28 مارس 2024 - 16:30
طالبیان مطرح کرد

میراث فرهنگی، پیشگام برای هدایت توسعه پایدار کشور

19 ژوئیه 2017 - 11:30 dsfr.ir/m889n

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

فقط دو دستگاه متولی میراث فرهنگی کشور نیستند، #سازمان #میراث #فرهنگی نیاز به مشارکت مردم دارد تا بتواند #ایران و #تاریخ را بهتر بشناساند.

"معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری"

به گزارش ایسنا، محمدحسن طالبیان صبح روز سه شنبه 27 تیر، با حضور در برنامه زنده «روی خط خبر» در شبکه خبر، به بیان چگونگی ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در روز 18 تیر در لهستان و بررسی وضعیت بافت های تاریخی شهر و فواید ثبت آثار تاریخی در یونسکو پرداخت.

وی با اشاره به معیارهای ثبت جهانی یزد و چگونگی آن از دید یونسکو، گفت: نخستین چیزی که یک توریست با حضور در هر کشور می بیند، بناهای جهانی شده آن کشور است، بنابراین روشن است که ما برای معرفی کشور خود موظف به برنامه ریزی برای چنین پروژه هایی هستیم، چون توریست نیز به دنبال مقصد جهانی است.

او با بیان این نکته که در یکی، دو سال گذشته و از زمان آماده سازی فضای شهر تاریخی یزد برای ثبت جهانی تعداد گردشگران خارجی این شهرحدود سه برابر افزایش داشه است، اظهار کرد: در طول این مدت ساماندهی شهر یزد بهتر شد و به مرور به نظر می رسد کیفیت بهتری از این به بعد سراغ شهر یزد می آید. این اقدام باعث شده که حتی در طول چند سال گذشته تعداد زیادی از مردم یزد به بافت تاریخی شهر برگردند و خانه های پدری خود را مرمت کنند، حتی ارزش های کمی و کیفی آثار تاریخی موجود در شهر بالا رفته است.

وی درباره ی افزایش جایگاه فرهنگی ایران در جهان، به سابقه 10 هزار ساله زیست در کشور اشاره کرد و گفت: به واسطه قدمت ایران و ثبت جهانی آثار تاریخی کشور، ایران در بسیاری از نشست های کمیته ای یونسکو عضو می شود و می توانیم در تصمیمات کشورهای دیگر در حوزه فرهنگی و ثبت های جهانی اظهارنظر کنیم. حتی یونسکو اعتقاد دارد ایران می تواند مرکز فرهنگی منطقه برای برخی فعالیت ها در ارتباط با حفاظت و حتی گردشگری باشد، از سوی دیگر یونسکو این را فراموش نکرده که ایران نقش مهمی در بحث جاده ابریشم دارد.

او با تاکید بر این که این اتفاقات کمک بسیار زیادی در دیپلماسی فرهنگی جهانی و منطقه ای دارد، ادامه داد: هر جا ثبت جهانی انجام شود ما به کشورهای مختلف بالاتری وصل می شویم. ایران امروز با 193 کشور مانند ایتالیا و چین به واسطه بالاترین آمار ثبت های جهانی شان ارتباط مستقیم دارد.

مسئول تدوین پرونده های ثبت جهانی ایران، با اشاره به تهیه پرونده های مشترک از سوی ایران با همکاری کشورهای دیگر برای ثبت در یونسکو و حضور فعال کشور در دو کنوانسیون فرهنگی و معنوی و تأثیرگذاری اش در این حوزه ها گفت: هر چند هنوز اجتماعات فرهنگی بسیار بزرگی در این زمینه ها ایجاد نشده، اما قطعا زمانی که مردم اطلاعات بیشتری در این زمینه بدانند پیشتاز می شوند. مانند تماس هایی که از سوی مسئولان شهری در روزهای پس از ثبت جهانی شهر تاریخی یزد داشتیم و تمایلاتی که برای ثبت جهانی شهرهایشان اعلام کرده اند.

کوریدور راه آهن از خرمشهر تا بندر ترکمن هم در فهرست موقت یونسکو

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به فهرست بیش از 50 اثر تاریخی ایران که در فهرست موقت یونسکو به ثبت رسیده اند، ادامه داد: میراث طبیعی، درختان کهنسال و حتی همه کوریدور راه آهن از خرمشهر تا بندر ترکمن و دیگر آثار قرار گرفته در لیست موقت یونسکو از مهمترین مواردی هستند که مورد تأکید و توجه قرار دارند.

