28 مارس 2024 - 13:18

سه اثر طبیعی در میبد ثبت ملی شد

19 ژوئیه 2017 - 12:00 dsfr.ir/z98xg

سه اثر طبیعی در میبد ثبت ملی شد
yazdrasa.ir
غار سنگ آتش میبد، دشت کم خطاب روستای صدرآباد ندوشن و چشمه آب ترش ندوشن

«غار سنگ آتش»، «دشت کم خطاب» و «چشمه آب ترش ندوشن» شهرستان #میبد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ضمن اعلام این خبر، گفت: با توجه به ویژگی ها و ارزشمندی این سه اثر طبیعی پرونده های ثبتی آنها تهیه و به میراث فرهنگی کشور ارسال شد و تیرماه سالجاری پس از تایید پرونده در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی، رییس سازمان میراث فرهنگی کشور با ارسال نامه هایی جداگانه، مراتب ثبت این سه اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور را به استاندار یزد ابلاغ کرد.

«فاطمه دانش یزدی» در مورد غار سنگ آتش شهرستان میبد، گفت: این غار در فاصله 20 کیلومتری شمال شرقی شهر ندوشن و در دل کوه های این شهر و با فاصله نسبتاً زیادی از مسیر اصلی رفت و آمد قرار دارد که معدن داران و دامداران منطقه مسیر آن را به خوبی می شناسند.

 دانش یزدی با بیان اینکه این غار با بهره گیری از تزئینات بسیار زیبا و منحصر در دل خود، یکی از غارهای بسیار زیبای استان است، بیان کرد: در درون این غار تزئینات بسیار زیبایی از جنس آهک و سنگ های کلسیتی وجود دارد که با اشکال مختلفی بر سقف غار و جداره ها نقش بسته است و به نوعی می توان این اشکال و احجام را به سان شعله های آتش در دل غار تصور کرد که از جنس سنگ هستند، بدین سبب این غار به نام غار سنگ آتش شناخته می شود.

این مقام مسئول در مورد دشت کم خطاب نیز گفت: این دشت در جنوب غربی روستای صدرآباد ندوشن شهرستان میبد واقع شده که می توان گفت این دشت به علت این که در پهنای آن ساخت و سازی صورت نگرفته، پهنه ای بکر و دست نخورده است.

وی با بیان این که دشت کم خطاب با قابلیت مرتعی بالا زیستگاه تعداد زیادی از گونه های جانوری و حیات وحش محدوده است، گفت: دشت کم خطاب، دشتی نسبتا پهناور با پوشش گیاهی نسبتا متراکم از بوته ها و درختچه های بیابانی است که پناهگاه و مأمن مناسبی برای زندگی گونه های مختلف جانوری و حیات وحش فراهم کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در رابطه با چشمه آب ترش ندوشن، اظهار کرد: در نقطه مرزی استان یزد و اصفهان، کوهی با ارتفاع کم قرار گرفته که این چشمه در پایین کوه، هم تراز با سطح زمین در جبهه جنوبی آن قرار گرفته است.

دانش یزدی در ادامه با اشاره به این که چشمه آب ترش ندوشن به سبب املاح بسیار زیاد کلسیتی که دارد چشمه ای آهک ساز محسوب می شود، گفت:علی رغم شور و گازدار بودن آب این چشمه، پوشش گیاهی بسیار متراکمی از گونه های مختلف شور پسند نظیر درختان قیچ و نی در آن منطقه شکل گرفته اند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد زیبایی مناظر، بکر بودن و اهمیت آثار به لحاظ گردشگری و زیست محیطی و ضرورت حفاظت و نگهداری از این جاذبه های طبیعی را از جمله ویژگی های این آثار برای ثبت ملی برشمرد.

گفتنی است، دشت کم خطاب با شماره 359، غار سنگ آتش با شماره 391 و چشمه آب ترش ندوشن با شماره 390 اخیرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

1