29 مارس 2024 - 12:33

گل به خودی اتحادیه هتلداران خراسان رضوی به خودشان

18 ژوئیه 2017 - 11:00 dsfr.ir/mx4pc

گل به خودی اتحادیه هتلداران خراسان رضوی به خودشان
pintapin.com
حرم امام رضا علیه السلام

انتشار اخبار نامطلوب و مخرب باعث از دست رفتن مزیت رقابتی مشهد در بین سایر مقاصد گردشگری شده و به افزایش رقابت منفی در بین هتلداران دامن می زند.

ویژگی های ممتاز هتلداری در کلانشهر مشهد مقدس شامل سوابق درخشان ارائه خدمات متنوع، تجهیزات با کیفیت و مدرن در کنار فرهنگ بالای میزبانی و داشتن روحیه میهمان نوازی بین پرسنل شاغل در آن و حد بالای مشتری مداری به همراه ارزان بودن نرخ ارائه خدمات به نسبت سایر مقاصد گردشگری کشور، دارایی های ذاتی و منحصر به فرد این شهر است که آن را از سایر مقاصد گردشگری متمایز ساخته و در حقیقت مشهد الرضا (ع) را پرچمدار هتلداری ریشه دار و با کیفیت در ایران قرار داده است.
 
جذابیت سرمایه گذاری در بخش اقامتی در مشهد باعث رشد چشمگیر تزریق منابع مالی سرمایه گذاران مختلف جهت ساخت و راه اندازی واحدهای اقامتی متنوع خصوصا هتل ها شده به شکلی که طی ده سال گذشته آمار تعداد هتل ها از 60 هتل در سال 86 به عددی بالغ بر 200 هتل در حال حاضر رسیده است و شواهد موجود حاکی از افتتاح واحدهای اقامتی بیشتری در طی سالهای آینده است. اگر چه توسعه گردشگری پایدار در مقاصد مختلف نیازمند ایجاد زیرساخت های مناسب و متوازن است ولیکن به دلیل فقدان طرح جامع گردشگری و عدم توجه به امکان سنجی در این زمینه، ضعف مقررات و قوانین مرتبط، دخالت نهادهای موازی در تصمیم گیری های تخصصی در این زمینه، عدم همراهی و هماهنگی مدیریت شهری با سازمان متولی گردشگری و افزایش واحدهای اقامتی غیرمجاز و تزریق تسهیلات اعتباری فراوان و کم بهره خصوصا در دولت های نهم و دهم و ضعف نظارت در هزینه کرد واقعی آنها، شاهد افزایش عرضه در این بخش طی این مدت بوده ایم که در نتیجه آن مسائلی چون اشباع بازار، کاهش فروش، ایجاد رقابت منفی و ارزان فروشی به هر قیمتی شکل گرفته که این عوامل بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذاران بسیار سخت و مشکل کرده است.

بی تردید مقاصد موفق گردشگری با برنامه ریزی دقیق و مناسب می توانند در یک حاشیه امنیت رقابتی خوب قرار گیرند. به عبارت دیگر همانگونه که یک گردشگر برای کسب ارزش بهینه از سفر به جمع آوری اطلاعات می پردازد، مقاصد گردشگری نیز برای موفقیت و پیشرفت نیازمند برنامه ریزی منسجم، دقیق و هماهنگ هستند.

در فرآیند توسعه گردشگری بازیگران متعددی از بخش های مختلف دولتی و خصوصی گرفته تا کسب و کارهای مرتبط، نقش آفرینی می کنند که هر یک از آنها دارای ارزش ها، اهداف و اولویت های متفاوتی هستند. این اهداف گاهی در راستای هم و گاهی دچار تضاد می شوند.

مدیریت منسجم و هماهنگ در مقاصد گردشگری ضمن شناسایی دغدغه های ذینفعان با برنامه ریزی و مدیریت اثربخش باعث توسعه کارآمد در آن منطقه شده و با شناسایی آسیب ها و مشکلات در زمان مناسب و قبل از ایجاد بحران با اتخاذ تصمیمات حیاتی و برنامه ریزی های دقیق در جهت پیشگیری یا رفع بحران حرکت می نمایند.

دانشمندان علم بازاریابی، چرخه عمر گردشگر در یک مقصد را به مثابه چرخه عمر محصول در نظر گرفته و توصیه می کنند هنگامی که یک مقصد گردشگری به مرحله بلوغ خود می رسد می توان با طراحی برخی تغییرات و بازسازی برنامه ریزی های توسعه ای از قبیل اضافه کردن جاذبه های جدید و امکانات رفاهی بیشتر یا هدف گذاری بازارهای جدید در جهت افزایش سهم آن بازار در رقابت با مقاصد دیگر گام برداشت.

متاسفانه در مشهد مقدس با تمامی ظرفیت های اشاره شده در مقاطع مختلف زمانی شاهد انتشار اخبار منفی در زمینه عدم اشغال کامل ظرفیت هتل ها، رکود و یا ورشکستگی هتل داران هستیم که بازتاب آنها در رسانه های مختلف، تاثیر ات نامطلوب و مخربی در تصویر موجود از ظرفیت های منحصر به فرد مشهد داشته و با بیان سخنان نسنجیده و غیر مستند مدیر دست اندرکار و فاقد هتلی تحت مالکیت خود در بخش خصوصی، به تعبیری، گل به خودی به این صنعت زده و باعث ایجاد تصویری نامناسب و بحرانی از فعالیت ها در این بخش شده و در نهایت قدرت مذاکرات مدیران بازاریابی و هتل ها را برای فروش خدمات گردشگری بشدت کاهش می دهد.

انتشار اخبار نامطلوب و مخرب باعث از دست رفتن مزیت رقابتی مشهد مقدس در بین سایر مقاصد گردشگری شده و به افزایش رقابت منفی در بین هتلداران دامن زده و باعث گسترش ناهماهنگی و هرج و مرج اقتصادی می شود.

واضح و روشن است تصویرسازی مناسب باعث جایگاه سازی و جلب توجه گردشگران و ایجاد انگیزه به منظور سفر دوباره به این شهر شده و در بازار رقابتی فعلی لازم است مدیران تشکل های بخش خصوصی ضمن هماهنگی و انسجام با مدیران دولتی و دیگر ذینفعان، با تلاش به منظور استفاده از تکنیک های نوین بازاریابی و تجارت الکترونیک زمینه ساز بازاریابی موفق به جای بازارزدایی شوند.

دیدگاه ها

  • ناشناس 19 ژوئیه 2017 - 11:29

    در ایران قیمت هتل ها بسیار بالا بوده و لذا مردم سفر به خارج را ترجیح می دهند

1