او همچنین به تکلیف سازمان میراث فرهنگی برای تهیه پرونده ثبت جهانی یزد در سال 2017 اشاره کرد و گفت: سال آینده منظر باستان شناسی ساسانی و محوطه طبیعی ارسباران کاندید ایران برای ثبت جهانی هستند.

نیمی از پرونده جهانی بافت شیراز را تهیه کرده بودیم، تخریب های بافت مانع شد

مسئول تدوین پرونده های ثبت جهانی ایران درباره بافت تاریخی شیراز و احتمال ثبت جهانی این بافت نیز اظهار کرد: پیش از این بخش زیادی از پرونده بافت تاریخی شیراز را تهیه کرده بودیم اما در مرکز تاریخی شیراز و به دلیل تخریب هایی که در چند سال گذشته در این بافت رخ داد با مشکلاتی مواجه شدیم، در حالی که شیراز قلب پارس ایران است.

او با بیان این که شیراز ثروت های بی بدیلی دارد، ادامه داد: اما زمانی که از این ثروت ها حفاظت نمی کنیم نباید انتظار ثبت جهانی شان را داشته باشیم. گردشگرانی که به ایران می آیند برای دیدن فرهنگ و سنت ایران است نه بناهای جدید یا چیزهای مدرنی که در همه کشورها نمونه اش یافت می شود.

وی با اشاره به تلاش های معاونت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی عناصر مهم ایرانی مانند مساجد، حمام ها، قنات ها و باغ های ایرانی گفت: اگر مدیریت شیراز اراده کند این شهر نیز حتما جهانی می شود. اگر امروز هم به گذشته برگردیم حتما شهرها و بخش های مختلفی از کشور را می توانیم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسانیم.

ما مجذوب تکنولوژی مدرن شدیم و تاریخ خود را از دست دادیم

طالبیان گفت: زمانی که مدرنیزم وارد کشور شد متعلق به یک فرهنگ دیگر بود. آن ها به مرور آمدند همه الگوهای خارجی را وارد کشور کردند در صورتی که تا زمان قاجار به هیچ عنوان این اتفاق نیفتاده بود به همین دلیل زمانی که مسائل جدید وارد شد اتفاقاتی در کاخ گلستان افتاد. آن ها از چدن استفاده کردند و در کنارش شمس العماره را ساختند یا در تخت جمشید و قبل از اسلام 30 قوم تجربیات خود را آوردند، اما همه محصول تخت جمشید ایرانی است. ما از تاریخ خود غفلت داریم و بیشتر مجذوب تکنولوژی مدرن شده ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که سرمایه گذاران و بخش خصوصی معتقدند مدتی است مقررات سختگیرانه ای برای حضور در بناهای تاریخی وجود دارد، گفت: مشارکت مردم در همه زمینه ها به حفاظت از میراث فرهنگی کمک می کند. انجمن ها و سمن ها در سه سال گذشته جریان سازی را راه انداختند که هنوز ادامه دارد.

او با بیان این که بیش از 70 پرونده از مردم یزد امروز برای ثبت خانه های تاریخی شان در دستور کار است، بیان کرد: این نشان از جریان اقتصاد پویا دارد. در دوره ای که مَسکن رشد منفی داشت، سرمایه داری با رشد چند برابر مواجه شد، چون مردم پی بردند که چه ثروتی در اختیار دارند. ما یک رشد فزاینده رو به بالا داریم و سرمایه گذاران دنبال این نکته هستند که چطور باید کار کنند. ما باید ایده داشته باشیم که کجا سرمایه گذاری کنیم. در نقاطی که در مسیرهای گردشگری است و توریست ها به آن نقاط وارد می شوند می توانیم از سرمایه گذاری جهانی بهره بگیریم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پایان برنامه «روی خط خبر» تأکید کرد: مهمترین مسئله این است که بدانیم همه شهرها و جاهای از تنوع فرهنگی برخوردارند در دوره های مختلف دارای ثروت غنی هستند. ما نیاز به تداوم تاریخی داریم و باید از یزد درس بگیریم و به همه شهرها کمک کنیم تا فرهنگ سازی در آن ها رخ دهد.

او گفت: نباید انتظار داشته باشیم فقط دو دستگاه در حوزه میراث فرهنگی کار کنند. ما نیاز به مشارکت مردم داریم تا ایران و تاریخ را بشناسند. در واقع امیدوارم میراث فرهنگی پیشگام هدایت توسعه پایدار در کشور است.

1