13 آوریل 2024 - 22:13

مهمان نوازی ایرانی به مسابقه گذاشته می شود

12 ژوئن 2017 - 10:40 dsfr.ir/95282

مهمان نوازی ایرانی به مسابقه گذاشته می شود
میراث آریا
مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی

معاون #گردشگری کشور از برگزاری چهارمین #جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد مهمان نوازی خبر داد.

به گزارش ایسنا، مرتضی رحمانی موحد پیش از ظهر یکشنبه (21 خردد) در نشست خبری که در محل معاونت گردشگری برگزار شد، ضمن فراخوان این جشنواره یادآور شد: چهارمین جشنواره مشارکت ملی با موضوع مهمان نوازی که فصل مشترک ایرانی-اسلامی این سرزمین است و به گردشگری، آداب و رسوم و تعامل جامعه مهمان و میزبان می پردازد، از امروز که فراخوان آن اعلام شده آغاز می شود.

به گفته او، این جشنواره مطابق رسم سه دوره قبل در چهار بخش عکس، سفرنامه نویسی، ایده و فیلم برپا خواهد شد.

وی اظهار کرد: سال گذشته جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد «حلال» بود که محصول و خروجی آن ارائه نشان گردشگری حلال به شمار می آید. امسال نیز در پایان این رویداد که قصد داریم به یکی از مرتبط ترین و با اهمیت ترین عنصر گردشگری یعنی مهمان نوازی بپردازیم، نشان گردشگری غذا با معرفی اصالت خوراک ایرانی رونمایی می شود. ما قصد داریم گردشگری غذا را به عنوان محصول ایران معرفی کنیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: پایان مهلت دریافت آثار در این چهار بخش تا 31 مردادماه خواهد بود که پس از آن انتخاب آثار و داوری ها نیمه اول شهریورماه صورت می گیرد و مراسم اختتامیه، نمایش آثار و اهدای جوایز نیز نیمه دوم شهریورماه خواهد بود.

رحمانی موحد با اشاره به جوایز امسال این جشنواره که شامل لوح افتخار، تندیس، کارت هدیه به ارزش 15 میلیون ریال و معرفی برای دریافت وام به مبلغ 100 میلیون ریال با کارمزد چهار درصد است، افزود: اقدام متفاوتی امسال در این جشنواره صورت گرفته که اهدای صنایع دستی به برگزیدگان با نیت حمایت از این محصولات است.

او سپس درباره خروجی سه دوره قبل این جشنواره توضیح داد: محصولات دریافت شده در بخش تولید محتوا به کار گرفته شده است. ما از ارسال کنندگان آثار بویژه در بخش عکس اجازه گرفته ایم که انحصار محصولات آن ها را داشته باشیم. یکی از شروط شرکت در این جشنواره نیز همین است. البته در بخش سفرنامه و خاطره نیز باید برای چاپ آثار اقدام کنیم که در دستور قرار می دهیم.

وی اضافه کرد: تصمیم بر این بود که با حمایت صندوق کارآفرینی امید ایده پردازان برتر را برای دریافت وام 100 میلیون ریالی معرفی کنیم که بعضا خودشان مراجعه نمی کنند.

رحمانی موحد درباره کاهش رقم جایزه این دوره به نسبت گذشته که پنج سکه بهار آزادی تعیین شده بود، اظهار کرد: جایزه فقط نوعی ایجاد انگیزه می کند ضمن اینکه ما این مبلغ را خیلی هم کم نکردیم بلکه جایگزین شده است. در کنار جایزه نقدی، صنایع دستی و وام صندوق کارآفرینی نیز وجود دارد. با این حساب در مقایسه با سایر جشنواره ها جایزه این رویداد خیلی هم مناسب است.

محمدعلی فیاضی مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری که مسئولیت اجرای این جشنواره را به عهده دارد در توضیحاتی گفت: مهمان نوازی دایره وسیعی از موضوعاتی چون غذا و اقامت را دربرمی گیرد. بنابراین امید داریم آثار متنوعی را احصا کنیم و انتظار داریم حجم بهتری از آثار را از مخاطبان جذب کنیم تا سبب نوعی آموزش و فرهنگ سازی در این حوزه شویم مخصوصا آنکه مهمان نوازی برند گردشگری ایران به حساب می آید.

او در این نشست گزارشی از دوره سوم جشنواره مشارکت ملی که بر گردشگری حلال تأکید داشت ارائه کرد و افزود: در دوره قبل ۶891 اثر ارسال شد. این حجم از آثار بسیار قابل توجه بود مخصوصا آنکه موضوع گردشگری حلال برای خیلی ها تبیین نشده بود.

رحمانی موحد همچنین گفت: خروجی محصولات رویداد امسال در پرتال گردشگری که هم اکنون در حال بازآفرینی است انتشار داده خواهد شد. این پرتال مدتی متوقف شده بود که با قیمت روابط عمومی امیدواریم به سرعت به حالت اول برگردد.معاون گردشگری همچنین یادآور شد که جشنواره مشارکت ملی گردشگری یک رویداد تخصصی و حرفه ای نیست بلکه هدف ایجاد توجه عمومی است. گردشگری غذا و مهمان نوازی نیز از این منظر انتخاب شده و نشان آن بر اساس جشنواره های منطقه ای که سال گذشته در استان ها برگزار شده بود استخراج شده است.

رحمانی موحد خبر داد: در نیمه اول امسال جشنواره ملی غذاهای ایرانی نیز در کشور برگزار می شود که در نهایت شاخص های مربوط به این نشان ابلاغ خواهد شد.

پوریا سوری، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در جریان این نشست پیشنهاد داد بخش گزارش نویسی رسانه ای هم به این جشنواره اضافه شود که معاون گردشگری از آن استقبال کرد.

سوری نیز که مسئولیت بروزرسانی و بازآفرینی این پرتال را به عهده دارد، توضیح داد: ما به این اطلاعات برای به روز شدن داده ها احتیاج داریم و می توانیم از آن استفاده کنیم.

در پایان این نشست معاون گردشگری و مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری از پوستر جشنواره چهارم مشارکت ملی گردشگری رونمایی کردند.

شرکت در جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد مهمان نوازی محدودیت سنی ندارد و علاقه مندان برای دریافت اطلاعات و ارسال آثار به جشنواره مشارکت ملی گردشگری می توانند به نشانی اینترنتی www.Irantourismfestival4.com مراجعه کنند.

1