28 مارس 2024 - 20:39
تیرگی رابطه ترکیه و آلمان چگونه بر تبادل گردشگر بین آنها اثر می گذارد؟

توریسم ترکیه زیر فشار اهرم ژرمن ها

23 ژوئیه 2017 - 15:00 dsfr.ir/jd9sx

توریسم ترکیه زیر فشار اهرم ژرمن ها
greekcitytimes.com
گردشگران آلمانی در یونان

آلمان دست به تحریم #سفر شهروندان خود به ترکیه زده است تا با توجه به تعداد بالای گردشگران خود، شاهرگ حیاتی #ترکیه را تهدید کند.

با وجود اینکه صنعت گردشگری از دید بسیاری از مردم به عنوان صنعتی تفریحی و فراغتی در نظر گرفته می شود، اما وقایع اخیر گویای آن است که این صنعت قابلیت استفاده شدن به عنوان یک ابزار سیاسی را نیز دارد که علیه کشور خاصی به کار گرفته می شود. چین یکی از این کشورها است که در مواقعی خاص از تعداد فراوان گردشگران خود و ممنوعیت سفر آنها به عنوان اهرمی برای کاهش درآمدهای کشوری خاص استفاده می کند. مورد دیگر نیز روسیه بود که پس از سقوط جنگنده این کشور، دست به تحریم سفر شهروندان خود به ترکیه زد و موجب شد تا سرانجام ترکیه برای بازگرداندن این مشتریان فراوان، به نوعی آشتی جویی دست بزند.

اکنون به نظر می رسد آلمان و آنگلا مرکل نیز دست به اقدام مشابهی زده اند تا با توجه به تعداد بالای گردشگران خود، شاهرگ حیاتی ترکیه را تهدید کنند. به گزارش رویترز، آلمان به دلیل بازداشت هایی که در روزهای اخیر در ترکیه صورت گرفته است، نسبت به سفر شهروندان خود به این کشور هشدار داده است. این امر می تواند بر جریان سرمایه گذاری آلمانی ها در این کشور اثر بگذارد و آن را به تعویق بیندازد. به گزارش همین نشریه، وزیر خارجه آلمان، بر پیش بینی ناپذیری فزاینده رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد و در توصیه خود به گردشگران آلمانی گفت: «هر کسی می تواند از این مساله تاثیر بپذیرد. مضحک ترین چیزها نیز ممکن هستند.» زیگمار گابریل تعطیلات خود را در جریان بحران ترکیه و دستگیری 6 فعال حقوق بشر که شامل پیتر اشتوتنر آلمانی به اتهام تروریسم نیز می شود، قطع کرد.

این امر می تواند موج جدیدی از بحران را برای گردشگری ترکیه ایجاد کند. وزیر امور خارجه ترکیه، مولود چاووش اوغلو نیز آلمان را به پناه دادن به اعضای حزب کارگران کردستان متهم کرده که از سال 1984 در جنوب شرقی ترکیه جنگیده اند. یورگن هارت، یکی از اعضای حزب محافظه کار آلمان معتقد است این کشور که نامزد ورود به اتحادیه اروپا بود، اکنون راه ورود به این اتحادیه را ترک کرده است. به عقیده وی کسی در کشوری که نظام قضایی آن به حزب حاکم عدالت و توسعه کمک می کند، سرمایه گذاری نمی کند. وزارت امور خارجه آلمان از گردشگران کشور خود خواسته است در سفر به ترکیه نهایت دقت را به کار گیرند و باید در کنسولگری ها و سفارت آلمان حتی برای بازدیدهای کوتاه تر ثبت نام کنند.

تهدید استراتژیک

به گزارش رویترز، هشدارهای گابریل می تواند برای بخش خصوصی ترکیه و مسافران تجاری نیز علاوه بر صنعت توریسم آن اثرگذار باشد. تا اینجای سال 2017 میلادی، رزروهای اتباع آلمان برای سفر به ترکیه حدود 10 درصد از کل گردشگران این کشور را تشکیل داده اند. سال گذشته گردشگران خارجی ترکیه به دلیل درگیری با شبه نظامیان کرد و برخی موانع دیگر به 25.4 میلیون نفر رسید که پایین ترین میزان در 9 سال اخیر بوده است. بخش سفر در این کشور در طول یک سال به طور طبیعی حدود 30 میلیارد دلار را برای اقتصاد این کشور فراهم می کند. سخنگوی اردوغان، ابراهیم کالین، توصیه به مسافران آلمانی در مورد خطرات سفر به این کشور را رد کرده و معتقد است: «قابل قبول نیست که در ذهن سرمایه گذاران آلمانی در ترکیه شک ایجاد شود.» چهارشنبه هفته گذشته نیز روزنامه «دی تسایت» اعلام کرده بود مقامات ترکیه چند هفته قبل فهرستی از 68 شرکت آلمانی تهیه کرده بودند که از نظر آنان متهم به ارتباط با گولن، کسی که از نظر مقامات این کشور مسوول کودتای نافرجام اخیر ترکیه قلمداد می شود، بودند.

مطابق آخرین آمار اعلام شده، تنها در ماه مه میلادی (2 ماه قبل) حدود 295 هزار گردشگر آلمانی از ترکیه دیدن کردند و در بازه 5 ماهه نخست سال جاری میلادی نیز آلمان با فرستادن تقریبا 864 هزار گردشگر به این کشور رتبه سوم را در مبادی مهم گردشگری ترکیه در اختیار دارد. ماه ژوئیه یعنی ماه جاری، زمان اوج سفر ترکیه است و همچنین به دلیل اینکه قسمت عمده سفرها به ترکیه در بازه دهه دوم اردیبهشت تا پایان تابستان (مه تا اکتبر) انجام می شود، کاهش مسافرت اتباع آلمانی به ترکیه می تواند آثار قابل توجهی بر اقتصاد گردشگری ترکیه داشته باشد.

1