24 آوریل 2024 - 09:47

رشته های منسوخ شده صنایع دستی باید احیاء شوند

11 ژوئن 2017 - 10:30 dsfr.ir/xm2zi

رشته های منسوخ شده صنایع دستی باید احیاء شوند
mshhd.all.biz
انگشتر از سنگ فیروزه

هرچند #مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ ها شناخته شده اما شورای جهانی از مشهد و شهرهای اطراف مثل #نیشابور انتظاری فراتر از آنچه هستند دارند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفت و گو با ایسنا گفت: در زمینه آموزش جز استان های برتر در کشور هستیم و برای گسترده شدن آموزش در سطح استان نیازمند خرد جمعی هستیم.

وی افزود: باید در زمینه برداشت محصول و فراوری آنها اقدامات جدید و به روزتری انجام شود و با پتانسیل هایی که در استان وجود دارد انتظاری که از صنایع دستی می رود بیشتر از سایر بخش ها است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه با همکاری بیشتر می توان نتیجه مطلوب تری از آنچه هست به دست آورد، گفت: اکنون از 250 رشته صنایع دستی 70 رشته آن در استان خراسان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه در این 70 رشته صنایع دستی22 رشته بومی و دارای مزیت صنایع دستی در استان وجود دارد که از جمله می توان به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ تراشی، قلم زنی روی سنگ، ابریشم بافی، نواربافی، زیورآلات سنتی، پوستین دوزی و ارغوان بافی اشاره کرد، افزود: متاسفانه باید گفت نمد مالی یکی از هنرهایی هست که در حال فراموشی است.

وی با تاکید بر احیاء رشته های منسوخ شده، تنها راه احیاء و حفظ صنایع دستی فراموش شده هم چون نمد مالی را تغییر روش تولید و نوع مصرف این اثر بیان کرد و افزود: به رغم اینکه صنایع دستی در اشتغالزایی نقش بسیار اساسی دارد اما کمتر به این موضوع توجه می شود.

مطیع با بیان اینکه اشتغالزایی که می توان با استفاده از صنایع دستی ایجاد کرد بسیار زیاد است، بیان کرد: صنایع دستی یکی از رشته هایی هست که در آن سرمایه بسیار کم ولی ارزش افزوده بسیار زیادی دارد.

وی با اعلام اینکه اگر به صنایع دستی توجه شود نتیجه بسیار خوبی می توان از این بخش گرفت، افزود: اکنون 16 هزار هنرمند در خراسان رضوی شناسایی و زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته اند که از این تعداد حدود 8000 نفر، هنرمند صنایع دستی در رشته های مختلف هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای 350 هنرمند کارت صنعتگری صادر شده است، افزود: در خراسان رضوی بیش از 6900 هنرمند صنایع دستی در قالب مشاغل خانگی مشغول فعالیت هستند و از مجموع هنرمندان شناسایی شده، تاکنون حدود 3000نفر کارت شناسایی صنعتگری خود را به روز کرده اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه به ورود جنس های چینی در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: واردات و صادرات تحت کنترل ما نیست ولی باید گفت که در ایران اجناس صنایع دستی چینی بی رویه هست که باید کنترل شود.

مطیع با اعلام اینکه نمی شود واردات را قطع کرد ولی می توان بر آن ها کنترل بیشتری داشت تا ضربه جدی به بازار وارد نشود، اظهار کرد: آنچه از چین به نام صنایع دستی وارد می شود صنایع دستی نیست و ماشینی است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه ورود اجناس در حوزه صنایع دستی تحت کنترل ما نیست، گفت: چون اکثر این وسایل به طور ماشینی تولید می شوند به همین خاطر قیمت بسیار پایین تری دارند.

مطیع با اشاره به اینکه بازار به دنبال سود خود هست به همین خاطر تا وقتی اجناس چینی با قیمت پایین باشند از تولید کننده داخلی استقبالی نخواهد شد، اظهار کرد: قیمت پایین اجناس چینی موجب شده از صنایع دستی داخلی استقبالی نشود.

1