28 مارس 2024 - 18:47

عنصر اصلی جذب گردشگران خارجی، امنیت است

21 ژوئن 2017 - 12:00 dsfr.ir/hh6ye

عنصر اصلی جذب گردشگران خارجی، امنیت است
میثم رودکی
گردشگران خارجی در تهران

تصویر مقصد یکی از شاخصه های بسیار مهم در توسعه #گردشگری و مبحث مهمی در #بازاریابی و جذب گردشگران است.

به گفته کارشناسان آنچه گردشگران خارجی از ما می خرند؛ تصویر مقصد است، به ویژه اگر برای نخستین بار به کشوری سفر کنند. حال اگر این تصویر مناسب و مطابق حقیقت مقصد باشد از سفر خود راضی خواهند بود، اما اگر خدمات دهی در مقصد نامناسب باشد و تصویر با حقیقت تطابق نداشته باشد از سفر ناراضی می شوند. به طور کلی شرط اصلی ورود گردشگران خارجی تصویر مناسب است. امنیت در این میان حرف اصلی را می زند و اگر کشوری امنیت داشته باشد اما تصویر مقصد ناامنی از آن وجود داشته باشد نمی تواند گردشگران خارجی را جذب کرده و گردشگری را توسعه دهد.

دیپلماسی عمومی که یکی از شاخه های آن دیپلماسی گردشگری است به این نکته اشاره دارد که تصویر کشورها در جهان تعیین کننده چگونگی روابط آنها با دیگر کشورها، حضور آنها در بازارهای جهانی، موفقیت آنها در تجارت جهانی، توانایی آنها در امور سیاسی و میزان موفقیت کشورها در جذب گردشگران خارجی است. به طور حتم گردشگران خارجی به کشوری که امنیت ندارد، سفر نمی کنند.

کشوری که زیرساخت های ناقصی دارد از نظر آنها مکان مناسبی برای سفر نیست، هرچند از زیباترین جاذبه های طبیعی و غنی ترین جاذبه های فرهنگی برخوردار باشد. امنیت گردشگری در چند حوزه تعریف می شود؛ یکی از آنها امنیت نظامی است، دیگری امنیت ذهنی است که البته تصویر ذهنی کشورها تعیین کننده آن است. ایمنی زیرساخت ها و مکان های گردشگری نیز از موضوع های مهم ایمنی در گردشگری به شمار می رود.

فروش تصویر مقصد به گردشگران

به طور کلی امنیت در تصویر مقصد گردشگری حرف نخست را می زند و اگر امنیت نباشد هیچ یک از جاذبه های گردشگری مقصد گردشگری اهمیتی ندارد.

مهسا مطهر، دبیر کانون انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور به «گسترش تجارت» گفت: تصویر مقصد در گردشگری بسیار مهم است، زیرا گردشگران در اصل تصویر مقصد را خریداری می کنند و پس از سفر اگر تصویر مقصد با حقیقت مقصد یکسان باشد از سفر خود راضی خواهند بود اگر یکسان نباشد از سفر ناراضی برخواهند گشت و به دیگران خواهند گفت که به این مقصد سفر نکنند، زیرا تصویر آن با حقیقت مطابقت ندارد. او افزود: در بازاریابی های گردشگری نیز همواره تلاش می کنند تصویر مقصد را بهبود دهند، در نشان سازی نیز از تصویر مقصد استفاده می کنند و یک تصویر مناسب و جذاب ایجاد می کنند. تصویر مقصد گردشگری در جذب گردشگران خارجی بسیار موثر است. مطهر در ادامه بیان کرد: اگر تصویر یک مقصد گردشگری حاوی ناامنی، بیماری، آلودگی و حوادث باشد گردشگران نیز تمایلی به سفر نخواهند داشت و گردشگری آن مقصد نیز هرگز توسعه نخواهد یافت. او درباره هندوستان که کشوری با ظاهر آلوده اما پیشرو در گردشگری است، اظهار کرد: هندوستان روی دیگر مزیت های خود کار کرده است. این کشور تصویر خود را درباره شگفتی ها، بوداییسم، درمان و جاذبه های خود ساخته و خود را تبدیل به یک نشان گردشگری کرده است. دبیر کانون انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور افزود: به طور کلی همه کشورها دارای معایبی هستند اما هر کشوری تلاش می کند تصویر گردشگری خود را با استفاده از مزیت ها و ویژگی های مثبت خود بسازد و معایب خود را کمرنگ تر کند. وی در ادامه بیان کرد: در ایران سال های متمادی هیچ حادثه تروریستی رخ نداده اما به دلیل تصویر ناامنی که رسانه های غربی از آن ساخته اند گردشگران جهانی تصور می کنند ایران مقصد امنی برای سفر کردن نیست.

