18 آوریل 2024 - 02:46

نیروی انتظامی و گردشگری تفاهم کردند

18 ژوئیه 2017 - 08:00 dsfr.ir/bx7hh

نیروی انتظامی و گردشگری تفاهم کردند
روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
نشست مشترک معاون گردشگری با مسؤولان ارشد بخش های مختلف نیروی انتظامی

امضای تفاهم نامه همکاری جامع سازمان میراث فرهنگی و ناجا موجب تقویت تعامل سازنده برای رشد و توسعه صنعت گردشگری با رویکرد قانون مداری و حمایت از کسب و کارهای گردشگری خواهد شد.

"معاون گردشگری کشور"

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی رحمانی موحد در نشست مشترک با مسؤولان ارشد بخش های مختلف نیروی انتظامی که در محل معاونت گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: امروز صنعت گردشگری کشور نیازمند حمایت فرابخشی صد در صدی و یکپارچه است تا در پس آن فعالان این حوزه بتوانند بر مدار قانون و در صفی واحد، برای رقابت در بازار تلاش کنند، از این رو با توجه به جایگاه بالای امنیت در تمام پدیده های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و نیز اهمیت مسؤولیت متولیان این امر، امضای یادداشت تفاهم همکاری جامع میان سازمان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی می تواند در پاسخگویی این به نیاز موثر عمل کنند.

وی با تاکید بر این که لازم است یادداشت تفاهم نامه همکاری جامع مورد نظر ضمن دارا بودن ویژگی های متعدد برای بهره برداری گسترده، به یک موضوع و زمان واحد ختم نشود، گفت: تفاهم نامه جامع میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیروی انتظامی باید ضمن برخورداری از اقتدار کافی برای اجرا، دارای حداکثر همراهی و تطبیق ماموریت های دو سازمان به منظور افزایش مشارکت ها و کاهش تداخل های احتمالی باشد. همچنین ضمن جامع و گسترده بودن، دارای راهکارهای عملیاتی باشد، به گونه ای که بتوان هر یک از بندهای مربوطه را به مدل اجرایی و میدانی تبدیل کرد.

تفسیر جداگانه ممنوع!

رحمانی موحد با تاکید بر این که انتظار از این تفاهم نامه، دارا بودن حوزه ی نفوذ و تاثیرگذاری یکپارچه و ملی است، افزود: هیچ یک از مفاد این تعامل نباید قابل تفسیر جداگانه باشد، به گونه ای که استان یا بخش مشخصی بتواند پیش بینی مجزایی از روند اجرای آن داشته باشد، در غیر این صورت مقدمات عدم اجرای آن به آرامی فراهم خواهد شد.

معاون گردشگری همچنین با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون اهمیت میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری در ابعاد مختلف و همچنین تاکید ایشان مبنی بر ۵ برابر شدن "ایرانگردان خارجی" طی اجرایی شدن برنامه ششم توسعه، بیان کرد: این رهنمودها به نوعی فراخوان مهمان نوازی برای کشور به شمار می آید، بنابراین اگرچه متولی اصلی حوزه گردشگری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اما در حال حاضر تلاش برای تحقق هدف مورد اشاره نزد همه ارگان ها و نهادهای دولتی کشور به وظیفه ای جدی تبدیل شده است تا هر یک ضمن باز تعریف وظایف خود و برقراری تعامل فرابخشی، در انجام این مهم و نگاه راهبردی، ایفای نقش کنند.

او با تاکید بر اینکه نگاه دولت تدبیر و امید و به تبع آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بقا، توسعه و پایداری صنعت گردشگری است، افزود: وقتی الگوها و مدل های موفق گردشگری در کشورهای پیشتاز را مورد بررسی قرار می دهیم، در می یابیم که سایه ی بسیار با اهمیت، اما پنهان و نامحسوس تامین کنندگان امنیت، همانند چتری حمایتگر تمام فعالیت ها را در بر می گیرد، بویژه فعالیت های حوزه گردشگری که به نوعی مهمان نوازی و فراخوان فرهنگی یک کشور و نظام به شمار می آید.

این مقام گردشگری کشور با بیان این که در حال حاضر ساماندهی امور صنعت گردشگری کشور، حکم درمان را دارد، گفت: مسدود شدن سایت های مَجازی غیرمُجاز گردشگری و رفع ابهام قانونی صنعت و صنف به معنای این که صنعت گردشگری دیگر صنف نیست، نمونه هایی از ساماندهی مذکور به شمار می آید. به این ترتیب هر چه بیماری مزمن و قدیمی باشد، درمان نیز طولانی تر می شود، لذا باید با حل به موقع چالش ها و موانع پیشِ رو، چابکی و نشاط دائمی در صنعت گردشگری کشور را سبب شویم.

