکل در این بخش زمانی است که سرمایه گذار می خواهد از منابع طبیعی زمین بگیرد یا از زمینی استفاده کند که کاربری اش گردشگری نیست.»

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی درباره یارانه هایی که به سرمایه گذاران گردشگری تعلق می گیرد نیز توضیح داد: «براساس قوانین، اگر کسی با معرفی نامه ما وامی گرفته باشد می تواند 6 تا 8 درصد سود وام خود را از ما به عنوان تخفیف دریافت کند. اما اگر کسی خودش و بدون معرفی ما وام گرفت، دیگر این قانون شامل حالش نمی شود.»

شیرکوند تسهیلات بانکی را نیز متمرکز بر صندوق توسعه ملی دانست و گفت: «هر پروژه ای با چهار ویژگی می تواند درخواست تسهیلات داشته باشد. نخست آنکه 35 درصد پیشرفت داشته باشد. دوم آنکه معوقه بانکی نداشته باشد. سوم اینکه قدرت تامین وثایق و در نهایت شرایط دریافت موافقت اصولی را داشته باشد.»

این شرایط البته از سوی سرمایه گذاران مورد انتقاد قرار گرفت؛ چراکه آنها معتقد بودند چنانچه سرمایه گذاری همه این شرایط را داشته باشد، تقریبا می توان گفت نیازی به تسهیلات نخواهد داشت. معاون سرمایه گذاری سازمان گردشگری در بخش پایانی سخنان خود از سرمایه گذاران خواست از روش های جدید سرمایه گذاری نظیر شرکت در بورس و فرابورس، مشارکت و سهام استفاده کنند.

1