19 آوریل 2024 - 01:56

خانه تاریخی آخوندابو موزه می شود

14 ژوئن 2017 - 16:20 dsfr.ir/yb16r

خانه تاریخی آخوندابو موزه می شود
تیشینه
خانه آخوندابو

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و #گردشگری #لرستان از ثبت #موزه #آخوندابو خبر داد.

زهرا بهاروند در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از فعالیت های مرمتی که پیگیری می شود مرمت و بازسازی خانه آخوندابو است. این خانه در حال حاضر برای موزه تغییر کاربری شده و قرار است آن را در طبقه هم کف نیز توسعه دهیم.

بهاروند با بیان اینکه خانه آخوندابو هم اکنون به صورت غیررسمی موزه صنایع دستی است، گفت: طرح مطالعاتی این موزه انجام شده و بعد از یک سری کارهای مرمتی به عنوان موزه ثبت رسمی می شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی لرستان خاطرنشان کرد: با ثبت رسمی، بازدید از این موزه دیگر رایگان نخواهد بود و برای بازدید باید بلیط تهیه شود. پیشنهاداتی داده شد که الحاقیاتی به این موزه افزوده شود از جمله ایجاد کارگاه های فعال صنایع دستی است تا مردم از نزدیک روند ساخت این صنایع را ببینند.

بهاروند گفت: خانه آخوندابو مربوط به دوران قاجاریه بوده و در ضلع غربی قلعه فلک الافلاک واقع شده است.

دیدگاه ها

  • سپهر از خرم آباد شهر ترانه و مفرغ و بلوط 14 ژوئن 2017 - 17:11

    خرم آباد از سوی دفتر منطقه‌ ای اسکان بشر سازمان ملل متحد به عنوان یک شهر نمونه گردشگری انتخاب شده است. این انتخاب به منظور اجرای طرح توسعه پایدار شهری بر مبنای گردشگری است. محور اجرای این طرح قلعه فلک الافلاک است و ساماندهی فضای اطراف این قلعه. همچنین طرح مرمت و حفاظت از سایر آثار باستانی سطح شهر خرم‌ آباد نیز جزء این طرح محسوب می‌شود. خرم‌ آباد به عنوان نخستین شهر ایران به منظور اجرای این طرح از سوی دفتر منطقه‌ای اسکان بشر سازمان ملل متحد انتخاب گردیده و هزینه اجرای این طرح نیز هفتصد هزار دلار اعلام شده است. در صورت تحقق مطالبه ی دیرینه مردم لرستان برای ثبت رسمی قلعه باستانی فلک الافلاک در فهرست میراث جهانی یونسکو و اجرای این طرح بین المللی <خرم آباد> به یکی از مشهورترین شهرهای توریستی دنیا تبدیل خواهد شد که دستاوردی بزرگ برای صنعت گردشگری ایران محسوب می شود. وجود جاذبه های گوناگون طبیعی و باستانی از جمله غارهای ماقبل تاریخ، پل های تاریخی، دریاچه ها، آبشارها، چشمه ها، سراب ها، رودخانه ها، عمارت ها، کاروانسراها و مساجد تاریخی، باغ های ملی و پارک های بزرگ توریستی، قلعه، برج و سایر بناهای تاریخی زمینه انتخاب شدن شهر خرم آباد از جانب سازمان ملل متحد به عنوان یکی از مهمترین مناطق نمونه گردشگری دنیا را فراهم نموده است

1