19 آوریل 2024 - 13:24

اعتراض گردشگران به تعطیلی آخر هفته بازار جهانی تبریز

18 ژوئیه 2017 - 10:00 dsfr.ir/ly0is

اعتراض گردشگران به تعطیلی آخر هفته بازار جهانی تبریز
irantrips.ir
بازار تبریز؛ بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان

بازار #تبریز از جاذبه های مهم این شهر که ثبت جهانی هم شده است، روزهای تعطیل به روی گردشگران داخلی و خارجی بسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بازار تبریز از بزرگ ترین و مهم ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قاره آسیا به شمار می رود اما این بازار با چنین ویژگی هایی از لحاظ تاریخی و مورد توجه بودنش در بین گردشگران داخلی و خارجی، در روزهای تعطیل بسته است. اگرچه در شهرهای دیگر نیز بازاری ها در روزهای تعطیل کار نمی کنند اما تفاوت مهم این بازار در آن است که اکنون بازار تبریز یک پایگاه میراث جهانی است و یکی از سایت - موزه هایی است که باید در آن همیشه به روی گردشگران داخلی و خارجی باز باشد. این اقدام بازاری ها در چند سال اخیر موجب اعتراض گردشگران داخلی و توراپراتورهای خارجی شده است.

از سوی دیگر تبریز قرار است در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی معرفی شود و برای آن برنامه های مختلفی دارد اما بسته بودن مهم ترین سایت تاریخی و باستانی آن، در تعارض با مباحث گردشگری این شهر در سال 2018 است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی با تایید این موضوع، می گوید: «در طول 35 سال گذشته توسعه مراکز تجاری و تجارت مدرن تاثیراتی در بازار تبریز گذاشته است. ما با هیات امنای بازار، اتحادیه اصناف و بازار و معاونت اقتصادی استانداری جلسه گذاشته ایم که بازار را فعال نگه دارند ولی هنوز به پویایی لازم نرسیده است و گردشگران از تعطیلی بازار در روزهای جمعه گله دارند.»

به گفته مرتضی بخشایش آبدار، بخشی از این مشکل حل شده اما این امید وجود دارد که این روند در روزها و سال های آینده بهتر شود.

با این همه، مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز اعلام می کند: «این طور نیست که همه بازار در روزهای تعطیل بسته باشد؛ بلکه جداره های بیرونی باز است اما از آنجا که تیمچه ها و سراها بسته است، در روزهای تعطیل آنها را قفل می کنند.»

حسین اسمعیلی سنگری تصریح می کند: «در بازار تبریز با مغازه های شخصی روبه رو هستیم و دستمان آنقدر باز نیست که بتوانیم مردم را در هر ساعتی که خواستیم به بازار راه بدهیم، از سوی دیگر این سایت تاریخی مانند سایت های تاریخی دیگر نیست چون مال و اموال مردم در بازار و مغازه ها وجود دارد پس باید امنیت این اموال نیز تامین شود.»

او تاکید می کند: «مردم بومی شرایط استفاده از بازار و ساعت و روزهای کاری آن را می دانند و گردشگر غیر بومی نیز تنها یک روزه به تبریز نمی آید. آنها می توانند در مدتی که در تبریز اقامت دارند روز دیگری به جز جمعه را به دیدن این بخش از تبریز اختصاص دهند.»

1