24 آوریل 2024 - 17:50
مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری یزد:

گردشگری از فرصت های اشتغال پایدار در روستاهاست

17 ژوئن 2017 - 09:30 dsfr.ir/gw4t4

گردشگری از فرصت های اشتغال پایدار در روستاهاست
کارناوال
روستای خرانق یزد

گردشگری یکی از مهمترین بخش های اشتغالزایی است و با توجه به پتانسیل روستاها می توان زمینه اشتغال را به ویژه برای #جوانان فراهم کند.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در نشست بررسی فرصت ها و چالش های گردشگری روستایی استان که با حضور مسئولان میراث فرهنگی و جمعی از مدیران شعب بانک ها، بخشداران، دهیاران و کارآفرینان روستایی استان برگزار شد، به اقدامات موثری که در زمینه توسعه و عمران در روستاها صورت گرفته است، اشاره کرد و افزود: متاسفانه امروزه مهاجرت روستائیان به یکی از چالش های مهم تبدیل شده که علت عمده این مشکل و چالش کمبود اشتغال پایدار در روستاهاست.

دکتر «محمد یارمند»  اضافه کرد: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید در بخش اشتغال روستایی بیش از 400 متقاضی سرمایه گذاری در روستاها داشتیم که با هدف تسهیل در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، بیش از 200 مورد از آنها به بانک های مختلف معرفی شدند.

وی یکی از فرصت های اشتغال پایدار روستاییان را صنعت گردشگری دانست و گفت: می توان این صنعت را یکی از مهم ترین بخش های اشتغالزایی نام برد که در هر روستا با توجه به پتانسیلی که وجود دارد می تواند زمینه اشتغال را به ویژه برای جوانان فراهم کند.

یارمند در ادامه به لزوم بازنگری در طرح های هادی اشاره و ابراز امیدواری کرد که با تجدید نظر در طرح های هادی روستایی از تخریب کالبدها و بافت های خاص و طبیعی مناطق روستایی، شاهد اقدامات خوبی در جهت معرفی روستاهای هدف گردشگری باشیم.

«محمدرضا نصیری» سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان نیز در این نشست اظهار کرد: گردشگری روستایی از بخش های مهم در فعالیت های اقتصادی به شمار می رود و به عنوان یک ابزار برای توسعه روستا می تواند فرصت ها و امکانات به ویژه در زمینه اشتغال و درآمد روستایی را فراهم سازد که از دیدگاه های گوناگون مورد توجه نیز قرار می گیرد.

وی گام نخست در توسعه گردشگری روستایی را شناسایی موانع و چالش های آن دانست و تصریح کرد: گردشگری روستایی منبع با ارزشی برای اشتغالزایی و ایجاد درآمد است و می تواند وسیله مهمی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی جوامع روستایی و حمایت از محیط زیست و فرهنگ روستایی باشد.

نصیری ادامه داد: افزون بر آن، توجه به جایگاه صنعت گردشگری در توسعه ی روستایی از آن روی اهمیت دارد که می توان با بهره گیری مناسب از منابع طبیعی و انسانی، افزون بر امکان رشد اقتصـادی، به توسعه ی بخـش کشـاورزی و تولید صنایع دستی محلی پرداخت و گامی مـؤثر در مسیر بهبـود شـرایط زیست محیطی و پاسداشـت میراث فرهنگی بومی و آداب و رسوم محلی در روستاها برداشت.

این مسئول با بیان این که مناطق روستایی با چشم اندازهای زیبا و طبیعت بکر و محیط های بدون هیاهو، یکی از مواردی است که می تواند در امر توسعه ی گردشگری کشور مطرح باشد، گفت: گردشگری روستایی یکی از شاخص های صنعت گردشگری است که با توجه بـه ظرفیت های طبیعی و فرهنگی موجود در روستاها می تواند نقش مهمی در تجدید حیات روستاها، ایجاد اشتغال و درآمد برای روستاییان، حفاظت از میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی و در نهایت توسعه یکپارچه و پایدار روستا ایفا کند.

وی در بخشی از سخنان خود نیز به مثلث طلایی گردشگری اشاره ای داشت و عنوان کرد: باید در روستاهایی که در مسیر مثلث طلایی گردشگری قرار گرفتند، آموزش هایی در مورد مبحث گردشگری به ساکنان آنها داده شود تا حداقل از آثار تاریخی روستای خود اطلاعاتی داشته باشند.

نصیری در ادامه برگزاری جشنواره های روستایی را در این مورد مفید دانست و گفت: یکی از دغدغه ها در حوزه روستایی، معرفی ظرفیت های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی روستاهاست که در این جشنواره ها، این ظرفیت ها به خوبی معرفی می شود.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در بخشی دیگر از سخنان خود پیشنهاد اجرای پارک های طبیعت گردی به صورت دورن محله ای در روستاها را عنوان کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1