19 مارس 2024 - 10:46
معاون رئیس جمهور:

شنبه یا پنج شنبه مهم نیست، تعطیلات دوروزه ضروری است

14 ژوئن 2017 - 17:00 dsfr.ir/nh9g8

صرف نظر از اینکه روزهای تعطیل، پنج شنبه باشد یا شنبه، افزوده شدن یک روز تعطیلی بیشتر موجب وقوع آثار مثبتی در #گردشگری و اوقات فراغت خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری در جدیدترین اظهاراتش درباره ساماندهی تعطیلات، بر اهمیت دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته تاکید کرد و صرف نظر از اینکه روزهای تعطیل، پنج شنبه باشد یا شنبه، افزوده شدن یک روز تعطیلی بیشتر را موجب وقوع آثاری مثبت در زمینه گردشگری و اوقات فراغت دانست. احمدی پور همچنین از تلاش برای انتقال دو هفته از تعطیلات تابستانی مدارس به فصل زمستان نیز خبر داده و به طرحی در مجلس اشاره کرد که در صورت تصویب، با همکاری وزارت آموزش وپرورش، دو هفته از تعطیلات تابستان به فصل زمستان منتقل می شود.

معاون رئیس جمهوری اعلام کرده که مهم نیست یک روز تعطیلی بیشتر در آخر هفته، پنج شنبه باشد یا شنبه؛ موضوع این است که با یک روز تعطیلی بیشتر، در زمینه گردشگری و صنعت اقامت از جمله بوم گردی، شاهد تاثیرات مثبتی خواهیم بود و مردم حداقل طی این دو روز تعطیلات می توانند به سفرهایی با طول مسیر 60 کیلومتر بروند. زهرا احمدی پور در جدیدترین اظهاراتش درباره ساماندهی تعطیلات، این گونه بر اهمیت دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته تاکید داشته است؛ این در حالی است که اواخر سال گذشته، طرح تعطیلات دوروزه در کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد و به صحن راه نیافت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین به خبرگزاری تسنیم موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با دو روز تعطیلی را اعلام و تصریح کرده است: «خانواده ها با یک روز تعطیلی آخر هفته نمی توانند به طور مناسب برای سفرهای کوتاه برنامه ریزی کنند؛ ولی با دو روز تعطیلی حداقل می توانند به اطراف شهر خود سفر داشته باشند. از این رو، دو روز تعطیلی بر گردشگری داخلی تاثیر خوبی خواهد گذاشت.»

تکلیف تعطیلات زمستانی

او از تلاش برای انتقال دو هفته از تعطیلات تابستان به فصل زمستان نیز خبر داده و گفته است: «طرحی در مجلس وجود دارد که درصورت تصویب، با همکاری وزارت آموزش وپرورش، دو هفته از تعطیلات تابستان به فصل زمستان منتقل می شود.» احمدی پور خاطرنشان کرده: «شرایط اقلیمی کشور ما متفاوت است و به همین دلیل، سیستم آموزشی کشور نیز با توجه به شرایط اقلیمی تعریف می شود. بنابراین باید با تنظیم بازار گردشگری بتوانیم به نحو بهتری از ظرفیت های گردشگری کشورمان برای افزایش سفر مردم در ایام متعدد سال استفاده کنیم.» این عضو کابینه تدبیر و امید، ضمن تشریح اهمیت انتقال دو هفته از تعطیلات تابستان به زمستان خاطرنشان کرده است: «در فصل زمستان با توجه به آلودگی بیشتر هوا، به ویژه در کلان شهرها، می توان با این تعطیلات فرصتی برای خانواده ها فراهم کرد که به سفر بروند و از شهرها خارج شوند.»

