23 آوریل 2024 - 20:04

قنات ها، کاروانسراها و آب انبارهای کرمان جان تازه ای می گیرند

14 ژوئن 2017 - 16:50 dsfr.ir/qw7ks

قنات ها، کاروانسراها و آب انبارهای کرمان جان تازه ای می گیرند
تیشینه
مدرسه و کاروانسرای گنجعلی خان (گنجعلیخان)

معاون میراث فرهنگی کرمان گفت: با احیاء و مرمت بناهای با ارزش #کرمان از جمله کاروانسراها، آب انبارها و قنات ها، این آثار جان تازه ای می گیرند.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ «حمید روحی» معاون میراث فرهنگی استان کرمان در خصوص بازسازی و کاربری بناهای تاریخی شهر کرمان از جمله کاروانسراها، آب انبارها و قنات ها گفت: در شهر کرمان آب انبارهای زیادی وجود دارد که در واقع سازه ی آبی محسوب می شوند. با پیگیری هایی که در این زمینه صورت گرفته هم اکنون در حال ثبت «بند هلاکو» هستیم و طرحی نیز برای مرمت و تغییر کاربری آب انبارهای گنجعلیخان، ابراهیم خان، حاج آقاعلی و وکیل تهیه شد.

وی افزود: با توجه به اینکه این آب انبارها در دوره ای مرمت شدند، اما به دلیل بالا آمدن فاضلاب شهر، کف آب انبار دچار مشکل شدند که با اصلاح این مساله و پایین رفتن سطح فاضلاب شهری، برخی از این آب انبارها پتانسیل تغییر کاربری را دارند و می توان از آن ها به عنوان موزه، گالری، شربت خانه و چایخانه استفاده کرد.

آن طور که معاون میراث فرهنگی استان کرمان معتقد است، لازم است که به قنات ها از دو جنبه ی تاریخی و عملکردی پرداخته شود.

وی افزود: بخش عملکردی قنات ها مهم تر است؛ چون مستقیما با کشاورزی و احیای روستاها در ارتباط است. خوشبختانه سازمان جهاد کشاورزی هم برای مراقبت از این قنات ها تلاش های زیادی انجام داده است. ما پیشنهاد دادیم یک هیات راهبردی برای سامان دهی به وضعیت قنات ها در سازمان جهاد کشاورزی تشکیل شود و نماینده ای از میراث فرهنگی هم در آن حضور داشته باشد.

به گفته روحی، تلاش ما این است که قنات های با ارزش استان را ثبت ملی و حتی ثبت جهانی کنیم. در حال حاضر نیز اطلاعات مربوط به پنج قنات مستندسازی و برای ثبت ملی ارسال شده است.

روحی اما به بخشی از کاروانسراها که در اختیار میراث فرهنگی و بخشی در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی و یا موقوفه است اشاره کرد و افزود: کاروانسرای وکیل که در اختیار سازمان بوده، به بخش خصوصی واگذار شده و در چند ماه آینده عملیات مرمتی آن آغاز می شود.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان ادامه داد: کاروانسرای گنجعلیخان هم مرمت و تغییر کاربری داده شده است. اما در محور بازار کرمان، کاروانسراهای خوبی مثل کاروانسراهای چهارسوق، حاج مهدی، کوزه گران، گلشن، هندوها و جعر را داریم. طی مذاکراتی که با مالکان این کاروانسراها داشتیم، قرار شد مرمت، نظارت و حمایت های مشارکتی این کاروانسراها توسط سازمان میراث انجام شود.

این در حالی است که به گفته روحی، در خصوص کاروانسرای چهارسوق نیز با مالک آن، صحبت شده و چند سرمایه گذار را معرفی کردیم تا به تفاهم برسند و این کاروانسرا احیا شود. همچنین به دنبال احیا و مرمت کاروانسرای کوزه گران در بازار هستیم؛ در سال های گذشته چند رواق از این کاروانسرا تخریب شده بود که آنها نیز برای جلوگیری از تخریب بیشتر مرمت و حفاظت شده اند.

کاروانسرای حاج آقاعلی هم که در حال مرمت است، مشاور خوبی دارد و سرمایه گذار آن از توان مالی خوبی برخوردار است. آب انبار بسیار زیبای پایین کاروانسرا هم در حال مرمت است. این کاروانسرا پس از بازسازی، بازار بسیار مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.

1