مطهر با اشاره به اینکه ایران جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد، گفت: اگر ایران مقصد امنی نباشد هیچ گردشگری به دلیل جاذبه های آن حاضر نمی شود به آن سفر کند. نخستین و مهم ترین امر در تصویر گردشگری امنیت است. عراق نیز جاذبه های تاریخی بسیاری دارد و منشا تمدن ها به شمار می رود اما کمتر گردشگری حاضر می شود خطر کرده و به عراق سفر کند تا جاذبه های تاریخی آن را مشاهده کند. اگر بخواهیم ایران را به عنوان مقصد دلپذیر مطرح کنیم باید امنیت آن را حفظ کنیم.

نقش تبلیغات را نادیده نگیرید

به گفته کارشناسان گردشگری تبلیغات و اطلاع رسانی در ایجاد تصویر ذهنی مناسب از مقصد بسیار موثر است و بسیاری از کشورها تلاش می کنند تصویر مقصد خوبی از خود ارائه دهند.
رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی در گفت وگو با «گسترش تجارت» اظهار کرد: موضوع تصویر گردشگری چند دهه ای است که در دنیا مطرح شده و با نشان سازی همپوشانی دارد.

او افزود: بسیاری از کشورها تلاش می کنند با استفاده از ویژگی های مثبت تصویر مناسبی از کشور در ذهن گردشگران جهانی ایجاد کنند.

به عنوان نمونه تایلند با تلاش خود را به عنوان کشور لبخندها معرفی کرده و به طور کلی کشورهای پیشرو در گردشگری تلاش می کنند با ایجاد تصویر ذهنی مثبت نشان سازی کنند. یعقوب زاده در ادامه بیان کرد: دلایل مختلفی مانند قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه و تبلیغات منفی رسانه های خارجی علیه کشورمان موجب شده تصویر منفی و ناامنی علیه ایران در جهان ایجاد شود.

او گفت: بخشی از تصویر مقصد گردشگری نیز تحت تاثیر روابط سیاسی کشورها بوده و موارد بسیاری در تصویر گردشگری موثر هستند. روابط سیاسی مناسب با کشورهای گردشگر فرست موجب ایجاد تصویر مناسب از گردشگری شود. یعقوب زاده با تاکید بر اینکه تصویر مقصد گردشگری ایران شکننده است، اظهار کرد: اگر یک هواپیما در کشور سقوط کند یا ایران به دفعات معدودی، دچار حملات تروریستی شود تصویر منفی و ناامنی از ایران در جهان ساخته می شود در صورتی که کشورهایی مانند آلمان، فرانسه یا مالزی به اندازه ای تصویر محکم و شفافی از خود در گردشگری ساخته اند که با وقوع حملات تروریستی به طور مکرر نیز این تصویر مخدوش نخواهد شد.

او افزود: به طور کلی تصویر ذهنی ممکن است سال ها طول بکشد تا ساخته شود، اما این تصویر یک شبه با یک حادثه مخدوش و تخریب می شود.

رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه تصویر مقصد در بازاریابی و جذب گردشگران خارجی بسیار موثر است، بیان کرد: با ارتباط مناسب با رسانه های خارجی، ایجاد روابط مناسب با دیگر کشورها و تعاملات فرهنگی و دانشگاهی می توان تصویر مقصد مناسب و شفافی از ایران ایجاد کرد. او افزود: مردم بسیاری از کشورها ایران را نمی شناسند و اطلاعات کافی درباره آن ندارند، تبلیغات و بازاریابی در ایجاد تصویر ذهنی مناسب بسیار موثر است.

سخن پایانی

تصویر مقصد می تواند عنصر مهمی در جذب گردشگران خارجی و ارزآوری باشد و امنیت نیز نقش اصلی را در تصویرسازی مثبت ایفا می کند. شاید کمتر گردشگری حاضر باشد در شرایط فعلی، به کشوری مانند عراق و افغانستان سفر کند؛ حتی اگر پژوهشگر تاریخ باشد و بداند عراق منشا اصلی تمدن های جهان است؟!

دیدگاه ها

  • شیدا 23 ژوئن 2017 - 16:07

    مسلما اگر جایی که برای گردش و تفریح انتخاب می کنیم امنیت جانی نداشته باشد, سفر به آنجا کاملا اشتباه است. همیشه سعی داریم خانواده یمان درسلامت و امنیت لازم باشند

1