رحمانی موحد همچنین با اشاره به این که ما در فضایی به شدت سیال و با تغییرات بالا بویژه در بخش صنعت گردشگری، روبه رو هستیم، اظهار کرد: بر این اساس همه نهادهای فرابخشی و تاثیرگذار در صنعت گردشگری باید قدرت مدیریت تغییرات را در خود ارتقا دهند، به عنوان مثال افزایش ساعت کاری تاسیسات گردشگری، نمونه ای از این تحولات به شمار می آید که در صورت انعطاف، مدیریت نرم و سالم سازی جامعه، نیاز به تغییر نگاه و تصمیم سازی در این زمینه را ایجاد می کند و سبب شادابی کسب و کارهای گردشگری می شود. حوزه ای که شاداب باشد، میزان جرایم پنهان آن کاهش می یابد و به حضوری آشکار و مفید تبدیل می شود.

وی همچنین با برشمردن برخی از اقدامات معاونت گردشگری در راستای اطلاع رسانی و ارائه خدمات به گردشگران، یادآور شد: انتشار کتابچه راهنمای گردشگران خارجی به دو زبان انگلیسی و عربی و توزیع آن در مبداء و پیش از ورود به کشور، برنامه ریزی برای قرار گرفتن محتوای آن در سایت e-visa، راه اندازی سیم کارت گردشگر و همچنین تدارک طرحی جدید برای پاسخگویی به سوالات و نیازهای گردشگران ورودی به صورت تلفنی و به زبان خارجی مرتبط، رضایتمندی و مهمان نوازی گردشگران خارجی را از اولویت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برشمرد که بی شک با تعامل و همکاری مستقیم بخش های فرابخشی از جمله نیروی انتظامی محقق خواهد شد.

معاون گردشگری سپس با تقدیر از همراهی و تعامل نیروی انتظامی در طول دوره تصدی این مسؤولیت، برقراری امنیت را شرط نخست تحقق هر برنامه و پدیده اجتماعی و فرهنگی خواند و از خادمان حوزه امنیت کشور و تاثیرات مثبت آن در توسعه صنعت گردشگری کشور قدردانی کرد.

راه اندازی پایگاه نیروی انتظامی در محدوده سایت های گردشگری

حجت الاسلام عسگر نجفی جانشین معاونت اجتماعی ناجا نیز در این نشست با اشاره به اهمیت موضوع سفر و گردشگری در دین مبین اسلام و تاکید این موضوع در ۱۶ آیه قرآن کریم و نیز آثار روایی مرتبط، اظهار کرد: بر این اساس نیروی انتظامی به عنوان نظام حاکمیتی بر اهمیت موضوع گردشگری اشراف کامل دارد و نسبت به هر گونه همکاری و تعامل در میزبانی شایسته از گردشگران خارجی و داخلی اعلام آمادگی می کند.

وی با بیان این که یکی از اصلی ترین وظایف معاونت اجتماعی نیروی انتظامی تعامل با مراکز فرابخشی است، تاکید کرد: نیروی انتظامی تمام قد به منظور تامین امنیت و امور مربوط به گردشگران در خدمت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، اما باید در نظر داشت که ما تابع هنجارهایی هستیم. در واقع گردشگری در جغرافیای جمهوری اسلامی ایران از نوع خاصی به شمار می آید و تفاوت های ماهوی میان آن با سایر کشورهای پیشتاز در این حوزه همانند ترکیه وجود دارد.

نجفی در ادامه با اشاره به اهمیت تهیه تفاهم نامه همکاری جامع میان نیروی انتظامی و این سازمان، اظهار کرد: در قالب این تعامل فرابخشی می توان با نگاهی گسترده، تمام مواردی که به همکاری و تعامل بیشتر نیاز دارد را شناسایی و در تقویت آن کوشید.

وی بیان کرد: من ایمان دارم که با پیگیری می توانیم به تفاهم نامه جامع دست یابیم. همه ما مسؤول هستیم و هر یک باید ضمن انسجام در عمل، نقش خود را در توسعه گردشگری کشور ایفا کنیم.

