17 آوریل 2024 - 04:01
مدیر اداره کل موزه ها اعلام کرد

استفاده از مونوپاد در موزه ها ممنوع نیست

25 ژوئیه 2017 - 10:00 dsfr.ir/x54re

استفاده از مونوپاد در موزه ها ممنوع نیست
androidcommunity.com
گرفتن عکس سلفی گردشگران با مونوپاد در موزه

«گرفتن سلفی با مونوپاد در موزه ها در صورتی که آسیبی به آثار تاریخی وارد نکند، تبلیغ و معرفی بناهای تاریخی را به دنبال دارد، بنابراین استفاده از این وسیله در همه موزه ها و بناهای تاریخی مجاز است.»

«محمدرضا کارگر» در گفت و گو با ایسنا و در واکنش به انتشار برخی مطالب در رابطه با ممنوعیت استفاده از مونوپاد (خویش انداز) در موزه ها و بناهای تاریخی اعلام کرد: گردشگران در بازدید از بناها و خانه های تاریخ می توانند از مونوپاد برای گرفتن عکس سلفی در بناهای تاریخی استفاده کنند. این اقدام یک معرفی برای بناهای تاریخی کشور محسوب می شود.

او با بیان این که تا امروز اداره کل موزه ها، هیچ مصوبه یا بخش نامه ای مبنی بر استفاده از مونوپاد برای گرفتن عکس سلفی در موزه ها و بناهای تاریخی صادر نکرده، بیان کرد: ما موافق استفاده کردن هستیم، مردم می توانند از این وسیله استفاده کنند. اگر هر موزه ای قصد ممنوع کردن این اقدام را دارد، باید نخست با ما مکاتبه کند و با ذکر پیشنهاد خود و بیان دلایل منطقی خواسته خود را مطرح کند.

وی تأکید کرد: معتقدم چنین اقدامی تبعاتی را به دنبال دارد. اگر افراد در حین استفاده از مونوپاد به آثار موزه ای لطمه وارد نکنند و باعث وارد شدن آسیب به آن ها نشوند، با توجه به اینکه قطعا عکس های سلفی امروز در فضاهای مجازی و صفحه های شخصی اینترنتی افراد استفاده می شود، این اقدام خود می توانند باعث معرفی بناهای تاریخی باشد. مانند این که گردشگر در تخت جمشید عکس بگیرند، این عکس باعث معرفی بیشتر این بنای تاریخی می شود.

«کارگر» با بیان این که گرفتن عکس سلفی اصولا با دوربین هایی انجام می شود که ضرری برای آثار تاریخی ندارد، ادامه داد: مگر این که این کار باعث ترافیک در دیدن آثار یا خطر برخورد با اشیاء باشد یا از فلش استفاده شود، که برای برطرف کردن این مشکلات نیز می توانیم تهمیداتی بیندیشیم، اما ماهیتا نمی توانیم این اتفاق را ممنوع کنیم.

مدیر اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: تا زمانی که این موضوع به تأیید معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل موزه ها نرسد، با توجه به این که تاکنون به عنوان مشکل از سوی موزه ها، مطرح نشده است، آن باید نخست در شورای کارشناسی مطرح شود، چون هیچ مصوبه ای در این زمینه نداریم.

1