علاوه بر اینها به گفته او، هیچ تصمیمی برای کاهش تعطیلات نوروز وجود ندارد؛ بلکه تمام تلاش برای افزایش تعطیلات در فصل زمستان است تا با انتقال دو هفته از تعطیلات تابستان این امر صورت پذیرد. وزارت آموزش وپرورش نیز فقط با انتقال دو هفته تعطیلات به زمستان موافق است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس سازمان میراث فرهنگی پیش از این نیز بارها بر موافقت دولت با دوروزه شدن تعطیلات آخرهفته تاکید کرده بود. احمدی پور گفته بود: «سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست به دنبال متوازن سازی سفر هستند و توزیع تعطیلات در کمیسیون های دولت درحال بررسی است.» او پیشتر در گفت وگو با خبرنگار ما ابراز امیدواری کرده بود که این طرح تا پایان سال جاری به تصویب برسد. معاون رئیس جمهوری در همین حال، در جمع دانشگاهیان از رایزنی سازمان گردشگری با سایر دستگاه ها برای فراهم کردن زمینه توزیع زمان سفر در کشور خبر داده بود تا از این طریق مشکل کاستی خدمات گردشگری به دلیل تجمیع تقاضاهای سفر در دو دوره محدود در سال برطرف شود.

تلاش بخش خصوصی

چندی پیش نیز فعالان اقتصادی در حضور معاون رئیس جمهوری که مهمان پارلمان بخش خصوصی بود، مطالبه خود برای دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته را برای چندمین بار مطرح و اثرات اقتصادی آن را در توسعه گردشگری بررسی کردند. به اعتقاد آنها، این طرح علاوه بر متوازن سازی زمان سفرها، در بهبود سبک زندگی و افزایش بهره وری نیروی انسانی نیز موثر است. بر همین اساس، اتاق تهران و ایران حدود 2سال و نیم است که رایزنی های متعددی صورت می دهد. پیشتر یک عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران از مذاکره با برخی وزرا در مورد ساماندهی تعطیلات به «دنیای اقتصاد» خبر داده بود. به گفته علیرضا خائف، در گفت وگوی او با برخی از وزرا آنها نیز موافقت خود را با دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته عنوان کرده اند. یک عضو کمیسیون گردشگری اتاق ایران هم راه نهادینه شدن این طرح در میان تصمیم سازان را برگزاری همایش دانسته و تصریح کرده بود: «کار نخست ما باید این باشد که نمایندگان مجلس را در این زمینه توجیه کنیم؛ چراکه براساس قانون 44 ساعت کاری باید در 6روز هفته صورت گیرد. از این رو باید در گام نخست مجلس تصویب کند که روزهای کاری به 5روز تقلیل یابد.»

به اعتقاد علی اصغر ظریفکار فرد، بهتر است ابتدا تمرکز بر دوروزه شدن آخرهفته باشد و با تاکید بر روز تعطیلی (شنبه یا پنج شنبه) موضوع اصلی به حاشیه رانده نشود. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق شیراز از همراه ساختن حدود 60 نماینده سه استان یزد، فارس و اصفهان به عنوان مثلث گردشگری کشور نیز به عنوان دیگر هدفی یاد کرده که در حال پیگیری است. اما چالش نابسامانی تعطیلات در نشست اخیر احیای مثلث طلایی گردشگری (اصفهان، یزد و فارس) مورد بحث قرار گرفت. مسوولان مربوطه در این نشست با اشاره به اینکه در بعضی از فصل های سال استان های گردشگرپذیر مانند اصفهان مملو از گردشگر هستند و در عین حال در دیگر فصول، ظرفیت بسیاری از هتل ها خالی است، ساماندهی تعطیلات به ویژه تعطیلات طولانی نوروز را کمک شایانی به جذب گردشگر در تمام طول سال عنوان کردند. به باور آنها، گردشگری نوروزی هیچ مزیت اقتصادی ندارد و به جای بهره بردن از اقتصاد گردشگری، مدیریت بحران انجام می شود.

حالا ساماندهی تعطیلات و تعریف تعطیلات دوروزه آخر هفته، تبدیل به مطالبه عمومی شده است. این موضوع نه تنها مدنظر فعالان بخش خصوصی است بلکه مدیران و مسوولان دولتی نیز بر آن تاکید دارند. با این همه به نظر می رسد برخی مقاومت ها از خارج از دولت وجود دارد که فعالان بخش خصوصی نیز در تلاش هستند که با شفاف سازی بر آنها فایق آیند. فعالان اقتصادی و گردشگری امیدوارند در دولت دوم روحانی زمینه ها برای دوروزه شدن تعطیلات آخر هفته فراهم شود و این طرح سرانجام به بار بنشیند.

1