جانشین معاونت اجتماعی ناجا همچنین فعال شدن بخش حقوقی حوزه گردشگری را الزامی خواند و تاکید کرد: نیروی انتظامی با ۲۶ ماموریت کلان، صاحب امتیاز عام در راستای تامین امنیت کشور است، لذا برخورد با تورهای غیرمجاز گردشگری و نامتناسب با هنجارهای جامعه و به طور کل هر اقدام خلاف قانون در این حوزه می تواند به سرعت با قرار گرفتن واحد حقوقی حوزه گردشگری در کنار نیروی انتظامی به نتایج مطلوبی منتهی شود.

او به الزام قرار گرفتن پایگاه های نیروی انتظامی در محدوده ی سایت های گردشگری، تاکید کرد و گفت: گاهی در بخشی از مناطق کشور سایت های گردشگری فعال هستند که در آنجا پایگاه های نیروی انتظامی تعریف نشده است، ما به ازای هزار نفر نیاز به ۷ نیروی پلیس داریم و منطبق با بیانات مقام معظم رهبری باید به استانداردها نزدیک شویم. لذا آمادگی کامل برای رفع این نیاز وجود دارد.

نجفی همچنین با تاکید بر اهمیت نقش آموزش همگانی در حوزه مشترک گردشگری و نیروی انتظامی، یادآور شد: با فعال شدن موضوع آموزش، بخش قابل توجهی از ناآگاهی ها و ناهماهنگی های احتمالی مرتفع خواهد شد.

جانشین معاونت اجتماعی ناجا با تاکید بر این که پلیس باید به روی گردشگر لبخند بزند و با مهربانی، سبب میزبانی شایسته از گردشگران شود، اظهار کرد: طبقه بندی منطقه ای برای تامین امنیت گردشگران، تقویت موضوع هویت شناسی و به طور کل بررسی قابلیت های دو سازمان در موضوعات مختلف می تواند در ذیل پیش نویس یادداشت تفاهم نامه همکاری جامع میان نیروی انتظامی وسازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لحاظ شود.

تجربه منفی اسیدپاشی اصفهان در گردشگری

سرهنگ سید محمود موسوی رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا نیز در این نشست، گفت: برای موفقیت در امر توسعه گردشگری باید با تقویت نگاه فرابخشی و عزمی ملی به این مهم بپردازیم.

وی با بیان این که حفظ امنیت در ابعاد مختلف از اهمیت بسیاری در صنعت گردشگری برخوردار است، افزود: عدم مدیریت موضوعات مختلف تاثیر مستقیمی در حرکت رو به رشد گردشگری دارد، همانند تجربه منفی اسید پاشی اصفهان که سبب کنسلی تورهای گردشگری و کاهش ورود گردشگران در مدت زمان انتشار غیر حرفه ای اخبار آن شد.

رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا، سپس ساماندهی خانه مسافرها، مقاصد گردشگران و مسدود کردن سایت های مجازی گردشگری غیر مجاز را از جمله موضوعاتی که می تواند در تعامل فرابخشی پیش رو لحاظ شود، مطرح کرد.

موسوی ضمن اطلاع از تشکیل بانک جامع اماکن عمومی کشور، اظهار کرد: در این بانک اطلاعاتی قرار است تمام اماکن عمومی و اصنافی که با مردم در ارتباط است، به منظور تجمیع، نظارت و پیگیری های احتمالی ثبت شود. از این رو بخشی از این آمار به تاسیسات گردشگری مرتبط است.

گردشگران خارجی درباره قوانین ایران توجیه نیستند

سردار حسن مهری فرمانده پلیس فرودگاه های کشور نیز در این نشست گفت: در بسیاری مواقع گردشگران ورودی نسبت به قوانین کشور توجیه نیستند و این ناآگاهی اغلب سبب ورود پلیس و هدایت به سوی هنجارها می شود.

وی با بیان این که در بسیاری مواقع به تقویت انتقال اطلاعات مورد نیاز از بخش گردشگری به نیروی انتظامی نیاز است، افزود: بحث اعلام تردد اتوبوس های حامل گردشگران نمونه ای از این موارد به شمار می آید که رعایت آن، نظم بیشتر در این بخش را به دنبال خواهد داشت.

مهری در ادامه تعامل پیش رو میان نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب یادداشت تفاهم نامه همکاری جامع را بستری مناسب برای کنترل بسیاری از سوءاستفاده ها و تخلف های مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی بویژه در زمینه فروش بلیت های تقلبی دانست.

بیشتر تخلف ها در سفرهای انفرادی اتفاق می افتد

سرگرد داوود محمدی رییس حراست ویژه پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا نیز گفت: وقتی صحبت از گردشگران خارجی به میان می آید، بخش پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا به عنوان خادم گردشگران ورودی به کشور مطرح می شود تا موضوع روان سازی و تسهیل تردد در سطحی شایسته انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر ضمن تعامل با وزارت امور خارجه و راه اندازی ویزای الکترونیک گام مهمی در راستای روان سازی تردد گردشگران انجام شده است.

محمدی همچنین با اشاره به در نظر گرفتن کد ۱۶ رقمی شناسه فراگیر از سوی پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا تاکید کرد: این شناسه به عنوان اولین و دقیق ترین مولفه بر اساس سند هویت اتباع خارجی که وارد کشور می شوند، اعلام و صادر می شود.

رییس حراست ویژه پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا نقش راهنمایان تور را در میزبانی شایسته از گردشگران خارجی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تور لیدرهای کارآزموده، نیاز به حضور فیزیکی پلیس را کاهش می دهند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر قانون شکنی ها در گروه ها و تورهای ورودی به کشور پایین است و بیشترین تخلف ها به سفرهای انفرادی تعلق دارد.

محمدی در ادامه با اعلام آمار صدور رمز ناجا برای ۳۰۰ دفتر خدمات مسافرتی از ابتدای امسال، یادآور شد: در حال حاضر در ۴ ماه نخست سال، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، حدود ۲۸ درصد رشد در صدور کد ناجا داشته ایم که این دستاورد، افتخار صنعت گردشگری است.

وی تاکید کرد: با پیشبرد برنامه های در دست اقدام همانند کد رمز سیستمی، افرادی که در قالب تورگردان و یا سایت های اینترنتی غیر مجاز فعال هستند، از صنعت گردشگری حذف خواهند شد.

چند مطالبه راهور ناجا از گردشگری

سرهنگ عین اله جهانی معاون اجتماعی راهور ناجا در ادامه ی این نشست گفت: همکاری راهور ناجا با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیار نزدیک است و اوج تعامل و همکاری های موجود در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ایام تعطیلات، به ویژه نوروز، مشهود است.

وی با بیان این که در یادداشت تفاهم نامه همکاری مشترک میان نیروی انتظامی و سازمان می توان مسائل مربوط به امور ترافیک و امنیت گردشگران را به صورت مشخص لحاظ کرد، یادآور شد: همزمان با این اقدام تعریف دوره های آموزشی مشترک با راهنمایان تور و کارشناسان گردشگری برای آشنایی و آمادگی برخورد با مسائل ترافیکی نیز دارای اهمیت و کاربرد گسترده ای خواهد بود.

جهانی همچنین تولیدات فرهنگی را ابزاری در راستای آموزش و تقویت اطلاع رسانی دانست و گفت: تولید اقلام تبلیغاتی همانند فیلم های آموزشی ویژه مسافران و بکارگیری فرصت های اطلاع رسانی می تواند نقش موثری در کاهش تخلفات احتمالی ایفا کند.

رصد دائمی سایت های گردشگری

در این نشست سرهنگ امیرلی معاون عملیات پلیس فتا نیز گفت: ما همچون گذشته نسبت به تعامل و همکاری مشترک با حوزه گردشگری، اعلام آمادگی می کنیم و در صدد رفع چالش های موجود هستیم.

وی با بیان این که ساماندهی فعالیت سایت های غیرمجاز گردشگری یکی از مهم ترین امور در دست اقدام به شمار می آید، یادآور شد: نیاز به رصد دائمی و پایش فضای مجازی به صورت دائمی وجود دارد که این امر با تعامل مرکز توسعه تجارت الکترونیک و معاونت گردشگری در حال پیگیری است.

معاون عملیات پلیس فتا یادآور شد: هدف اصلی همکاری و تعامل فرابخشی با حوزه گردشگری بهره مندی هموطنان و گردشگران خارجی از درگاه های اینترنتی مجاز در حوزه گردشگری است تا در پی آن میزبانی شایسته محقق شود.

پیگیری گسترده تخلفات بین المللی گردشگری توسط اینترپل

مهدی حاجیان رییس تحقیقات جنایی پلیس بین الملل (اینترپل) نیز در این جلسه گفت: بخش پلیس بین الملل با ارائه خدمات متعدد در راستای کاهش جرایم و تعیین شرایط مسافران خارجی، نقش موثری در تامین امنیت گردشگران به عهده دارد.

او تاکید کرد: راه اندازی سامانه هوشمند «I check it» می تواند بسیاری از تاسیسات گردشگری همانند هتل ها، دفاتر خدمات مسافرتی و نیز داخل مرزها را پشتیبانی کند که نمونه ای از خدمات پلیس اینترپل به شمار می آید.

1